Veel bedrijven en organisaties hebben anno 2021 wel een website, een nieuwsbrief en één of meerdere social media kanalen. De samenhang hiervan is helaas vaak ver te zoeken. Het digitaliseren van je bedrijf is niet gemakkelijk en bedrijven laten hierin vaak veel potentieel liggen. Door weinig te automatiseren, kost het online gedeelte bovengemiddeld veel tijd en energie.

Wil jij je bedrijf verder digitaliseren en vraag je je af waar je begint? Lees dan dit artikel. Aan de hand van een klantcasus laat ik je zien welke acties ik samen met een mkb bedrijf neem om de digitale poot van hun bedrijf te versterken.

Over mijn klant Z11made

Een tijdje geleden startte ik met een mooie klus voor een enthousiaste groep mannen (Z11made). Z11made is een bedrijf dat zich sinds 1999 bezig houdt met groeistrategieën in het mkb. Ze zijn praktische groeistrategen, gespecialiseerd in bedrijven die door willen groeien. Ze helpen mkb-ondernemers met 10 medewerkers of meer. Ondernemers die hard groeien, niet tevreden zijn met een 10.

Een bedrijf met een mooie missie: 

De opdracht - digitaliseren van het bedrijf

De eigenaren van Z11made vroegen een adviesgesprek aan. Door alle vragen die ze stelden had ik meteen wel door dat er veel werk aan de winkel was. Natuurlijk ging ik graag de uitdaging aan, samen met mijn team. 

De eerste weken stonden in het teken van het afbakenen. Wat hoort er wel bij de opdracht en wat niet? De belangrijkste opdracht was het neerzetten van een overtuigende website volgens de gouden website methode. Ook het opzetten van een werkend e-mailmarketingsysteem hoorde bij de opdracht. 

Opdrachtomschrijving

Ondanks een scherpe opdrachtomschrijving is het vaak zo dat er meer bij komt kijken dan de klant en ik van tevoren verwachten. Dat was nu ook weer zo.

Tijdens zo'n traject om je bedrijf te digitaliseren komen er allerlei processen op gang. Dat start al met de online marketingstrategie. Tijdens de uitwerking van de strategie ontstaan er vaak nieuwe inzichten en ideeën, krijgt het aanbod een nieuw jasje en is er regelmatig een 'out of the-comfortzone' moment. 

Uit de comfortzone - digitaliseren van je bedrijf

Digitaliseren van je bedrijf start met een goede strategie

Voor Z11made startte ik met de online marketingstrategie en de waardepropositie. Ook bij Z11made scherpten we het aanbod flink aan. De belangrijkste producten zijn overgebleven. Die hebben we overtuigend in de markt gezet. 

Bedrijfsadvies MKB - Z11made

Voor het digitaliseren van je bedrijf kunnen heel wat gesprekken vooraf gaan om uiteindelijk de juiste strategie te kiezen.

Producten digitaliseren

Naast het huidige aanbod hebben we allerlei digitale tools ontwikkeld. De website is inmiddels live. Nu begint voor mij het meest uitdagende werk: het optimaliseren van de digitale marketingprocessen zodat we zoveel mogelijk ondernemers bereiken. Dit doe ik door nu te meten en te analyseren door onder andere A/B testen

En hoe verder? 

Alle mkb-ondernemers die snel groeien en wel wat rust en overzicht kunnen gebruiken raad ik aan eens op de site te kijken van Z11made: je vindt er veel tools waar je zeker wat aan hebt!

Ik houd je op de hoogte van de voortgang!

About the Author Johanna Oosterbaan

Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Share your thoughts

Your email address will not be published. Required fields are marked

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Free!

Book [Your Subject] Class!

Your first class is 100% free. Click the button below to get started!

>