Het geheim van een succesvolle pitch op je website

Het geheim van een succesvolle pitch op je website

Pitch op je website? Hier starten we mee!

Deze inspirator kennen we allemaal wel. Martin Luther King Jr. 'I have a Dream' speech inspireerde mensen over heel de wereld. Bekijk je eerst dit filmpje? Gaan we daarna aan de slag met jóúw pitch.

Wat gebeurt er als iemand vraagt wat je doet en jij begint met vertellen? Krijg je een beleefd knikje? Glimlacht degene tegenover je een beetje? Zegt de toehoorder: “Dat klinkt interessant?’, of "Hoe lang doe je dat al?"

Dan weet je eigenlijk al dat je op het verkeerde spoor zit. Je toehoorder luistert beleefd, maar in werkelijkheid is hij verveeld en eigenlijk niet geïnteresseerd. Wat hij in ieder geval niet zal doen, is in de toekomst contact met je opnemen of jouw naam doorvertellen aan anderen.

Twijfels en bezwaren van je klant

“Stel je eens voor dat je op een feestje onverwachts wordt voorgesteld aan de directeur van een onderneming waar jij graag een opdracht voor zou willen doen. Hij vraagt wat je doet en het enige wat je kunt uitbrengen is: Ehhhm, iets met ontwerpen van kantoormeubels... “

Waar komt de naam 'elevator pitch vandaan?'

Nadenken over de pitch op je website helpt je om op dergelijke momenten krachtig te vertellen wie je bent en wat iemand aan jou heeft.

Een elevatorpitch heet niet voor niets zo. Het betekent dat je razendsnel, voordat iemand de lift weer uitstapt, zijn interesse hebt gewekt.

Stel: jij staat in die lift met een iemand die mogelijk wel eens klant van jou zou kunnen worden. Kun jij hem dan in een paar zinnen uitleggen wat jouw meerwaarde voor hem is? En snapt hij jou dan DIRECT? Vertaal dit naar je website. Snapt je websitebezoeker direct wat jij hem te bieden hebt? Dan zal hij geïnteresseerd blijven luisteren of lezen.

De lengte van een succesvolle pitch op je website

In deze artikel lees jij hoe je een Elevator Pitch maakt die al bij de 2e verdieping succesvol is!

We zijn vaak gewend om lang te praten en veel details te beschrijven, zeker als mensen vragen wat je nu eigenlijk doet in het dagelijks leven. Hierdoor is het ontzettend moeilijk om ineens alleen de kernboodschap over te brengen. Daarom is een goede voorbereiding essentieel.

Jouw perfecte pitch bestaat uit een aantal zinnen die haarscherp duidelijk maken wat jouw toegevoegde waarde is én wat jouw klant hier aan heeft. We maken de pitch niet omdat we zo professioneel over willen komen. We maken deze vanuit de behoefte van de klant. De klant hoeft nog niet geconfronteerd te worden met álles wat jij doet. 

Voordat de liftdeuren openen (30 – 60 seconden) moet je verhaal af zijn en de kernboodschap duidelijk zijn. 

Kenmerken van een succesvolle pitch

1. De pitch wekt emotie op

Nieuwe Websites met resultaat in de Achterhoek

Een goede pitch brengt emotie.

Je pitch is geen beleefde, bij elkaar geschraapte set van algemene bewoordingen. Het is jouw statement. De beste pitch is de pitch waarop mensen emotioneel reageren. Zelfs al zijn ze het er misschien helemaal niet mee eens. Als je direct actie ziet bij de toehoorder, zit je goed. Als de toehoorder met je in discussie gaat, heb je het ook goed gedaan.

Een sterke reactie (of je toehoorder het nu eens met je is of niet) onderscheidt je van de middenmoot.

De manier hoe jouw verhaal / boodschap is verpakt in een perfecte pitch is cruciaal.

En als je denkt dat die perfecte pitch nog niet in handen hebt, dan is een aantal gesprekken met anderen om je pitch te verhelderen of te bekrachtigen alles dat je nodig hebt.

2. De pitch brengt ook jou nieuwe inzichten

Het aanscherpen van je pitch kan soms best overweldigend zijn. Als je echt de juiste pitch te pakken hebt, dan zie je pas wat je eigenlijk verborgen hebt gehouden voor anderen. Wat je niet had verteld omdat je dacht dat het niet zo belangrijk of juist borstklopperij zou zijn.

Het is echt verrassend om te merken wat voor andere energie het je geeft als je ziet welke verandering je nieuwe pitch brengt…

Pitch op je website - kijk in de spiegel

Een pitch geeft je ook inzicht in je eigen drijfveren.

3. De pitch bevat jouw 'waarom'

De perfecte pitch bevat ook een ‘why’ of ‘mission statement’. Jouw ‘why’, het weten waarom je doet wat je doet:

  • Is de reden waarom je elke ochtend met energie uit je bed springt
  • Kan je kompas zijn; het maakt het nemen van beslissingen gemakkelijker
  • Zorgt voor meer plezier in wat je doet
  • Is het hart van de manier hoe jij je bedrijf uitbouwt
  • Is de bron van alle contacten en ervaringen die jij met anderen hebt
Succesvolle pitch op je website

Simon Sinek ontwierp het model ‘The Golden Circle’, waarmee hij verklaart waarom sommige organisaties en leiders inspireren, en anderen niet. Sinek toont met het model aan dat ‘Waarom’ het belangrijkste element is in communicatie. “Start with why” is zijn opvatting.

Het model van Sinek bestaat uit drie cirkels:

  • Buitenste cirkel: WAT
  • Middelste cirkel: HOE
  • Binnenste cirkel: WAAROM

Weten waarom je doet wat je doet, is niet alleen het meest waardevolle element in al je communicatie, maar is ook je kompas. Het maakt het nemen van beslissingen gemakkelijker en zorgt voor meer plezier in wat je doet.

Je potentiële klanten begrijpen waarom je een bepaalde overtuiging hebt. Daardoor zullen ze er ook sneller in geloven.Vermarkt dus niet alleen wat je hebt, maar vooral waarin je gelooft en waarom je doet wat je doet.

Opbouw van een goede pitch

Hoe jij je pitch van de 1e tot de laatste seconde opbouwt onderscheidt jou van de middenmoot. Een goede pitch zorgt ervoor dat mensen jou direct gaan zien als een zeer professionele ondernemer.

Oneliner (zin 1)

We starten je pitch met de oneliner. Kies voor een krachtige oneliner, die ervoor zorgt dat mensen direct op het puntje van hun stoel zitten.

Ter inspiratie laat ik je hier enkele perfecte oneliners van visionaire wereldleiders zien. De oneliners hebben één ding gemeen. Het gaat niet alleen over wat deze mensen doen. Maar waarom zij doen wat ze doen. Deze acties inspireren en zetten aan tot actie.

“I have a dream that someday this nation will live up to its creed that all men are created equal.”

- Dr Martin Luther King -

“We choose to go to the moon by the end of this decade, not because it’s easy but because it’s hard.”

- President J.F. Kennedy -

“You must be the change you want to see in the world...”

- Mahatma Gandhi-

Andere ideeën voor oneliners

Maak indruk met een feit.
Bijvoorbeeld: Elk jaar gaan er 100.000 kinderen zonder goed ontbijt naar school.

Kies een (niet alledaagse / controversiële) vraag, die jouw toehoorder direct laat nadenken. Zorg ervoor dat het een gesloten vraag is.
Bijvoorbeeld: Wist jij dat 80% van de mensen tegenwoordig via de mobiel hun eten bestelt?

Deel je visie. Start je zin met “ik geloof dat… “ of “ik vind dat”.

Start met een verhaal (storytelling).
Bijvoorbeeld: Twee weken geleden was ik in een restaurant. Direct viel me iets op wat ik nog nooit had gezien.

Middenstuk (zin 2, 3 en 4)

Het middenstuk van je pitch gaat over de waarde voor de klant. In het middenstuk zet je deze onderdelen:  

  1. Waar worstelt jouw potentiële klant mee? (probleem)
  2. Hoe los je dat voor hem/haar op? (oplossing)
  3. Wat bereikt je klant met je oplossing? (resultaat)

Een handig template dat je hierbij kunt gebruiken: 

“Ik (krachtig werkwoord) ……………….…. 
(wie help ik) ……………………
(wat is hun probleem) ………………………..
om / zodat / waardoor / waarmee (oplossing) ..., zodat/waardoor
(resultaat / wat levert het de klant op) …………………… “

Wees hierbij simpel en concreet, laat je onderscheidend vermogen doorklinken in deze zin. Geef waar mogelijk ook een uitgewerkt voorbeeld van je competenties. 

Uitsmijter / call to action (zin 5)

Sluit af met een zin die blijft hangen bij je potentiële klant. Of waarop hij kan reageren. Maak er een twist, uitsmijter of een vraag van. Het mooiste is als deze weer teruggrijpt op de oneliner. 

Voorbeeld van opbouw pitch Johanna

9 jaar geleden kwam ik onverwachts in het bezit van een slechtlopende camping... 

Ik zette een website op, waardoor dat de camping binnen korte tijd helemaal vol stond. Maar andere campingeigenaren zag ik nog worstelen met de bezetting. Ik besloot hen te gaan helpen.
Doordat ik Communicatiewetenschappen studeerde weet ik namelijk precies wat er nodig is om een website te maken die wél boekingen oplevert. En natuurlijk is mijn eigen ervaring als campingeigenaar mooi meegenomen.
Campingeigenaren voor wie ik nu een nieuwe website maak hebben hetzelfde seizoen soms wel 200% meer boekingen dan voorheen.
Hoelang blijf jij nog tegen die lege plaatsen op je camping aankijken?

Uitwerking pitch Johanna

Oneliner

5 jaar geleden kwam ik onverwachts in het bezit van een slechtlopende camping. 

Middenstuk

Zin 2. Wat heeft jouw potentiële klant aan jou? Wat is zijn probleem / uitdaging?

Ik zette een website op, waardoor dat de camping binnen korte tijd helemaal vol stond. Maar andere campingeigenaren zag ik nog worstelen met de bezetting. Ik besloot hen te gaan helpen.

Zin 3. Hoe los je dat voor ze op? (Oplossing)

Doordat ik Communicatiewetenschappen studeerde weet ik namelijk precies wat er nodig is om een website te maken die wél boekingen oplevert. En natuurlijk is mijn eigen ervaring als campingeigenaar mooi meegenomen.

Zin 4. Wat bereikt je klant met je oplossing? (Resultaat)

Campingeigenaren voor wie ik nu een nieuwe website maak hebben hetzelfde seizoen soms wel 200% meer boekingen dan voorheen.

Uitsmijter / call to action

Maak er een twist, uitsmijter of een vraag van. Het mooiste is als deze weer teruggrijpt op de oneliner.

Hoelang blijf jij nog tegen die lege plaatsen op je camping aankijken?

Succesvolle pitch op je website onder begeleiding?

In mijn programma bouwen we je succesvolle pitch op en gaan we deze ook direct testen, aanscherpen en oefenen. Hierbij letten we op intonatie, stemvolume en lichaamstaal.

Het oog en oor wil ook wat!

Natuurlijk kun je je pitch goed gebruiken voor je social media profielen, in advertenties en op je website. Maar de perfecte pitch gaat niet alleen over de opbouw en een mooi verhaal. Ook de presentatie van je pitch is erg belangrijk. Zo kom jij op op feestjes, congressen, online calls en op netwerkborrels ook goed voor de dag.

Eerste indruk

Je eerste woorden doen ertoe. Zorg dat de eerste zinnen binnenkomen bij het publiek (Anderson, 2016). Bouw daarna een paar seconden rust in om de reactie van de zaal te peilen. 

Rust inbouwen

Veel mensen draaien hun pitch in hoog tempo af. Wanneer je te snel spreekt, dan komt je verhaal niet goed over. Dat wil je natuurlijk niet! Wanneer je rustiger spreekt, straal je vertrouwen uit en kom je kundig over. Maak gebruik van pauzes en leg de klemtoon op de juiste woorden. Geef de toehoorders de gelegenheid om je woorden in zich op te nemen en vast te houden.

Enthousiasme

Natuurlijk ben jij enthousiast over de doelen die je wilt bereiken. Zelfs het meest saaie verhaal kan leuk worden om naar te luisteren, als jij enthousiast bent. Mensen voelen zich aangetrokken tot andere vrolijke mensen en positiviteit. Laat je energie, motivatie en enthousiasme dus goed zien tijdens je pitch! 

Lichaamstaal en houding

Past je lichaamstaal bij wat je wilt zeggen? Een open houding brengt je letterlijk dichter bij het publiek dan een gesloten houding, zoals je armen over elkaar. Dit schept afstand. Als de meeste mensen uit het publiek een gesloten houding aannemen, kun je hier uit afleiden dat je benadering nog niet goed is aangekomen bij het publiek. Probeer dan eerst de sfeer weer rustig te krijgen en de houding van de ander open te maken voor je verder gaat. Dit doe je bijvoorbeeld door een vraag te stellen of rust in te bouwen.

De plaats van de pitch op je website

De beste plek om je pitch op de website te plaatsen is op je homepage, direct onder de header. Zo is het in één keer duidelijk voor bezoekers wat jij ze te bieden hebt.

Vanuit jouw pitch kun je je over mij verhaal opbouwen. Deze gaat dieper in op jouw missie, jouw verhaal.

Als mensen geraakt zijn door jouw pitch, hebben ze ook interesse om verder te lezen. Na het blokje waar je je pitch hebt geplaatst, is het dus verstandig om door te linken naar je over mij verhaal.

Voorbeelden van goede pitches op websites

In mijn programma heb ik al veel ondernemers geholpen een goede pitch op te bouwen. Hier lees je enkele goede voorbeelden van mijn klanten. Let op de oneliner en de uitsmijter!

De pitch van Sam

“Ik leer jou als hondenprofessional met nieuwe ogen te kijken naar de ontwikkelingen die een hond fysiek en mentaal doormaakt.


Zo kun je goed identificeren wat er speelt en wat er op dat moment het best passend is voor de hond en zijn begeleider. Je realiseert een prachtig eindresultaat na je trainingen, namelijk heel tevreden baasjes en honden. Doordat je je kennis verdiept, hoef je minder door te verwijzen.”

- Sam Turner (www.samturner.nl)

De pitch van Edyta

“Because you GIVE a f*ck!

Heb jij genoeg van oppervlakkige schoonheid? Geloof jij niet in een quick-fix? Ben jij er van overtuigd dat in jouw lichaam alle antwoorden liggen en dat je een groot zelfhelend vermogen bezit?
In mijn behandelingen zetten we alle stress en drukte even buiten de deur en ga je terug naar alleen voelen, naar het nu. Ik verzorg jouw inner beauty, zodat jij naar huis gaat met een stralende huid, meer rust en meer energie.”

De pitch van Silvia

“Als je als vrouw bijna in de overgang bent, er midden in zit of er net uit komt, voel je je niet altijd lekker in je vel.


Misschien voel je emotionele ballast, fysieke en lichamelijke klachten. Of je voelt je alleen en niet altijd begrepen door je omgeving. Je voelt dat je uit balans bent en soms tijd voor jezelf nodig hebt om de veranderingen een plekje te geven. Wil jij, juist in deze uitdagende periode van de overgang, die stralende vrouw, moeder, zus, vriendin, buurvrouw zijn zoals je graag wilt zijn? Zodat jij jezelf kunt zijn, in jezelf maar ook bij anderen? Ik geef jezelf dat eerste zetje, in een een fijne kennismakingsbehandeling. Je ontvangt een heerlijke aroma touch massage en ik luister naar je. Al je zorgen glijden even van je af.”

- Silvia (www.anahatha.nl)

De pitch van Monique

“Er is mantrailen en professioneel mantrailen en daartussen zit een wereld van verschil.


Mantrailen is een gespecialiseerde vorm van speurwerk en ook binnen dit specialisme heb je weer mantrailen en professioneel mantrailen. De laatste vorm wordt gebruikt binnen de daadwerkelijke inzetten bij vermissingen. Ik richt mij vooral op het laatste en op het goed opleiden van teams. Ben je bereid om te leren in deze manier van werken met je hond en wil je begeleiding van een professional?”

De pitch van Sabine

“Je kan de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen".


Het vlot maar niet. Je komt niet verder met je bedrijf, het team of je personeel. Je hebt geen handvatten om bij te sturen en je ziet niet helder hoe jij tot het gewenste eindresultaat komt. Er moet iets gebeuren, maar wat precies is jou niet meer helder. Je voelt dat er iets is wat de verandering belemmert… maar je kan er nét niet bij.
Ik help je met een andere bril naar jezelf, je team en processen in je onderneming of organisatie kijken te kijken door middel van een systemische opstelling.”

Andere inspirerende pitches

albert sonnevelt

-psycholoog-

"Succes zit tussen je oren"


Albert Sonnevelt (1960) is psycholoog en ondernemer. Zijn praktijk voor Integrale Psychotherapie leidde in 1995 tot de oprichting van Sonnevelt, opleiders voor vitaal leven. Hiermee won hij in 2014, 2015 en 2016 de prijs voor 'Beste Opleider van Nederland'. Met zo’n 1.600 studenten per jaar en 70+ docenten is hij marktleider in de markt. Daarnaast zijn er samenwerkingsverbanden met Suriname en Curaçao.


johanna

-website expert-

Haal jij onvoldoende opdrachten of klanten uit je website? 

Met mijn Gouden Website Methode help ik jouw bedrijf winstgevend te maken. Je online presentatie en prestatie verbetert sterk,
waardoor je meer klanten aantrekt die op zoek zijn naar jou en jouw bedrijf. 
Ik transformeer je website naar een succesvolle Gouden Website. Eén advies: laat je website niet bouwen door een techneut, maar door een communicatiewetenschapper!

Mauritsdekker

-kwaliteitsmanager-

Op mijn 17e wilde ik verpleegkundige worden!

Ik had het prima naar mijn zin op de opleiding, tótdat iemand met het ‘punten-afteken-boekje’ in de hand op mijn vingers kwam kijken om te beoordelen of ik de handeling wel goed uitvoerde.
Als ik het 3 keer goed had gedaan kreeg ik een handtekening.
Dit stond mij tegen. Ik besloot te kijken hoe het anders kon. Weg met de regels en de bureaucratie, welkom liefdevolle zorg!

Tot slot: over jouw pitch

Wist je dat een goede pitch het verschil maakt tussen een middelmatig en een succesvol bedrijf? Zorg er voor dat je pitch onvergetelijk is, dan zal je zien dat kansen, connecties en middelen vanzelf naar je toekomen.

Onthoud dit:

  • Wees simpel en concreet
  • Vertel wat jou onderscheidt van anderen in jouw markt
  • Zorg voor herkenning bij je klant. 

Denk eens na over onderstaande vraag.

“Stel, je stuurt morgen 100 mensen op pad die allemaal jouw pitch vertellen aan 250 mensen. Zorg je er dan voor dat jouw pitch onvergetelijk is en onthouden wordt?“

Liever samen over deze vraag nadenken?

In mijn programma bouwen we je succesvolle pitch op en gaan we deze via een webinar ook direct testen, aanscherpen en oefenen. Hierbij letten we op intonatie, stemvolume en lichaamstaal.


About

admin