.st0{fill:#FFFFFF;}

Websitecheck, Websites die werken

Hoe schrijf je een goede over mij pagina?

 september 8, 2020

Door  Johanna Oosterbaan

Schrijf een goede over mij pagina

Trek je websitebezoekers over de streep

De kracht van een goede over mij pagina (of over ons pagina) op je website is enorm.

De over mij pagina is één van de meest gelezen pagina's op een website. Als die pagina een goed verhaal bevat, blijft dát verhaal hangen in het hoofd van je websitebezoeker.

Maar is je over mij pagina standaard of niet interessant? Dan mis je cruciale kansen om potentiële klanten te interesseren.

Besteed voldoende aandacht en tijd aan een goede over mij pagina. 

Dit artikel over de opbouw van een goede over mij pagina is één van de meest uitgebreide artikelen die je op dit moment op het internet over dit onderwerp kunt vinden. Ik geef je oneindig veel praktische tips & tricks op het gebied van opbouw, tekst en design, zodat ook jij een goede 'over mij pagina' kunt opbouwen en schrijven. 

Veel leesplezier en succes!

Bouw snel en gemakkelijk een goede over mij pagina

Deze plug-in helpt je om je over mij pagina zó op te maken, dat jij meer klanten ontvangt via je over mij pagina.

1. Het belang van een goede over mij pagina

De ‘over mij’ pagina is één van de meest bezochte pagina’s van je website.

Op deze pagina besluiten bezoekers vaak of ze wel of niet met jou verder willen werken of iets bij je willen kopen. Op een goede over mij pagina kun je je kans pakken om die belangrijke verbinding (connectie) met je doelgroep te maken.

Hier ligt een grote kans. Anno 2020 zie ik namelijk dat veel ondernemers en organisaties nog steeds geen goede over mij pagina hebben of deze enorm kunnen verbeteren. Hier kun je je dus direct onderscheiden.

Ik vertel je nu drie belangrijkste redenen om een super goede over mij pagina te bouwen.

1. Je maakt jezelf onvergetelijk

Heb jij ook wel eens ergens een persoonlijk verhaal gelezen dat je niet meer loslaat? Je vergeet de naam van de persoon niet meer, je moet er nog vaak aan terug denken en misschien vertel je er wel over aan anderen.

Bezoekers zoeken achtergrondinformatie over jou en je bedrijf. Zij zullen echter niet warm worden van teveel feiten en/of opsommingen die niet relevant zijn of die zij al tientallen keren hebben gelezen.

Jouw visie en kernwaarden, maar vooral je verhaal, dát willen ze lezen. Schotel ze een verhaal op je op je over mij pagina waardoor ze je onthouden. 

Vaak gaan mensen niet in één keer over tot een aankoop. Ze zullen je website op een gegeven moment afsluiten. Maar... als zij een indrukwekkend verhaal hebben gelezen, zullen zij vast en zeker bij je terugkomen.

2. Je laat zien dat je betrouwbaar bent

Je potentiele klant wil graag zien met wie hij / zij zaken gaat doen. Leg je bezoeker uit hoe jij te werk gaat en wat het betekent als hij voor jou kiest. Gebruik je over mij pagina om je bezoekers, misschien bezoekers die nog net wat twijfelen of ze een aankoop bij je gaan doen, gerust te stellen. Laat ze zien dat jij de juiste partij voor ze bent. Vertel ze wat jou uniek en origineel maakt. Laat je bezoekers begrijpen wat jij beter doet dan al die anderen en wat jij voor hen kunt betekenen. 

Je potentiele klant wil graag zien met wie hij / zij zaken gaat doen. Leg je bezoeker uit hoe jij te werk gaat en wat het betekent als hij voor jou kiest. Gebruik je over mij pagina om je bezoekers, misschien bezoekers die nog net wat twijfelen of ze een aankoop bij je gaan doen, gerust te stellen. Laat ze zien dat jij de juiste partij voor ze bent. Vertel ze wat jou uniek en origineel maakt. Laat je bezoekers begrijpen wat jij beter doet dan al die anderen en wat jij voor hen kunt betekenen. 

3.  Dit is dé plek om uit te leggen waarom je onderscheidend bent

Op een goede over mij pagina neem je je klanten mee op reis. Waarschijnlijk heb je op de homepagina al je USP's (oftewel Unique Selling Points) benoemd en een korte pitch beschreven. Op je over mij pagina kun je aangeven wat de reden is van jouw USP's. En waar blijkt het uit dat jij die USP's hebt? Je geeft je lezers een inkijkje in jouw visie, kernwaarden en drijfveren. Ook dit zorgt voor verbinding met jouw potentiele klant. 

2. De plaats van een 'over mij pagina' in de reis van je klant

Er is een model dat al jaren ingezet wordt om in te spelen op de behoeften van klanten.

Het AIDA model van Strong (1925) is een marketingmodel dat al vele jaren haar waarde bewijst bij het schrijven van een goede verkooptekst. Het helpt je je marketing en website goed op te bouwen.

Bij een goede opbouw van een pagina zorg je ervoor dat je precies de goede informatie geeft op het juiste moment. Hierdoor blijven mensen hangen op de webpagina en willen ze door blijven lezen.  

Google heeft in navolging van het AIDA model een nieuw model ontwikkeld dat beter aansluit op de behoeften van online lezers, dit is het See-Think-Do-Care model.

Hieronder laat ik je zien hoe je dit model toepast op je over mij pagina.

Model Google inzetten op een goede over mij pagina

See-Think-Do-Care model van Google, bron: frankwatching.nl

1. See - Bekendheid creëren / eerste contact

De eerste stap is het Heb jij als ondernemer het gevoel dat je alles uit de kast moet halen om klanten uit je website te halen? Bezoekers op je website krijgen, dat is al een sport op zich?

Als potentiële klanten dan toch op je website zijn aangekomen, doordat ze je via Google of social media hebben gevonden, is de eerste hobbel genomen. Zij hebben een eerste indruk van jou en je bedrijf gekregen. Aan jou de taak om hun aandacht vast te houden.

2. Think - Overweging, klant erkent behoefte. 

De eerste hobbel is genomen! Je klant komt op je website en klikt door. Maar welke pagina kiest hij het eerst?

Je website bestaat uit verschillende pagina’s. Elke pagina heeft een ander doel. Op je homepage maak je bijvoorbeeld direct duidelijk wat jij voor je websitebezoekers kunt betekenen.

Als je met de homepagina de aandacht trekt, zodat bezoekers meer over jou willen weten, heb je je doel bereikt. Ze gaan doorklikken naar de pagina waar jij ze wilt hebben of waar ze nieuwsgierig naar zijn. En, je raadt het al, dat is vaak de over mij pagina. 

Als de websitebezoekers geinteresseerd doorklikken op je website, wil je ook nog graag dat ze wat gaan dóén! Het liefst kopen, maar daar is het in de meeste gevallen, zeker bij hoog geprijsde producten of diensten, nog te vroeg voor. Eerst leggen bezoekers een hele weg af voordat ze tot kopen overgaan .

Eén onderdeel van deze klantreis is dat zij jou als ondernemer graag willen leren kennen.

Vaak komen ze dan op de 'over mij pagina'. Mensen willen namelijk weten met wie ze eventueel zaken kunnen gaan doen. Ze zoeken verbinding met jou als bedrijf en persoon.

Goede Over mij pagina - weggeven

3. Do: Laagdrempelig contact

Nieuwe klanten, die jou en/of je expertise nog niet zo goed kennen, maken een keuze om meer van jou te weten te komen. Dit doen ze door hun naam achter te laten voor je weggever (zoals een e-book). Ander laagdrempelig contact is dat ze je gaan bellen voor meer informatie of met jou gaan linken op social media. En klanten die jou al vaker langs hebben zien komen, besluiten eerder om iets van je te kopen. 

Hoe mooi is het als je na een mooi verhaal op je over mij pagina een mooie vervolgstap kan aanbieden? Daarover later in dit artikel meer.

Johanna vertelt over een goede over mij pagina

4. Care: Behoud en vergroten van klantwaarde

Na aankoop is het belangrijk om de klantwaarde te behouden én te vergroten. Als je klanten tevreden zijn, zullen ze over je doorvertellen. Stel goede vragen als je ze om een recensie vraagt. Deze recensies kun je onder andere weer op je over mij pagina kwijt. Want hoe mooi is het als de recensies jouw verhaal onderstrepen?  

Goede over mij pagina - In gesprek met klanten

Bouw snel en gemakkelijk je goede over mij pagina

Deze plug-in helpt je om je over mij pagina zó op te maken, dat jij meer klanten ontvangt via je over mij pagina.

3. Het persoonlijke verhaal

Zorg ervoor dat de bezoekers op je website het menselijk aspect van jouw bedrijf kunnen voelen.  Schrijf een verhaal dat je klanten direct naar de telefoon laat grijpen.

Bouw een pagina op die ze dóór laat klikken.

Kruip in de huid van je lezers. Zij willen graag verhalen lezen en directe relevantie voor zichzelf voelen. Het is op dit punt van groot belang dat je niet alleen informatie geeft, maar een bepaalde emotie bij je lezers opwekt. Deze emotie zorgt ervoor dat zij blijven doorlezen en meer van jou of van je dienst of product willen weten.

Een goede 'over mij pagina' laat je lachen, huilen, brullen...

Vergelijk je website eens met een kledingwinkel in een winkelstraat, waar de vriendelijke verkoopster jou complimenten geeft over het jurkje dat zo goed bij je past. Of een restaurant waar de kok zelf naar je tafel komt brengen wat hij voor je heeft gemaakt en vrolijk vertelt over alle smakelijke ingrediënten.

De persoonlijke aandacht roept emotie op en smeedt een band. Daar gebeurt het!

Deze emoties kun je ook triggeren op je website. Echt persoonlijk contact kun je nooit helemaal maken met je website, maar je kunt wel iets doen dat in de buurt komt.

En één van belangrijkste pagina’s waarop je emotie los kunt maken is dus op je 'over mij pagina'.

etalage goede over mij pagina op een website

Je bloot geven op een goede 'over mij pagina'

Zoals je hier boven las is het schrijven van een goede 'over mij pagina' belangrijk voor het ontvangen van meer klanten.

En daar wil ik het graag met je over hebben. Een persoonlijke ‘over mij’ pagina is namelijk essentieel. Daar laat je jezelf zien. Maar ja, dit kan best moeilijk zijn voor velen van ons… 

Hoeveel en wat gaan we over onszelf vertellen?

Vrijwel alle klanten met wie ik samenwerk kunnen hun 'over mij pagina' of 'over ons pagina' verbeteren.

Soms hoor ik van klanten dat zij het lastig vinden om iets over zichzelf te vertellen. Zelf had ik een aantal jaren geleden ook wat schroom om een 'over mij' pagina te maken. Maar ik weet wat het mijn bedrijf heeft gebracht.

Als ik aangeef bij mijn klanten dat ik graag hun 'over mij' of 'over ons' pagina samen met hen wil herschrijven, hebben zij vaak een aantal bezwaren.

  • Eigenlijk wil ik dit helemaal niet! Allemaal persoonlijke info over mezelf prijsgeven?
  • Daar zit toch niemand op te wachten? Mijn klanten willen gewoon alleen iets kopen. 
  • Ik heb toch al een over mij pagina? Er staat op wanneer ik ben gestart, welke opleidingen ik heb gedaan en hoeveel medewerkers we hebben. Dat is toch genoeg? 

Je klanten zijn op zoek naar verbinding

Als mijn klanten deze bezwaren hebben, zeg ik altijd dat hun klanten júíst op zoek zijn naar verbinding.

Daarbij mag je zelfs je expertise laten zien en vertellen waarom men voor jou zou moeten kiezen. Het geeft je klanten het vertrouwen dat ze de goede keus maken door iets bij jou aan te vragen of te kopen.

Je bescheidenheid kan zelfs een beetje irritant zijn voor je websitebezoekers, ze worden er ongedurig van. Ze willen er niet via via achter komen hoe goed je bent. Ze verwachten dat je dat zelf aan ze vertelt. 

Gelukkig zien ondernemers na een gesprek in dat een goede over mij pagina essentieel is om meer klanten aan zich te binden en gaan we altijd aan de slag met deze pagina. Met vaak een boost aan aanvragen als resultaat!

Leestijd: nog 2 minuten

4. De opbouw van een goede 'over mij pagina'

Hieronder geef ik je een voorbeeld van een logische opbouw van een goede ‘over mij’ pagina.

1.

Wervelende start


BAHM! Maak DIRECT een wervelende start op deze pagina. Begin niet over jezelf, maar omschrijf de pijnpunten of problemen van je bezoekers. Vervolgens welke consequenties dat heeft en daarna welke oplossing jij ze kunt bieden. 

2.

Waarden, doelen en missie


Wat zijn je waarden, doelen en missie? Wat maakt jou uniek en origineel? Als ondernemer wil je graag serieus genomen worden. Denk bijvoorbeeld aan de voordelen die jij biedt als klein of middelgroot bedrijf. Dat jij flexibeler, innovatiever en persoonlijker kunt zijn dan een groot bedrijf bijvoorbeeld. Iets waar jouw doelgroep zeker naar op zoek kan zijn. Je hoeft je dus echt niet anders voor te doen. Wees eerlijk, transparant en vooral jezelf.

3.

Testimonials/reviews


Onder je waarden, doelen en missie mogen testimonials/ reviews van de klanten met wie je de beste resultaten hebt behaald (met foto waarop je klant lacht) zeker niet ontbreken. Deze beoordelingen onderschrijven punt 1 en 2 en geven bevestiging aan je lezers dat ze op de goede weg zijn.

4.

Persoonlijk verhaal


Hierboven noemde ik al dat jouw persoonlijke verhaal + professionele (actie) foto van jezelf van belang is. Denk daarbij goed na over je uitstraling. Hoe wil jij dat je overkomt op bezoekers?

5.

Feiten en leuke of interessante weetjes


Het geeft een extra dimensie aan deze pagina als je leuke feitjes of interessante weetjes over je bedrijf vertelt. En dan het liefst feiten die blijven hangen. Hoeveel klanten heb je al geholpen? Is er een interessante tijdlijn die relevant is voor jouw bezoeker? Bedenk iets wat je visueel kunt maken en werk dit uit. Verwerk altijd je behaalde successen. Is je klantenbestand verdubbeld of je e-book 1000 keer gedownload?

Gebruik deze feiten als bewijsvoering om je argumenten waarde te geven. Hiermee geef je vertrouwen en bevestiging aan je potentiële klanten dat het echt goed zit als ze met jou gaan werken of iets bij jou gaan kopen.

6.

Je team


Als je een team hebt is dit de plek om iets leuks te vertellen over je medewerkers. Het is goed als je potentiële klanten weten wie ze bijvoorbeeld aan de lijn krijgen. Kies voor een verrassende invalshoek, waardoor websitebezoekers een glimlach op hun gezicht krijgen.   

7.

Call to Action


En dan ben je aan het eind gekomen van de over mij pagina. Zeker voor wat langere webpagina's is het belangrijk om een Call to Action te plaatsen. Een Call to Action button is een knop waar je bezoekers op kunnen klikken. Geef die klant de kans om klant bij je te worden of meer van je aanbod te weten te komen! 

Wat moet je bezoeker doen aan het eind van de pagina? Voorbeelden: een e-book downloaden, een offerte aanvraag doen, een blog lezen, inschrijven voor je webinar of contact opnemen. Van belang is dat de knop duidelijk zichtbaar is. 

5. Het design van een goede over mij pagina

Naast je woorden is het design erg belangrijk voor een goede over mij pagina. Niet alleen het oog wil wat, ook gebruiksvriendelijkheid is belangrijk. Dit helpt jou om de conversie te verhogen.
Enkele punten die je lezers helpen om de aandacht vast te houden op je over mij pagina: 

  • Geen onnodige afleiding 
  • Grote duidelijke letters die geschikt zijn voor lezen op het web
  • Een witte of heel lichte achtergrond
  • Alinea’s van maximaal 4 regels, dat is gemakkelijker leesbaar op het scherm
  • Goede afwisseling van tekst, fotomateriaal en kleur
  • En als laatste: een grote knop met een onweerstaanbare call to action.

6. Schrijfstijl op een goede over mij pagina

Niet alleen wat je opschrijft is belangrijk, maar ook hóé je het opschrijft.  
Enkele tips voor de schrijfstijl op een goede over mij pagina.  

  • Hanteer een consequente schrijfstijl. Wordt niet ineens informeel, terwijl de rest van je website wel heel formeel is. Gebruik niet ineens 'je' als je op de rest van je website 'u' gebruikt; 
  • Wees ook op je over mij pagina heel concreet;  
  • Wees krachtig, overzichtelijk en kort. Durf informatie weg te laten als je twijfelt of iets relevant is.

7. Jouw grootste uitdaging bij het schrijven van een goede over mij pagina

En nu is het aan jou. Wat is jouw grootste uitdaging als het gaat om het schrijven van je ‘over mij’ pagina? Laat het mij vooral weten. Wie weet kan ik je helpen. 

Stel je vragen over je over mij pagina

In een gratis adviesgesprek kun je mij vragen stellen over je over mij pagina of andere delen van je website.

Johanna Oosterbaan


Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Johanna Oosterbaan

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >