Gouden Website
Deel deze blog!

Het geheim van een succesvolle pitch op je website

Wat gebeurt er als iemand vraagt wat je doet en jij begint met vertellen? Krijg je een beleefd knikje? Glimlacht degene tegenover je een beetje? Zegt de toehoorder: “Dat klinkt interessant?’ , of "Hoe lang doe je dat al?"

Dan weet je eigenlijk al dat je op het verkeerde spoor zit. Je toehoorder luistert beleefd, maar in werkelijkheid is hij verveeld en eigenlijk niet geïnteresseerd. Wat hij in ieder geval niet zal doen, is in de toekomst contact met je opnemen of jouw naam doorvertellen aan anderen.

In dit artikel vertel ik jou waarom een goede pitch zo belangrijk is, hoe je deze pitch opbouwt en waar je de pitch het beste op je website kan zetten. Aan het eind van het artikel deel ik nog iets verrassends, waardoor je direct opvalt met je pitch. 

“Stel je eens voor dat je op een feestje onverwachts wordt voorgesteld aan de directeur van een onderneming waar jij graag een opdracht voor zou willen doen. Hij vraagt wat je doet en het enige wat je kunt uitbrengen is: Ehhhm, iets met ontwerpen van kantoormeubels... “

Waar komt de naam 'elevator pitch vandaan?'

Nadenken over je pitch helpt je om op dergelijke momenten krachtig te vertellen wie je bent en wat iemand aan jou heeft.

Een elevatorpitch heet niet voor niets zo. Het betekent dat je razendsnel, voordat iemand de lift weer uitstapt, zijn interesse hebt gewekt.

Stel: jij staat in die lift met een iemand die mogelijk wel eens klant van jou zou kunnen worden. Kun jij hem dan in een paar zinnen uitleggen wat jouw meerwaarde voor hem is? En snapt hij jou dan DIRECT? Vertaal dit naar je website. Snapt je websitebezoeker direct wat jij hem te bieden hebt? Dan zal hij geïnteresseerd blijven luisteren of lezen.

De lengte van een succesvolle pitch

In deze artikel lees jij hoe je een Elevator Pitch maakt die al bij de 2e verdieping succesvol is!

We zijn vaak gewend om lang te praten en veel details te beschrijven, zeker als mensen vragen wat je nu eigenlijk doet in het dagelijks leven. Hierdoor is het ontzettend moeilijk om ineens alleen de kernboodschap over te brengen. Daarom is een goede voorbereiding essentieel.

Jouw perfecte pitch bestaat uit een aantal zinnen die haarscherp duidelijk maken wat jouw toegevoegde waarde is én wat jouw klant hier aan heeft. We maken de pitch niet omdat we zo professioneel over willen komen. We maken deze vanuit de behoefte van de klant. De klant hoeft nog niet geconfronteerd te worden met álles wat jij doet. 

Voordat de liftdeuren openen (30 – 60 seconden) moet je verhaal af zijn en de kernboodschap duidelijk zijn. 

Kenmerken van een succesvolle pitch

1. Je pitch wekt emotie op

Je pitch is geen beleefde, bij elkaar geschraapte set van algemene bewoordingen. Het is jouw statement. De beste pitch is de pitch waarop mensen emotioneel reageren. Zelfs al zijn ze het er misschien helemaal niet mee eens. Als je direct actie ziet bij de toehoorder, zit je goed. Als de toehoorder met je in discussie gaat, heb je het ook goed gedaan.

Een sterke reactie (of je toehoorder het nu eens met je is of niet) onderscheidt je van de middenmoot.

De manier hoe jouw verhaal / boodschap is verpakt in een perfecte pitch is cruciaal. En als je denkt dat die perfecte pitch nog niet in handen hebt, dan is een aantal gesprekken met anderen om je pitch te verhelderen of te bekrachtigen alles dat je nodig hebt.

2. Je pitch brengt ook jou nieuwe inzichten

Het aanscherpen van je pitch kan soms best overweldigend zijn. Als je echt de juiste pitch te pakken hebt, dan zie je pas wat je eigenlijk verborgen hebt gehouden voor anderen. Wat je niet had verteld omdat je dacht dat het niet zo belangrijk of juist borstklopperij zou zijn.

Het is echt verrassend om te zien wat voor andere energie het je geeft als je ziet welke verandering je nieuwe pitch brengt…

Succesvolle pitch op je website

3. Jouw pitch bevat jouw 'waarom'

De perfecte pitch bevat ook een ‘why’ of ‘mission statement’. Jouw ‘why’, het weten waarom je doet wat je doet:

  • Is de reden waarom je elke ochtend met energie uit je bed springt
  • Is je kompas, het maakt het nemen van beslissingen gemakkelijker
  • Zorgt voor meer plezier in wat je doet
  • Is het hart van de manier hoe jij je bedrijf uitbouwt
  • Is de bron van alle contacten en ervaringen die jij met anderen hebt

Simon Sinek ontwierp het model ‘The Golden Circle’, waarmee hij verklaart waarom sommige organisaties en leiders inspireren, en anderen niet. Sinek toont met het model aan dat ‘Waarom’ het belangrijkste element is in communicatie. “Start with why” is zijn opvatting.

Het model van Sinek bestaat uit drie cirkels:

  • De buitenste cirkel: WAT
  • De middelste cirkel: HOE
  • De binnenste cirkel: WAAROM

In onderstaande video legt hij het model uit.

Weten waarom je doet wat je doet, is niet alleen het meest waardevolle element in al je communicatie, maar is ook je kompas. Het maakt het nemen van beslissingen gemakkelijker en zorgt voor meer plezier in wat je doet. Je potentiële klanten begrijpen waarom je een bepaalde overtuiging hebt. Daardoor zullen ze er ook sneller in geloven.

Vermarkt dus niet alleen wat je hebt, maar vooral waarin je gelooft en waarom je doet wat je doet.

De opbouw van een succesvolle pitch voor op je website

Hoe jij je pitch van de 1e tot de laatste seconde opbouwt, dat onderscheidt jou van de middenmoot. Een goede pitch zorgt ervoor dat mensen jou direct gaan zien als een zeer professionele ondernemer.

1. Krachtige oneliner

Hoe jij je pitch van de 1e tot de laatste seconde opbouwt, dat onderscheidt jou van de middenmoot. Een goede pitch zorgt ervoor dat mensen jou direct gaan zien als een zeer professionele ondernemer.

We starten je pitch met de oneliner. Kies voor een krachtige oneliner, die ervoor zorgt dat mensen direct op het puntje van hun stoel zitten.

Ter inspiratie laat ik je hier enkele perfecte pitches / oneliners van visionaire wereldleiders zien. De oneliners hebben één ding gemeen. Het gaat niet alleen over wat deze mensen doen. Maar waarom zij doen wat ze doen. Deze acties inspireren en zetten aan tot actie.

“I have a dream that someday this nation will live up to its creed that all men are created equal.”

- Dr Martin Luther King -

“We choose to go to the moon by the end of this decade, not because it’s easy but because it’s hard.”

- President J.F. Kennedy -

“You must be the change you want to see in the world...”

- Mahatma Gandhi-

2. Wat is jouw oplossing voor jouw potentiële klant?

Het middenstuk gaat over de waarde voor de klant. 

Wat worstelt jouw potentiële klant mee? (probleem)
Hoe los je dat voor ze op? (oplossing)
Wat bereikt je klant met je oplossing? (resultaat)

- Wees simpel en concreet
- Vertel wat jou onderscheidt van anderen in jouw markt. 
- Zorg voor herkenning bij je klant. 

Voorbeeld:
Ik kocht 5 jaar geleden een slechtlopende camping. Door een website te maken zorgde ik ervoor dat de camping binnen korte tijd helemaal vol stond. Nu help ik andere campingeigenaren dat ook te bereiken.
Door mijn jarenlange ervaring en opleiding Toegepaste Communicatie weet ik precies wat er nodig is om een website te maken die wel boekingen oplevert.
De campingeigenaren die ik help met een nieuwe website of marketing hebben datzelfde seizoen soms wel 200% meer boekingen dan voorheen.

Een handig template dat je hierbij kunt gebruiken: 

“Ik (krachtig werkwoord) ……………….…. 
(wie help ik) ……………………
(wat is hun probleem) ………………………..
om / zodat / waardoor / waarmee (oplossing)...., zodat/waardoor
(resultaat / wat levert het de klant op) …………………… “

3. Uitsmijter / call to action

Sluit af met een zin die blijft hangen bij je potentiële klant. Of waarop hij kan reageren. Maak er een uitsmijter of een vraag van. Het mooiste is als deze weer teruggrijpt op de oneliner.

Het belang van een goede presentatie

Natuurlijk kun je je pitch goed gebruiken voor je social media profielen, in advertenties en op je website.

Maar de perfecte pitch gaat niet alleen over de opbouw en een mooi verhaal. Ook de presentatie van je pitch is erg belangrijk. Zo kom jij op op feestjes, congressen en op netwerkborrels ook goed voor de dag.

In mijn programma bouwen we je succesvolle pitch op en gaan we deze ook direct testen, aanscherpen en oefenen. Hierbij letten we op intonatie, stemvolume en lichaamstaal.

De pitch op je website

De beste plek om je pitch op de website te plaatsen is op je homepage, direct onder de header. Zo is het in één keer duidelijk voor bezoekers wat jij ze te bieden hebt.

Vanuit jouw pitch kun je je over mij verhaal opbouwen. Deze gaat dieper in op jouw missie, jouw verhaal. Als mensen geraakt zijn door jouw pitch, hebben ze ook interesse om verder te lezen. Na het blokje waar je je pitch hebt geplaatst, is het dus verstandig om door te linken naar je over mij verhaal.

Voorbeelden van goede pitches op websites

In mijn programma heb ik al veel ondernemers geholpen een goede pitch op te bouwen. Hier lees je enkele goede voorbeelden van mijn klanten. Let op de oneliner en de uitsmijter!

“Ik leer jou als hondenprofessional met nieuwe ogen te kijken naar de ontwikkelingen die een hond fysiek en mentaal doormaakt. Zo kun je goed identificeren wat er speelt en wat er op dat moment het best passend is voor de hond en zijn begeleider. Je realiseert een prachtig eindresultaat na je trainingen, namelijk heel tevreden baasjes en honden. Doordat je je kennis verdiept, hoef je minder door te verwijzen.”

- Sam Turner (www.samturner.nl)

“Because you GIVE a f*ck!

Heb jij genoeg van oppervlakkige schoonheid? Geloof jij niet in een quick-fix? Ben jij er van overtuigd dat in jouw lichaam alle antwoorden liggen en dat je een groot zelfhelend vermogen bezit?
In mijn behandelingen zetten we alle stress en drukte even buiten de deur en ga je terug naar alleen voelen, naar het nu. Ik verzorg jouw inner beauty, zodat jij naar huis gaat met een stralende huid, meer rust en meer energie.”

“Als je als vrouw bijna in de overgang bent, er midden in zit of er net uit komt, voel je je niet altijd lekker in je vel. Misschien voel je emotionele ballast, fysieke en lichamelijke klachten. Of je voelt je alleen en niet altijd begrepen door je omgeving. Je voelt dat je uit balans bent en soms tijd voor jezelf nodig hebt om de veranderingen een plekje te geven. Wil jij, juist in deze uitdagende periode van de overgang, die stralende vrouw, moeder, zus, vriendin, buurvrouw zijn zoals je graag wilt zijn? Zodat jij jezelf kunt zijn, in jezelf maar ook bij anderen? Ik geef jezelf dat eerste zetje, in een een fijne kennismakingsbehandeling. Je ontvangt een heerlijke aroma touch massage en ik luister naar je. Al je zorgen glijden even van je af.”

- Silvia (www.anahatha.nl)

“Er is mantrailen en professioneel mantrailen en daartussen zit een wereld van verschil.
Mantrailen is een gespecialiseerde vorm van speurwerk en ook binnen dit specialisme heb je weer mantrailen en professioneel mantrailen. De laatste vorm wordt gebruikt binnen de daadwerkelijke inzetten bij vermissingen. Ik richt mij vooral op het laatste en op het goed opleiden van teams. Ben je bereid om te leren in deze manier van werken met je hond en wil je begeleiding van een professional?”

“Je kan de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen".
Het vlot maar niet. Je komt niet verder met je bedrijf, het team of je personeel. Je hebt geen handvatten om bij te sturen en je ziet niet helder hoe jij tot het gewenste eindresultaat komt. Er moet iets gebeuren, maar wat precies is jou niet meer helder. Je voelt dat er iets is wat de verandering belemmert… maar je kan er nét niet bij.
Ik help je met een andere bril naar jezelf, je team en processen in je onderneming of organisatie kijken te kijken door middel van een systemische opstelling.”

Tot slot: over jouw pitch

Denk eens na over onderstaande vraag. Stel, dit wordt werkelijkheid. Wat zou dit voor jouw bedrijf betekenen? 

“Stel, je stuurt morgen 100 mensen op pad die allemaal jouw pitch vertellen aan 250 mensen. Zorg je er dan voor dat jouw pitch onvergetelijk is en onthouden wordt?“

Wist je dat een goede pitch het verschil maakt tussen een middelmatige en een succesvol bedrijf? Zorg er voor dat je pitch onvergetelijk is, dan zul je zien dat kansen, connecties en middelen vanzelf naar je toekomen.

Wil je hier even over doorpraten? Boek dan een gratis gesprek, dan kijk ik direct met je mee hoe jij jouw pitch kunt verbeteren.

Over Johanna Oosterbaan

Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

volg mij op:
>
Gouden Website - Johanna Oosterbaan

Hi, ik ben Johanna

Ik help je graag gratis op weg om meer klanten uit je website te halen.