.st0{fill:#FFFFFF;}

Overtuigende teksten, Websites die werken

Hoe blijven mensen langer op je website?

 april 17, 2020

Door  Johanna Oosterbaan

Hoe blijven mijn potentiële klanten langer op mijn website? 

Een vraag die veel ondernemers bezighoudt. Eén van de oplossingen is het schrijven van topcontent, dat mensen boeit en aan hun scherm gekluisterd houdt. 

Ik geef je in dit artikel drie tips die jij direct kunt toepassen om topcontent te schrijven, waardoor mensen niet afhaken maar je hele artikel of webpagina uit willen lezen. Ik hoop dat je er veel aan gaat hebben. Want of je nu gaat schrijven voor een website, voor een blog, of voor social media, tekstschrijven voor het internet is een hele uitdaging! 

Hoe lees jij het liefst?

Wanneer is de kans het grootst dat jij een artikel uitleest? Als je met een boek onder een dekentje op de bank ligt? Of toch liever op het scherm op je laptop? 

Gouden website - zoeken naar informatie

Net als veel anderen lees ik het liefst uit een boek. Veel mensen houden er niet zo van om veel van een scherm te lezen. Het is ook heel gemakkelijk om het kruisje van een website aan te klikken en op zoek te gaan naar andere informatie. 

In dit artikel geef ik je drie tips die ervoor zorgen dat jij niet alleen begrijpelijke teksten op je website schrijft, maar dat je teksten zo in elkaar zitten dat je potentiële klanten graag willen lezen, zélfs op een scherm. 

Schrijven van topcontent

1. Laat mensen smullen van jouw teksten

Mensen lezen graag woorden die zij herkennen, waar een lichtje gaat bij ze gaat branden. Woorden die zij belangrijk vinden en die tot de verbeelding spreken. Vertel niet meteen over je product of dienst, maar wat het hen gaat opleveren.
Dus niet: "Wij hebben vloerverwarming in het sanitairgebouw", maar "Als u gaat douchen, heeft u warme voeten op onze behaaglijke vloer."
En niet: "ik ben een loopbaancoach", maar "ik help je om weer plezier in je werk terug te vinden".

2. Schrijf korte, maar krachtige teksten

Misschien ken je het gevoel wel... Je wilt vertellen wat je doet maar je weet gewoon niet waar je moet beginnen! Op een website heb je niet zoveel tijd om te vertellen wat je eigenlijk wilt vertellen. De bezoeker heeft niet zoveel tijd en concentratie, je zult dus moeten zorgen dat je heel duidelijk bent en direct to-the-point.

Het is belangrijk om in de gaten te houden dat je je zinnen op je website goed leesbaar maakt voor je bezoekers en voor Google, zodat je op die manier meer organisch zoekverkeer naar je website kunt krijgen...

Ahum: dit kan veel korter en krachtiger! Hoe zou jij deze zin formuleren?
Dit is een goed alternatief... 

Meer verkeer? Optimaliseer je website!

3.  Maak nieuwsgierig door goede titels

Je herkent het vast. Je scrollt door de nieuwsberichten. Er zijn bepaalde teksten die je aandacht vangen. Die je nieuwsgierigheid opwekken. Het is een soort cadeautje wat je uit wilt pakken. Je wilt weten wat er in het cadeautje zit.

Denk aan titels van nieuwsberichten. Waar klik je zelf op? Welke titels kun je bijna niet weerstaan?

Drie voorbeelden:

  • Waarom een pakkende titel jouw omzet verhoogt
  •  Hoe je een lekkere maaltijd maakt met quinoa
  • 5 bezienswaardigheden die je écht niet kan missen in Praag

Het belang van een titel is groot. Een slechte titel van je pagina of nieuwsbrief kan je klanten kosten. Een goede titel vergroot de kans dat de bezoeker verder leest en meer van je wil weten. Hoe meer de lezers van je leren, hoe meer ze je gaan waarderen en vertrouwen, en uiteindelijk gaan zien als de expert om zaken mee te doen.

Als je potentiële klanten iets hebben gelezen op je website, en ze zien een titel van een ander blog dat hun aandacht trekt, besteden zij direct weer meer tijd op hun website. 

Veel succes met het schrijven van topcontent, zodat mensen langer op je website blijven!

Johanna Oosterbaan


Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Johanna Oosterbaan

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >