.st0{fill:#FFFFFF;}

Websitecheck, Websites die werken

Hoe schrijf je een goede over mij pagina?

 januari 15, 2020

Door  Johanna Oosterbaan

Schrijf een goede over mij pagina en trek je websitebezoekers over de streep

Wist je dat de kracht van een goede over mij pagina (of over ons pagina) op je website enorm is?

De over mij pagina is één van de meest gelezen pagina's op een website. En als die pagina een goed verhaal bevat, blijft dát verhaal hangen in het hoofd van je websitebezoeker. Maar is je over mij pagina standaard of niet interessant? Dan mis je cruciale kansen om potentiële klanten te interesseren.

Besteed dus voldoende aandacht en tijd aan je over mij pagina. 

Dit artikel over de opbouw van een goede over mij pagina is één van de meest uitgebreide artikelen die je op dit moment op het internet over dit onderwerp kunt vinden. Ik geef je oneindig veel praktische tips & tricks op het gebied van opbouw, tekst en design, zodat ook jij een goede 'over mij pagina' kunt opbouwen en schrijven. Veel leesplezier en succes!

Bouw snel en gemakkelijk een goede over mij pagina

Deze plug-in helpt je om je over mij pagina zó op te maken, dat jij meer klanten ontvangt via je over mij pagina.

1. Begrijp het belang van een goede over mij pagina

De kracht van de ‘over mij’ pagina is enorm. Het is één van de meest bezochte pagina’s van je website. Op deze pagina besluiten bezoekers vaak of ze wel of niet met jou verder willen werken of iets bij je willen kopen. Op je 'over mij pagina' kun je je kans pakken om verbinding (connectie) met je doelgroep te leggen.

Hieronder drie redenen om een super goede over mij pagina te bouwen.


Op goede over mij pagina ontstaat verbinding

Afbeelding: Anne Bressers

Mensen zijn op zoek naar verhalen en verbinding

Heb je dat wel ook wel eens? Je hebt ergens een persoonlijk verhaal gelezen en het laat je niet meer los. Je vergeet de naam van de persoon niet meer, moet er nog vaak aan terug denken en misschien vertel je er wel over aan anderen.

Bezoekers zoeken achtergrondinformatie over jou en je bedrijf. Zij zullen echter niet warm worden van teveel feiten en/of opsommingen die niet relevant zijn of die zij al tientallen keren hebben gelezen.

Jouw visie en kernwaarden, maar vooral je verhaal, dát willen ze lezen.

Zorg ervoor dat de bezoekers op je website het menselijk aspect van jouw bedrijf kunnen voelen.  Schrijf een verhaal dat je klanten direct naar de telefoon laat grijpen. Bouw een pagina op die ze dóór laat klikken. Laat ze een verhaal lezen op je over mij pagina zodat ze jou niet meer vergeten. 

Extra kans om je onderscheidend vermogen uit te lichten

Hier ligt een grote kans. Anno 2020 zie ik namelijk dat veel ZZP'ers geen goede over mij pagina hebben en bedrijven hun over ons pagina enorm kunnen verbeteren. Hier kun je je dus direct onderscheiden!

2. Ontdek en overwin je eigen bezwaren

Ik hoop dat je na deze eerste stap bent overtuigd dat het schrijven van een goede 'over mij pagina' belangrijk is om meer klanten te ontvangen.

Goede over mij pagina - Johanna Oosterbaan

En daar wil ik het graag met je over hebben. Een persoonlijke ‘over mij’ pagina is namelijk essentieel. Daar laat je jezelf zien. Maar ja, dit kan best moeilijk zijn voor velen van ons… 

Hoeveel en wat gaan we over onszelf vertellen?

Vrijwel alle klanten met wie ik samenwerk kunnen hun 'over mij pagina' of 'over ons pagina' verbeteren.

Soms hoor ik van klanten dat zij het lastig vinden om iets over zichzelf te vertellen. Zelf had ik een aantal jaren geleden ook wat schroom om een 'over mij' pagina te maken. Maar ik weet wat het mijn bedrijf heeft gebracht.

Als ik aangeef bij mijn klanten dat ik graag hun 'over mij' of 'over ons' pagina samen met hen wil herschrijven, hebben zij vaak een aantal bezwaren.

Goede 'over mij pagina' workshop

Bezwaren bij het schrijven van een goede 'over mij pagina'

  • Eigenlijk wil ik dit helemaal niet! Allemaal persoonlijke info over mezelf prijsgeven?
  • Daar zit toch niemand op te wachten? Mijn klanten willen gewoon alleen iets kopen. 
  • Ik heb toch al een over mij pagina? Er staat op wanneer ik ben gestart, welke opleidingen ik heb gedaan en hoeveel medewerkers we hebben. Dat is toch genoeg? 

Wat ik dan vaak tegen deze ondernemers zeg is dat hun klanten juist op zoek zijn naar verbinding. En daarbij mag je zelfs je expertise laten zien en vertellen waarom men voor jou zou moeten kiezen. Het geeft je klanten het vertrouwen dat ze de goede keus maken door iets bij jou aan te vragen of te kopen.

Jouw bescheidenheid kan irritant zijn voor je websitebezoekers, ze worden er ongedurig van. Ze willen er niet via via achter komen hoe goed je bent. Ze verwachten dat je dat zelf aan ze vertelt. 

Gelukkig zien ondernemers na een gesprek in dat een goede over mij pagina essentieel is om meer klanten aan zich te binden en gaan we altijd aan de slag met deze pagina. Met vaak een boost aan aanvragen als resultaat!

3. Plaats van de 'over mij pagina' in de klantreis

Er is een model dat al bijna een eeuw ingezet wordt om in te spelen op de behoeften van klanten.

Het AIDA model van Strong (1925), een marketingmodel dat al vele jaren haar waarde bewijst bij het schrijven van een goede verkooptekst, helpt je je marketing en website goed op te bouwen.

Zo zorg je ervoor dat je precies de goede informatie geeft op het juiste moment, mensen dus blijven hangen en door blijven lezen. 

Google heeft vervolgens een nieuw model ontwikkeld dat beter aansluit op de behoeften van online lezers. 

Model Google inzetten op een goede over mij pagina

See-Think-Do-Care model van Google, bron: frankwatching.nl

 

1. Verkeer naar je website

Heb jij als ondernemer het gevoel dat je alles uit de kast moet halen om klanten uit je website te halen? Bezoekers op je website krijgen, dat is al een sport op zich?

Als potentiële klanten dan toch op je website zijn aangekomen, doordat ze je via Google of social media hebben gevonden, is de eerste hobbel genomen. Zij hebben een eerste indruk van jou en je bedrijf gekregen. Aan jou de taak om hun aandacht vast te houden.

2. De eerste hobbel is genomen

Je website bestaat uit verschillende pagina’s. Elke pagina heeft een ander doel. 

Op je homepage maak je bijvoorbeeld direct duidelijk wat jij voor je websitebezoekers kunt betekenen.

Als je met de homepagina de aandacht trekt, zodat bezoekers meer over jou willen weten, heb je je doel bereikt. Ze gaan doorklikken naar de pagina waar jij ze wilt hebben of waar ze nieuwsgierig naar zijn. 

3. Interesse is gewekt!

Als de websitebezoekers geinteresseerd doorklikken op je website, wil je ook nog graag dat ze wat gaan dóén!

Het liefst kopen, maar daar is het in de meeste gevallen, zeker bij hoog geprijsde producten of diensten, nog te vroeg voor. Eerst leggen bezoekers een hele weg af voordat ze tot kopen overgaan (de customer journey of klantreis).

Eén onderdeel van deze klantreis is dat zij jou als ondernemer graag willen leren kennen.

Vaak komen ze dan op de 'over mij pagina'. Mensen willen namelijk weten met wie ze eventueel zaken kunnen gaan doen. Ze zoeken verbinding met jou als bedrijf en persoon.

Goede Over mij pagina - weggeven

4. Laagdrempelig contact

Nieuwe klanten, die jou en/of je expertise nog niet zo goed kennen, maken een keuze om meer van jou te weten te komen. Dit doen ze door hun naam achter te laten voor je weggever (zoals een e-book). Ander laagdrempelig contact is dat ze je gaan bellen voor meer informatie of met jou gaan linken op social media. En klanten die jou al vaker langs hebben zien komen, besluiten eerder om iets van je te kopen. 

Hoe mooi is het als je na een mooi verhaal op je over mij pagina een goede weggever kan aanbieden?

Johanna vertelt over een goede over mij pagina

Bouw snel en gemakkelijk je goede over mij pagina

Deze plug-in helpt je om je over mij pagina zó op te maken, dat jij meer klanten ontvangt via je over mij pagina.

4. Jouw verhaal op een goede over mij pagina

Gebruik je over mij pagina om je bezoekers, misschien al wel twijfelaars, gerust te stellen. Laat ze zien dat jij de juiste partij voor ze bent. Vertel ze wat jou uniek en origineel maakt. Laat je bezoekers begrijpen wat jij beter doet dan al die anderen en wat jij voor hen kunt betekenen.

Kruip in de huid van je lezers. Zij willen graag verhalen lezen en directe relevantie voor zichzelf voelen. Het is op dit punt van groot belang dat je niet alleen informatie geeft, maar een bepaalde emotie bij je lezers opwekt. Deze emotie zorgt ervoor dat zij blijven doorlezen en meer van jou of van je dienst of product willen weten.

Een goede 'over mij pagina' laat je lachen, huilen, brullen...

Vergelijk je website eens met een kledingwinkel in een winkelstraat, waar de vriendelijke verkoopster jou complimenten geeft over het jurkje dat zo goed bij je past. Of een restaurant waar de kok zelf naar je tafel komt brengen wat hij voor je heeft gemaakt en vrolijk vertelt over alle smakelijke ingrediënten.

De persoonlijke aandacht roept emotie op en smeedt een band. Daar gebeurt het!

Deze emoties kun je ook triggeren op je website. Echt persoonlijk contact kun je nooit helemaal maken met je website, maar je kunt wel iets doen dat in de buurt komt.

En één van belangrijkste pagina’s waarop je emotie los kunt maken is dus op je 'over mij pagina'.

Leestijd: nog 2 minuten

5. Opbouw van een goede 'over mij pagina'

Hieronder geef ik je een voorbeeld van een logische opbouw van een goede ‘over mij’ pagina.

1.

Wervelende start


BAHM! Maak DIRECT een wervelende start. Begin niet over jezelf, maar omschrijf de pijnpunten of problemen van je bezoekers. Vervolgens welke consequenties dat heeft en daarna welke oplossing jij ze kunt bieden. 

2.

Waarden, doelen en missie


Wat zijn je waarden, doelen en missie? Wat maakt jou uniek en origineel? Als ondernemer wil je graag serieus genomen worden. Denk bijvoorbeeld aan de voordelen die jij biedt als klein bedrijf. Dat jij flexibeler, innovatiever en persoonlijker kunt zijn dan een groot bedrijf bijvoorbeeld. Iets waar jouw doelgroep zeker naar op zoek kan zijn. Je hoeft je dus echt niet anders voor te doen. Wees eerlijk, transparant en vooral jezelf.

3.

Testimonials/reviews


Testimonials/ reviews van de klanten met wie je de beste resultaten hebt behaald (met foto waarop je klant lacht). Deze beoordelingen onderschrijven punt 1 en 2 en geven bevestiging aan je lezers dat ze op de goede weg zijn.

4.

Persoonlijk verhaal


Jouw persoonlijke verhaal + professionele (actie) foto van jezelf. Denk daarbij goed na over je uitstraling. Hoe wil jij dat je overkomt op bezoekers?

5.

Feiten en leuke of interessante weetjes


Leuke feiten over jouw bedrijf. Liefst feiten die blijven hangen. Hoeveel klanten heb je al geholpen? Is er een interessante tijdlijn die relevant is voor jouw bezoeker?

Bedenk iets wat je visueel kunt maken en werk dit uit. Verwerk altijd je behaalde successen. Is je klantenbestand verdubbeld of je e-book 1000 keer gedownload?

Gebruik deze feiten als bewijsvoering om je argumenten waarde te geven. Hiermee geef je vertrouwen en bevestiging aan je potentiële klanten dat het echt goed zit als ze met jou gaan werken of iets bij jou gaan kopen.

6.

Je team


Als je een team hebt is dit de plek om iets leuks te vertellen over je medewerkers. Het is goed als je potentiële klanten weten wie ze bijvoorbeeld aan de lijn krijgen. Kies voor een verrassende invalshoek, waardoor websitebezoekers een glimlach op hun gezicht krijgen.   

7.

Call to Action


Samenvatting en Call to Action (een knop waar je bezoekers op kunnen klikken).

Wat moet je bezoeker doen aan het eind van de pagina? Voorbeelden: een e-book downloaden, een aanvraag doen, een blog lezen of contact opnemen.

6. Design van een goede over mij pagina

Naast je woorden is het design erg belangrijk voor een goede over mij pagina en dus uiteindelijk conversie.
Enkele punten die je lezers helpen om de aandacht vast te houden op je over mij pagina: 

  • Geen onnodige afleiding 
  • Grote duidelijke letters die geschikt zijn voor lezen op het web
  • Een witte of heel lichte achtergrond
  • Alinea’s van maximaal 4 regels, dat is gemakkelijker leesbaar op het scherm
  • Goede afwisseling van tekst, fotomateriaal en kleur
  • Wees krachtig, overzichtelijk en kort. Durf informatie weg te laten als je twijfelt of iets relevant is
  • En als laatste dus: een grote knop met een onweerstaanbare call to action, zoals deze hieronder 🙂

Wat is jouw grootste uitdaging bij het schrijven van een goede over mij pagina?

En nu is het aan jou. Wat is jouw grootste uitdaging als het gaat om het schrijven van je ‘over mij’ pagina? 

Johanna Oosterbaan


Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Johanna Oosterbaan

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >