.st0{fill:#FFFFFF;}

Overtuigende teksten, Websites die werken

Hoe schrijf je een begrijpelijke tekst voor je website?

 april 10, 2018

Door  Johanna Oosterbaan

Als een tekst op een website niet begrijpelijk is, dan haken mensen snel af.

In dit artikel geef ik je drie tips die ervoor zorgen dat jij niet alleen begrijpelijke teksten op je website schrijft, maar dat je teksten zo in elkaar zitten dat je potentiële klanten graag willen lezen, zélfs op een scherm. 

Waarom een begrijpelijke tekst op een website nog belangrijker is dan een tekst uit een boek

Wanneer is de kans het grootst dat jij een artikel uitleest? Als je met een boek onder een dekentje op de bank ligt? Of toch liever op het scherm op je laptop? 

Begrijpelijke tekst op je website

Zelf lees ik het liefst van papier. Maar natuurlijk is dit door de toenemende digitalisering niet altijd mogelijk. Als ik nu naar mijn eigen leestijd kijk, dan is zeker 90% van wat ik lees digitaal. Dit geldt voor heel veel mensen. En dus ook voor je potentiële klanten.

Daarom is het van groot belang dat je de teksten die je schrijft op je website zo begrijpelijk en overtuigend mogelijk zijn. Zodat het lezen vanaf een scherm (bijna) net zo fijn is als het lezen in een goed boek. 

3 tips voor het schrijven van begrijpelijke teksten

Ik geef je in dit artikel drie tips die jij direct kunt toepassen om begrijpelijke topcontent te schrijven, waardoor mensen niet afhaken maar je hele artikel of webpagina uit willen lezen. Ik hoop dat je er veel aan gaat hebben.

Want of je nu gaat schrijven voor een website, voor een blog, of voor social media, het publiceren van een digitale, begrijpelijke tekst kan een hele uitdaging zijn! 

1. Laat lampjes branden

Mensen lezen graag woorden die zij herkennen, zodat er een lampje bij ze gaat branden. Woorden die zij belangrijk vinden en die tot de verbeelding spreken. Vertel niet meteen over je product of dienst, maar wat het hen gaat opleveren.
Dus niet: "Wij hebben vloerverwarming in het sanitairgebouw", maar "Als u gaat douchen, heeft u warme voeten op onze behaaglijke vloer."
En niet: "Ik ben een loopbaancoach", maar "Ik help je om weer plezier in je werk terug te vinden".

2. Schrijf korte, maar krachtig teksten

Misschien ken je het gevoel wel...

Je wilt vertellen wat je doet maar je weet gewoon niet waar je moet beginnen! Op een website heb je niet zoveel tijd om te vertellen wat je eigenlijk wilt vertellen. De bezoeker heeft niet zoveel tijd en concentratie. Wees dus duidelijk en to-the-point.

Het is belangrijk om in de gaten te houden dat je je zinnen op je website goed leesbaar maakt voor je bezoekers en voor Google, zodat je op die manier meer organisch zoekverkeer naar je website kunt krijgen...

Ahum: dit kan veel korter en krachtiger! Hoe zou jij deze zin formuleren?
Dit is een goed alternatief... 

Meer verkeer? Optimaliseer je website!

3. Maak gebruik van effectieve opsommingen

Een begrijpelijke tekst op een website heeft vaak één of meerdere opsommingen. Een opsomming maakt een tekst om meerdere redenen begrijpelijker: 

  • In een opsomming kun je snel de hoogtepunten of een samenvatting lezen.
  • Met een opsomming maak je de tekst scanbaar en dus gemakkelijker te lezen.
  • Een opsomming dwingt je als schrijver ook om korter, maar ook verleidelijker te schrijven. 

Nog enkele bonustips bij het maken van een opsomming: 

  • Als je je houdt aan het minimum van 3 en het maximaal van 7 punten, zit je helemaal goed! 
  • Zet de sterkste punten boven en onderaan in de opsomming. Uit onderzoek zijn we geneigd om over de tussenliggende punten heen te lezen.
  • Gebruik spannende woorden, maak je doelgroep nieuwsgierig. 

Het design speelt ook een grote rol bij het begrijpelijk schrijven van een tekst

Deze plug-in helpt je om je teksten zó op te maken, dat jij klanten je teksten nog beter gaan begrijpen!

Johanna Oosterbaan


Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Johanna Oosterbaan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>