Gouden Website
Deel deze blog!
Goede 'over mij pagina' workshop

Hoe schrijf je een goede over mij pagina?

Schrijf een goede over mij pagina en trek je websitebezoekers direct over de streep

De kracht van een goede over mij pagina op je website is enorm... Het is één van de meest gelezen pagina's, maar ook één van de moeilijkste om goed op te zetten. Dit artikel helpt je erbij. Ik geef je handvatten, tips & tricks om een goede 'over mij pagina op te zetten.

De eerste hobbel is genomen

Heb jij als ondernemer het gevoel dat je alles uit de kast moet halen om klanten uit je website te halen? Bezoekers op je website krijgen, dat is al een sport op zich…

Als bezoekers dan toch op je website zijn aangekomen, doordat ze je op Google of via social media hebben gevonden, is de eerste hobbel genomen. Maar dan de vervolgstap! Als de bezoekers eenmaal op je website zijn, en jouw informatie is relevant voor hen, wil je ook nog graag dat ze wat gaan dóén! Het liefst kopen, maar daar is het nog te vroeg voor. Eerst leggen bezoekers nog een hele weg af (de customer journey).

Eén onderdeel daarvan is dat zij jou als ondernemer graag willen leren kennen.

De verschillende pagina’s van je website

Je website bestaat uit verschillende pagina’s, elk met een apart doel. Op je homepage kun je bijvoorbeeld direct duidelijk maken wat jij voor bezoekers kunt betekenen. Als je met deze pagina de aandacht kunt trekken, zodat bezoekers meer over jou willen weten, heb je je doel bereikt. Ze gaan doorklikken… naar waar jij ze naar toe wilt hebben!

Vaak is dat de 'over mij pagina'. Mensen willen weten met wie ze eventueel zaken kunnen gaan doen. Ze zoeken verbinding met jou als bedrijf. 

Bezwaren bij een 'over mij pagina'

Zelf had ik een aantal jaren geleden ook wat schroom om een 'over mij' pagina te maken. Maar ik weet wat het mijn bedrijf heeft gebracht en inmiddels ben ik heel blij met de persoonlijke touch die ik aan de pagina heb gegeven. 

Anno 2019 zie ik dat nog veel bedrijven dit niet op de goede manier toepassen. En als ik dit aangeef bij mijn klanten dat we een 'over mij pagina' gaan maken hoor ik vaak de volgende bezwaren:

  • Eigenlijk wil ik dit helemaal niet! Allemaal persoonlijke info over mezelf prijsgeven?
  • Daar zit toch niemand op te wachten? Mijn klanten willen gewoon alleen iets kopen. 
  • Ik heb toch al een over mij pagina? Er staat op wanneer ik ben gestart, welke opleidingen ik heb gedaan en hoeveel medewerkers we hebben. Dat is toch genoeg? 

Gelukkig zien zij na dit gesprek in dat een goede over mij pagina essentieel is om meer klanten aan zich te binden en gaan we altijd aan de slag met de pagina. Met altijd een boost aan aanvragen als resultaat!

Mijzelf aanprijzen op de 'over mij' pagina?

Ik hoop dat ik je heb overtuigd dat het schrijven van een goede over mij pagina belangrijk is om meer klanten te ontvangen. En daar wil ik het met je over hebben. Een goede opbouw en inhoud van je ‘over mij’ pagina is namelijk essentieel. Daar laat je jezelf zien. Maar ja, dit kan best moeilijk zijn voor velen van ons… hoeveel en wat gaan we over onszelf vertellen?

Johanna Oosterbaan - Gouden Website

Lachen, huilen, brullen...

Vergelijk je website eens met een kledingwinkel in een winkelstraat, waar de vriendelijke verkoopster jou complimenten geeft over het jurkje dat zo goed bij je past. Of een restaurant waar de kok zelf naar je tafel komt brengen wat hij voor je heeft gemaakt en vrolijk vertelt over alle smakelijke ingrediënten. De persoonlijke aandacht, de emotie die het oproept, die een band smeedt… daar gebeurt het!

Deze emoties kun je ook triggeren op je website. Echt persoonlijk contact kun je nooit helemaal maken met je website, maar je kunt wel iets doen dat in de buurt komt. En één van belangrijkste pagina’s waarop je emotie los kunt maken is dus op je over mij pagina.

Waarom is een goede over mij pagina zo belangrijk? 

Johanna Oosterbaan - Goede over mij pagina

De kracht van de ‘over mij’ pagina is enorm. Het is één van de meest bezochte pagina’s van je website. Op deze pagina besluiten bezoekers vaak of ze wel of niet met jou verder willen werken. Pak hier je kans om verbinding (connectie) met je doelgroep te leggen.

Bezoekers zoeken achtergrondinformatie over jou en je bedrijf, maar zij zullen niet warm worden van teveel feiten en opsommingen die niet relevant zijn of waar er tien in een dozijn van zijn. Jouw achtergrond, kernwaarden, doelen, maar vooral je verhaal, dat is veel krachtiger. Zodat de bezoekers van jouw website het menselijk aspect van jouw bedrijf kunnen voelen.

Nieuwe klanten, die je expertise nog niet zo goed kennen, zullen een keuze maken om misschien wel meer van jou te weten te komen. Dit doen ze door hun naam achter te laten voor je weggever (zoals een e-book), ze gaan je bellen voor meer informatie of met jou gaan linken op social media. En klanten die jou al vaker langs hebben zien komen, gaan misschien wel besluiten om naar je salespagina te gaan.

Workshop zeg het met beeld

Afbeelding: Anne Bressers

Een goede over mij pagina gaat niet alleen over jou!

Gebruik je over mij pagina om je bezoekers, misschien al wel twijfelaars, gerust te stellen. Laat ze zien dat jij de juiste partij voor ze bent. Vertel ze wat jou uniek en origineel maakt. Laat je bezoekers begrijpen wat jij beter doet dan al die anderen en wat jij voor hen kunt betekenen.

Het is belangrijk dat jij de huid van je lezers kruipt. Zij willen graag verhalen lezen en directe relevantie voor zichzelf voelen. Het is op dit punt van groot belang dat je niet alleen informatie geeft, maar een bepaalde emotie bij je lezers opwekt. Deze emotie zorgt ervoor dat zij blijven doorlezen en meer van jou of van je dienst of product willen weten.

Ja of nee op een website

Opbouw van een goede over mij pagina volgens het Google model

Voordat we naar de opbouw van de 'over mij' pagina gaan, wil ik je eerst nog wat uitleggen over een model wat al jaren gebruikt wordt bij het beïnvloeden van klanten.

Je bent op 50% van het artikel

Het AIDA model van Strong (1925), een marketingmodel dat al vele jaren haar waarde bewijst bij het schrijven van een goede verkooptekst of het bouwen van een goede salesfunnel, helpt je om je pagina goed op te bouwen. Zo zorg je ervoor dat je precies de goede informatie geeft op het juiste moment, en mensen dus blijven hangen en door blijven lezen. 

Google heeft vervolgens een nieuw model ontwikkeld dat beter aansluit op de behoeften van online lezers. In een volgende blog zal ik hier meer over vertellen.

Model Google inzetten op een goede over mij pagina

See-Think-Do-Care model van Google, bron: frankwatching.nl

Opbouw van de 'over mij pagina' in 7 stappen 

Hieronder geef ik je een voorbeeld van een logische opbouw van je ‘over mij’ pagina.

1. Wervelende start

BAHM! Maak DIRECT een wervelende start. Omschrijf de pijnpunten of problemen van je bezoekers. Omschrijf vervolgens welke oplossing jij ze kunt bieden. 

2. Waarden, doelen en missie

Wat zijn je waarden, doelen en missie? Wat maakt jou uniek en origineel? Als ondernemende powervrouw wil je graag serieus genomen worden. Denk aan de voordelen die jij biedt als klein bedrijf. Dat jij flexibeler, innovatiever en persoonlijker kunt zijn dan een groot bedrijf bijvoorbeeld. Iets waar jouw doelgroep zeker naar op zoek kan zijn. Je hoeft je dus echt niet anders voor te doen. Wees eerlijk, transparant en vooral jezelf.

3. Testimonials/reviews

Testimonials/ reviews van de klanten met wie je de beste resultaten hebt behaald (met pasfoto). Deze beoordelingen onderschrijven punt 1 en 2 en geven bevestiging aan je lezers dat ze op de goede weg zitten.

4. Jouw persoonlijke verhaal

Jouw persoonlijke verhaal en de redenen waarom je begon met je bedrijf + professionele (actie) foto van jezelf. Denk daarbij goed na over je uitstraling. Hoe wil jij dat je overkomt op bezoekers?

5. Feitjes en leuke weetjes

  • Leuke facts over jouw bedrijf. Liefst feiten die blijven hangen. Hoeveel klanten heb je al geholpen? Is er een interessante tijdlijn die relevant is voor jouw bezoeker? Bedenk iets wat je visueel kunt maken en werk dit uit. Verwerk altijd je behaalde successen. Is je klantenbestand verdubbeld of je e-book 1000 keer gedownload?
  • Gebruik deze feiten als bewijsvoering, om je argumenten waarde te geven. Hiermee geef je vertrouwen en bevestiging aan je potentiële klanten dat het echt goed zit als ze met jou gaan werken of iets bij jou gaan kopen.

6. Eventueel informatie over je team

Als je een team hebt is dit de plek om iets leuks te vertellen over je medewerkers. Het is goed als je potentiële klanten weten wie ze bijvoorbeeld aan de lijn krijgen. Kies voor een verrassende invalshoek, waar bezoekers een glimlach op hun gezicht krijgen.   

7. Knop om de bezoeker de volgende stap te laten zetten.

Samenvatting en Call to Action. wat moet je bezoeker nu doen op jouw website? Bijvoorbeeld je e-book downloaden, een aanvraag doen, contact opnemen?

Belangrijk: naast je woorden is het design erg belangrijk voor een goede klantbeleving en dus conversie. Enkele punten waar je op kunt letten: geen onnodige afleiding, grote duidelijke letters die geschikt zijn voor lezen op het web, witte of heel lichte achtergrond, alinea’s van maximaal 4 regels en een goede afwisseling van tekst, fotomateriaal en kleur.

En als laatste dus: een grote knop met een onweerstaanbare call to action, zoals deze hieronder 🙂

Tot slot

Wees krachtig, overzichtelijk en kort. Durf ook weg te laten als je twijfelt of iets relevant is.
En besef: je ‘over mij’ pagina is niet statisch. Je kunt altijd veranderen en bijschaven.

Ik ben benieuwd: wat is jouw grootste uitdaging als het gaat om het schrijven van je ‘over mij’ pagina? Mail mij op johanna@goudenwebsite.nl of laat het weten in de reacties!

>