Ben jij tevreden over hoeveel winst je realiseert in verhouding tot het aantal uren dat je in je bedrijf stopt?
Wil jij ontspannen groeien met je bedrijf?
Lees vooral even verder.

Deze gastblog kwam tot stand vanuit een samenwerking met businesscoach Erno Hannink.
Ontspannen leven én groeien met je bedrijf
Denk je dat een ontspannen leven saai is? Werk je liever hard aan de groei van je bedrijf? Let op: om door te groeien met je bedrijf is het cruciaal dat jij meer ontspannen gaat werken en organiseren.
Doe je dit niet, dan lukt het je niet of moeizaam om door te breken naar de volgende fase.
Als je je volledig concentreert op de dingen waar jij het allerbest in bent en die je blij maken, wordt de kans op succes van je bedrijf groter. Dat werkt beter dan dat je keihard werkt aan het succes van je bedrijf en je niet kan genieten van alle euro’s die op je bankrekening verschijnen.
Start dus met een volledige focus op de werkzaamheden waar jij blij van wordt en draag de rest over aan je team of besteed het uit.
De dag van een allesbehalve ontspannen ondernemer
Er ligt een lange actielijst op je bureau en je wilt beginnen aan de eerste actie. Dan gaat de telefoon, het is een klant. Terwijl je de telefoon oppakt, zie je een aantal berichten via WhatsApp. Na het gesprek met je klant check je even of er nog urgente mails zijn. Dan komt er iemand binnen met enkele vragen die hij aan je wil stellen. Dit alles gebeurt terwijl je zoekt naar wat ruimte om een idee dat op de actielijst staat uit te werken. Is dit herkenbaar voor je?
Groeien met je bedrijf? Neem de tijd.
Je ziet de kansen van een nieuw product of dienst in de markt waarin jij opereert. Eindelijk is de markt zover dat hij openstaat voor je idee. Je hebt het gevoel dat je nu moet toeslaan.
Hoeveel tijd geef je jezelf om dit product goed neer te zetten in de markt? Een paar maanden, een half jaar? Wat als je jezelf tien jaar geeft om van het product een succes te maken? Wat betekent dat voor je planning?
Denk strategisch na over de stappen die je zet
Strategisch over dingen nadenken geeft een meer ontspannen leven. Wanneer je in het hamsterrad zit, lijkt iedere stap belangrijk. De volgende stap moet zo snel mogelijk gezet worden, anders val je om.
Wat is het hamsterrad?
- Het aantal klanten en opdrachten groeit
- Jij en je team kunnen het werk niet meer aan
- Je moet een nieuwe medewerker aantrekken
- Je loopt tegen de grenzen aan van je huidige pand
- Het is tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie
- Je gaat actief nieuwe klanten werven voor het specialisme van je nieuwe medewerker
Het hamsterwiel draait altijd door. Het houdt nooit op. Zo lang jij steeds weer snel de volgende stap zet blijft het hamsterrad snel ronddraaien.
Zodra jij meer ruimte en tijd neemt voor de volgende stap, gaat het rad langzamer draaien. Dat geeft jou en je team meer rust.
Jij kiest dat moment van meer rust, niet het hamsterrad. Als ondernemer zie je altijd kansen. Je holt van de ene uitdaging naar de andere en je team rent achter je aan. Hoe harder je loopt, des te sneller draait dat rad, waardoor je steeds minder rust krijgt.
Wat als je dat nieuwe pand niet volgend jaar wilt, maar jezelf enkele jaren de ruimte geeft om te verhuizen naar een nieuw pand?
Meer rust en ruimte naast het groeien met je bedrijf
Naast de verandering in je bedrijf is het belangrijk dat je zelf ook verandert. Iedere dag heel hard werken met het grootste deel van de dag alle aandacht voor je bedrijven kost veel energie. Waar haal je de energie vandaan? Door buiten het werk meer rust te nemen.
Rust en ruimte in het bedrijf van Erno
Een van de belangrijkste veranderingen die bij Erno voor meer rust en ruimte in zijn leven heeft gezorgd is het toepassen van stoïcisme. Dit is een levenshouding waarbij hij zich telkens weer bewust is van het feit dat het belangrijkste waar hij invloed op heeft is hoe hij op de dingen reageert. En hoe hij reageert op de dingen waar hij geen invloed op heeft.
Waar heb je geen invloed op in je bedrijf?
Waar heb je wel invloed op in je bedrijf?
Waar je wel invloed op hebt is hoe je op dit soort situaties reageert. Trek je het persoonlijk aan of niet? Pak je de telefoon op of laat je een collega de telefoon beantwoorden? Reageer je nu op de e-mail of verzamel je meerder reacties voor een moment?
Stillness is the Key
Stillness is the Key is het nieuwste boek van Ryan Holiday. Ryan is een aanhanger en promotor van het stoïcisme als levenshouding. Zijn nieuwste boek sluit aan bij zijn vorige boeken, Ego is the Enemy en The Obstacle is the Way. Het zijn interessante boeken wanneer je op zoek bent naar meer ruimte voor jezelf.
Bij de lancering van zijn nieuwste boek heeft Ryan veel gesprekken gevoerd in bekende podcastshows. Het gesprek tussen James Altucher en Ryan met een live publiek gaf Erno goede inzichten in hoe hij nog meer ruimte kan maken.
Vanaf de vijftigste minuut in de podcastaflevering (50m53s) beantwoordt Ryan de vraag wat de belangrijkste elementen zijn om meer rust en ruimte te bereiken. Ryan grijpt terug op wat de meest bekende figuren in de geschiedenis deden, zoals Marcus Aurelius, Seneca, Kennedy en andere aanhangers van het stoïcisme.
De onderstaande drie dingen toevoegen aan de dag van Erno ging niet vanzelf, maar dat het hem meer ruimte, rust en daardoor creativiteit en inzichten geeft heeft hij al ervaren.
Hoe zorgt Erno voor rust en ruimte terwijl zijn bedrijf groeit?
- Journaling (dagelijks vastleggen wat hem bezighoudt);
- Meditatie;
- Lange wandelingen maken;
- Nadenken over de leven en de eindigheid daarvan.
Hoe hij dat doet? Daar deelt hij veel over op zijn site en op social media.
Heb jij behoefte aan meer rust en ruimte in het ondernemen of zou je nu eindelijk eens goede beslissingen willen nemen in je bedrijf? En spreekt de manier van Erno je aan? Vraag dan gerust een gratis gesprek bij hem aan.
Rust en ruimte in het bedrijf van Johanna
Mijn natuurlijke neiging is om heel hard te werken, wat leidt tot veel resultaat. Echt heel ontspannen kun je dit echter niet noemen. De verschillen tussen de werkwijze van Erno en mij mogen er ook zijn en versterken elkaar juist. Voor mij is ontspannen ondernemen de wetenschap dat mijn bedrijf goed doordraait terwijl ik op vakantie ben of ik met mijn kinderen een spelletje doe.
Taken in mijn bedrijf die repeterend zijn of waar een ander beter in is besteed ik zoveel mogelijk uit of automatiseer ik. Verder focus ik mij op het bouwen van een geoptimaliseerde klantreis, zodat ik moeiteloos de juiste klanten aantrek.
Systeem en methode
Waarom een systeem en methode in mijn ogen goed werkt als je ontspannen wilt groeien met je bedrijf.
Je bedrijf systematisch optimaliseren is in mijn ogen een goede keuze om te maken op bedrijfsmatig gebied.
Ik heb hier drie redenen voor:
1. Slanke efficiënte processen
Alle kennis, ervaring en succes die ik de afgelopen jaren heb opgedaan in het ondernemerschap wil ik graag met anderen delen. Uiteindelijk is uit dit alles een programma ontstaan dat ondernemers uit diverse branches helpt met het creëren van een website die leidt tot (meer) succes: meer vrijheid, hogere conversies, meer klanten.
Als je de startersfase voorbij bent en je bedrijf al een tijdje draait, ben je klaar om op te schalen. Ik geloof dat je met slanke, efficiënte processen veel meer oog voor de resultaten krijgt.
2. Uitstekende klantervaring
Voor je klanten bied je een uitstekende klantervaring als je een goed werkend systeem voor ze inricht. Goede klantervaringen zijn goud waard voor je bedrijf. Je neemt drempels weg en conversies stijgen direct. Je kunt verwachtingen goed monitoren, waardoor je ideale klanten aantrekt.
3. Terugkerende klantenstroom
Als je bedrijf vanzelf draait, stelt dit je in staat te doen wat je wilt, met de mensen met wie je dat wilt, en op jouw voorwaarden. Met een dergelijk systeem is het mogelijk om marktleider of expert te worden in jouw markt. Zodat je écht een succesvol bedrijf kunt opbouwen met een continue (terugkerende) klantenstroom. Waarbij jij gezien wordt als specialist/expert waar zij in durven te investeren.
Een voorwaarde voor de positionering van je bedrijf online is dat je een duidelijke focus hebt en dat marketing & sales dus ijzersterk is.
Hoe eenvoudiger jij het voor de doelgroep maakt, hoe duidelijker en meer toegespitst de klantreis is op de ideale klant, des te groter het resultaat is.
Wil je hier ondersteuning bij? Een plan hoe je dit in je eigen bedrijf kunt realiseren? Vraag een vrijblijvend gesprek aan.