Hoe schrijf je een begrijpelijke tekst op je website?

Hoe lees jij het liefst?

Gouden website - zoeken naar informatie

Met een echt boek onder een dekentje op de bank? Of toch liever op het scherm op je laptop?
Veel mensen houden er niet zo van om veel van een scherm te lezen. Ook is het kruisje van de website zo aangeklikt.  
In dit artikel lees jij drie belangrijke tips, die ervoor zorgen dat jij niet alleen begrijpelijke teksten op je website schrijft, maar dat je teksten zo in elkaar zitten dat jij op gaat vallen! 

Schrijven van topcontent

Ik geef je in dit artikel drie tips die jij direct kunt toepassen om topcontent te schrijven, waardoor mensen niet afhaken maar je hele artikel of webpagina uit willen lezen. Ik hoop dat je er veel aan gaat hebben. Want of je nu gaat schrijven voor een website, voor een blog, of voor social media, tekstschrijven voor het internet is een hele uitdaging! 

1. Laat mensen smullen van jouw teksten

Mensen lezen graag woorden die zij herkennen, waar een lichtje gaat bij ze gaat branden. Woorden die zij belangrijk vinden en die tot de verbeelding spreken. Vertel niet meteen over je product of dienst, maar wat het hen gaat opleveren.
Dus niet: "Wij hebben vloerverwarming in het sanitairgebouw", maar "Als u gaat douchen, heeft u warme voeten op onze behaaglijke vloer."
En niet: "ik ben een loopbaancoach", maar "ik help je om weer plezier in je werk terug te vinden".

2. Kort, maar krachtig

Misschien ken je het gevoel wel... je wilt vertellen wat je doet maar je weet gewoon niet waar je moet beginnen! Op een website heb je niet zoveel tijd om te vertellen wat je eigenlijk wilt vertellen. De bezoeker heeft niet zoveel tijd en concentratie, je zult dus moeten zorgen dat je heel duidelijk bent en direct to-the-point.

Het is belangrijk om in de gaten te houden dat je je zinnen op je website goed leesbaar maakt voor je bezoekers en voor Google, zodat je op die manier meer organisch zoekverkeer naar je website kunt krijgen...

Ahum: dit kan veel korter en krachtiger! Hoe zou jij deze zin formuleren?
Dit is een goed alternatief... 

Meer verkeer? Optimaliseer je website!

Leer het zelf! 

Meer leren over het belang van goed schrijven? Kom dan op 6 juli naar mijn gratis workshop: "Bouw een succesvolle homepage"!

3.  Maak ze nieuwsgierig...

Je herkent het vast. Je scrollt door de nieuwsberichten. Er zijn bepaalde teksten die je aandacht vangen. Die je nieuwsgierigheid opwekken. Het is een soort cadeautje wat je uit wilt pakken. Je wilt weten wat er onder is. Denk aan deze titels van nieuwsberichten. Waar klik je zelf op? Welke titels kun je bijna niet weerstaan?

Drie voorbeelden:

  • check
    "Waarom een pakkende titel jouw omzet verhoogt"
  • check
     "Hoe je een lekkere maaltijd maakt met quinoa"
  • check
    5 bezienswaardigheden die je écht niet kan missen in Berlijn...

Het belang van een titel is groot. Een slechte titel van je pagina of nieuwsbrief kan je klanten kosten. Een goede titel vergroot de kans dat de bezoeker verder leest en meer van je wil weten. Hoe meer de lezers van je leren, hoe meer ze je gaan waarderen en vertrouwen, en uiteindelijk gaan zien als de expert om zaken mee te doen.


About the Author Johanna Oosterbaan

Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

follow me on:

Leave a Comment: