Gouden Website
Deel deze blog!

Hoe maak je een goede funnel?

Funnels? Je hebt er vast van gehoord. Dit heeft toch iets te maken met aanbod verscherpen? Of… Het automatiseren van je aanbod? Is dat interessant voor elke branche? En is dat dan online? Waarom zou je een funnel opzetten? En vooral… hoe doe je dat dan?

Veel vragen die ik vaak hoor. Daarom heb ik besloten hier een informatief artikel over te schrijven.

Aan het eind van dit artikel weet jij wat een funnel is en hoe je hier gebruik van kunt maken in je eigen onderneming.

Wil jij groeien met je bedrijf? Lees dan dit artikel en ga direct aan de slag met het maken van jouw funnel!

Wat is een funnel?  

Een funnel is een trechter waar de (potentiële) klant zich doorheen beweegt. In de funnel vind je de stappen die de mensen in jouw bedrijf nemen tot en met conversie (= de verkoop). In de marketing funnel wordt de klant door uitingen op bijvoorbeeld social media en op een website bewust gemaakt van zijn probleem en de oplossingen die daarvoor bestaan (jouw oplossingen).

Pas als de klant zelf beseft dat hij een product of dienst nodig heeft (dankzij de marketing funnel), is hij klaar om een aanbod te ontvangen (in de sales funnel).

Dus, als de klant zich inmiddels bewust is geworden van jouw oplossing, gaat hij middels korte, directe boodschappen via bijvoorbeeld e-mailmarketing of social media wel of niet tot aankoop over. 

Een funnel is een systeem dat je zelf bouwt, waarmee je potentiële klanten in de gelegenheid stelt zelf naar je toe te komen. Met een goede funnel zorg jij ervoor dat zoveel mogelijk potentiële klanten jou vinden en bij jou een product of dienst willen afnemen. 

Het bouwen van een funnel = aanbod stappen in kaart brengen, hiervan bouwstenen maken en stapelen maar!

Waarom een funnel?  

Drie redenen waarom het inrichten van een funnel voor elk bedrijf dat wil groeien interessant is. 


1. klanten zijn enorm blij met jou!


Uitstekende klantervaring

Voor je klanten bied je een uitstekende klantervaring als je een goede funnel voor ze inricht. Goede klantervaringen zijn goud waard voor je bedrijf. Je neemt drempels weg en conversies stijgen direct.
Je kunt verwachtingen goed monitoren, waardoor je ideale klanten aantrekt.


2. Je trekt leuke klanten aan die bij jou passen 


Klanten aantrekken die bij jou passen

In een goed ingericht funnel systeem stel je potentiële klanten in de gelegenheid zelf naar je toe te komen. Het is schaalbaar en (deels) geautomatiseerd. Offline en online activiteiten versterken elkaar hierin. Je trekt klanten aan die jou online goed al leren kennen en daardoor bij jou passen.


3. Je ervaart meer vrijheid, doordat je efficiënter werkt


Slimmere en efficiëntere organisatie

Met een funnel kun je systematisch optimaliseren en waar mogelijk automatiseren. Je brengt focus aan en weet hoe je marketing slimmer kunt organiseren. Een funnel stelt je in staat om jouw missie na te leven en je omzetdoelstellingen naar omhoog bij te stellen.

Een funnel als systeem

Met een systeem en een doel voor ogen krijg je veel meer oog voor de resultaten. Welk businessmodel kies jij? Dit werkt vooral als je de startersfase voorbij bent, je bedrijf al een tijdje draait. Je bent klaar om op te schalen.

Dan heb je ook nog de keuze uit verschillende businessmodellen. Natuurlijk is dit afhankelijk van je ambitieniveau, van waar je blij van wordt en ook de voorkeur van het type marketing en verkoop dat je wilt inzetten.

Een funnel brengt focus

De transformatie maken naar een optimale zichtbaarheid online, dus internet voor je laten werken, is in deze tijd de beste keuze die je kunt maken op bedrijfsmatig gebied.

Het stelt je in staat te doen wat je wilt, met de mensen met wie je dat wilt, en op jouw voorwaarden. Het is mogelijk om online marktleider of expert te worden in jouw markt, als je je maar goed focust. Zodat je écht een succesvol bedrijf kunt opbouwen met een continue (terugkerende) klantenstroom. Waarbij jij  gezien wordt als specialist/expert waar zij in durven te investeren.  

Een voorwaarde voor de positionering van je bedrijf online is dat je duidelijke focus hebt, en dat marketing & sales dus ijzersterk is. Hoe eenvoudiger jij het voor de doelgroep maakt, hoe duidelijker en meer toegespitst de funnel is op de ideale klant, des te groter het resultaat is.

Hoe richt je een funnel in?

Een funnel of trechter kun je schematisch voorstellen als een driehoek. Je begint met een grote groep klanten, en bij elke stap valt er een gedeelte van de groep af totdat je de groep van ideale klanten hebt bereikt die daadwerkelijk iets van jou willen kopen.

Deze afbeelding illustreert hoe een funnel eruit ziet (Bron: Marketingmodel google) 

Model Google inzetten op een goede over mij pagina

De kunst is om na de 'see fase' (in deze fase volgt de potentiële klant je op facebook of leest hij je e-book), elke keer een stap verder te gaan met deze mogelijke klant.

Van "weggever" naar "low end aanbod", van low end aanbod naar mid end/high end aanbod. Hieronder zie je hoe je dat eruit kan zien. Natuurlijk hoeft een klant niet altijd dit traject af te leggen. Het kan ook zo zijn dat ze jou spreken en direct een workshop volgen, of dat ze een weggever downloaden en dit zo bijzonder vinden dat ze direct het aanbod willen kopen dat de grootste waarde heeft. 

Voorbeeld van een funnel

Funnel en klantreis

Hoe richt je nu zelf je funnel in? 

Stel jezelf de volgende vragen om je funnel in te richten. 

1. Wie is mijn doelgroep?
2. Welke problemen heeft mijn doelgroep? 
3. Welke oplossingen bied ik mijn doelgroep?
4. Welk businessmodel hoort daarbij?  


Hoe zorg je dat men in je funnel blijft?

De meeste ondernemers hebben best een goed doordachte funnel. In het begin zijn er veel mensen die geinteresseerd zijn in wat ze aan te bieden hebben. Ze laten alleen veel liggen op hun website. Die lekt dus (veel) geld weg!
Bezoekers kunnen om de meest simpele dingen afhaken. Zaken die gemakkelijk op te lossen zijn, waardoor je bezoekers in je funnel houdt. Om te kijken wat jij nog kan verbeteren aan je website, zodat mensen niet afhaken, raad ik je mijn websitecheck aan. 

Over Johanna Oosterbaan

Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

volg mij op:
  • […] betekent dat ze verder komen in je funnel. Want als zij jouw artikel lezen, komen […]

  • […] bezoekers jouw website wegklikken of erger nog, niet eens op je website komen. Maak een passende funnel waarmee jij moeiteloos een duurzame klantenstroom op gang […]

  • >

    Heb jij al een gouden website?

    Ik help je graag gratis op weg om meer klanten uit je website te halen.