.st0{fill:#FFFFFF;}

Websites die werken

Hoe zet je archetypes in voor je marketing? (+persoonlijk interview)

 april 24, 2020

Door  Johanna Oosterbaan

In dit artikel vertel ik meer over archetypes en hoe jij ze in kunt zetten voor de marketing van je bedrijf.  
Ik start met een korte inleiding over archetypes. Daarna lees je waarom het inzetten van archetypes voor je marketing slim is. In het midden van dit artikel vind je de uitwerking van een persoonlijk interview door Yvonne van Tr-ibu.nl. Ze vroeg mij welk archetype dat het meest bij mijn bedrijf past en hoe ik daar de marketing op toepas.

Dat was even schrikken...

Uit de test kwam een archetype dat ik in eerste instantie niet had verwacht. Ik schrok er zelfs een beetje van. Past dit echt het beste bij mijn profiel?

Toch speelde ik daar in mijn marketing onbewust al op in. Nu ben ik hier bewuster van. Het is duidelijker geworden hoe ik via dit archetype mijn klanten het beste kan helpen.

Aan het eind van dit artikel geef ik je tips over hoe je zelf aan de slag kunt gaan met archetypes en je online / offline marketing.

Wat zijn archetypes?

Het woord 'archetype' bestaat uit twee delen, namelijk 'arche' (origineel of basis) en 'type' (patroon, model, type). Als je dit samenvoegt kom je tot het woord ‘origineel patroon’. Archetypen zijn onbewuste, universele ideeënpatronen. Personificaties, objecten of concepten uit de culturele traditie, of zelfs de geschiedenis, kunnen dienen als archetype (bron: wikipedia.nl).

Archetypen kunnen gezien worden als mallen, die pas tot leven worden gewekt op het moment dat ze worden opgeroepen. Situaties, plaatsen, gebeurtenissen, het zien van films en geuren kunnen de aanleiding zijn om het archetype op te roepen. Dit geldt ook voor merken.

Hoeveel archetypes zijn er?

De archetypes zijn door de bekende psychiater en psycholoog Jung gedefinieerd. Hij gaf twaalf primaire typen vorm die de menselijke basismotivaties symboliseren. Elk type heeft zijn eigen set van waarden, betekenissen en persoonlijkheidskenmerken.

Onderstaande content is gemaakt in samenwerking met tr-ibu.nl.

Archetypes scheppen orde in de sociale chaos

Ieder mens heeft vier basisbehoeften: stabiliteit versus uitdaging en ergens bij horen versus een uniek individu zijn. Het zijn de uiterste, meest fundamentele behoeften waartussen wij balanceren. Waar de ideale balans ligt, verschilt per persoon. Iedereen is anders.

Toch zijn er 12 oermodellen waarin we de mensheid kunnen verdelen. Deze 12 archetypen scheppen orde in de sociale chaos, want elk archetype heeft een eigen wereldbeeld en primaire drijfveer, zoals vrijheid, macht of veiligheid (bron: tr-ibu.nl).

Succesvolle marketing is: een archetype omarmen

Succesvolle merken weten dat zij hun marketing consistent en congruent in kunnen zetten door één archetype te kiezen. Ze kennen zichzelf en hun ideale klanten. En ze spelen bewust in op de match door één archetype te omarmen. Hun (publieke) identiteit en hun verhalen passen bij de dromen, hoop en aspiraties van die klanten. Zij trekken ze naar zich toe, maken het hun ideale klanten makkelijk om zich met ze te identificeren.

Als je je merk creëert vanuit 1 of 2 archetypen én zorgt voor alignment in alles wat je denkt, doet en communiceert, is je aantrekkingskracht magnetisch. Maar let op: dat moeten die archetypen wel kloppen.

De kracht van archetypen als basis voor jouw marketing

Ik geloof in de kracht van archetypes als basis voor jouw merk en marketing. Zo kun je als persoon je sterke punten uitvergroten om de juiste klanten aan te trekken die écht bij jou passen. Deze kennis is bovendien erg prettig om te weten welke tone of voice en beelden passen bij jouw bedrijf.​​​​

Test welk archetype jij bent en welk beeld daarbij past


Wil je jouw archetype weten? Doe dan de gratis Native brand test. Zo ontdek je welk archetype je bent en welk beeld daarbij past.



Wat zijn archetypen - model van Tri-bu

Zo omarmt Johanna haar archetype in haar marketing - interview

Je in eerste instantie verzetten tegen het archetype dat het meest dominant is in je profiel. Dat zien we heel regelmatig bij onze klanten. Het verhaal van Johanna begint ook zo. Een prachtig verhaal, zeker als je ziet wat er gebeurt als je de weerstand wegneemt. Onze Yvonne vraagt Johanna het hemd van haar lijf. 

Zeg Johanna, toen jij voor het eerst de Native Brand test deed en daar het archetype ‘heerser’ zag staan. Wat gebeurde er toen?

Oeh. Er kwam inderdaad heerser uit de test. Heel duidelijk heerser zelfs. Dat moest wel even landen. Eerlijk? Ik vond het eigenlijk niet zo leuk. Ik zag vooral de negatieve punten en wilde me daarin helemaal niet herkennen. Ik vind mezelf bijvoorbeeld helemaal niet autoritair. Ik vertelde het thuis en kreeg eigenlijk ook vooral verbazing.

Dat lijkt me nogal lastig. Ik begrijp dat dat inmiddels veranderd is. Hoe is dat gekomen?

Ik sprak Francien een aantal keer telefonisch en via Zoom. Zij hield me een spiegel voor. Ik ontdekte dat die heerser natuurlijk ook wel een aantal negatieve punten heeft, maar vooral veel hele krachtige. En eerlijk is eerlijk, ik herkende me erin. Het perspectief van de heerser geeft me behoorlijk wat duiding. Zo ben ik zeker niet autoritair maar ben ik wel heel erg overtuigd van de methode die ik heb ontwikkeld en wil ik mensen heel graag mee laten profiteren van mijn succes. En ja, ik kan er soms moeilijk bij als mensen toch willen afwijken van die methode. Ik kan dan gefrustreerd raken van de gemiste kansen, en best wel eens een beetje directief uit de hoek komen.

Wat is dat voor een methode, waar je het over hebt?

Mijn methode is een totaaloplossing en heet Gouden Website. En om uit te leggen hoe dat is ontstaan, beginnen we op een camping in de Achterhoek.

Een camping, zeg je?

Haha, ja. We zochten een boerderij in het buitengebied en kochten in 2014 uiteindelijk een huis waar toevallig een camping bij zat. Mijn man en ik hadden beiden geen ervaring daarmee. Maar hij houdt van avontuur en ik had al veel kennis over marketing en websites. Dus trokken we de stoute schoenen aan, bouwden een website en… in no time stond het vol. Inmiddels wist ik hoeveel campingeigenaren op prachtige plekjes struggelen met hun bezetting. Dus wilde ik mijn kennis, ervaring en succes met ze delen. Uiteindelijk is uit dit alles een programma ontstaan dat ondernemers uit diverse branches helpt met het creëren van een website die leidt tot succes: hogere conversies, meer klanten, wat dan ook. Gouden Website was geboren.

Je werkt dus met hele verschillende ondernemers. Is die methode voor iedereen hetzelfde?

Ja en nee. De methode is hetzelfde, gebaseerd op dezelfde principes van wat wel en niet werkt. Maar zoals iedere ondernemer anders is en ook eenieders definitie van succes, is de uiteindelijke website ook voor iedereen anders.

Waarin herken je inmiddels het archetype heerser in jouw merk en manier van werken?

In heel veel. Terugkijkend was de ontmoeting met de heerser in mezelf een enorme eyeopener. Ik begrijp waar de heerser in mij vandaan komt en snap nu waarom ik op eerdere werkplekken niet altijd helemaal tot mijn recht kwam. Ik denk snel en heb daardoor vrij snel duidelijk wat er nodig is. Ik ben niet meer bang om dat uit te spreken en merk ook dat mensen het van me aannemen. Ik help mijn klanten bij het creëren van een totaaloplossing, waar de website een belangrijk maar niet volledig deel van is. Ik wil écht heel graag mensen laten delen in mijn succes, en kan daarin nog wel eens directief zijn dus, maar ook nietsontziend hard gaan werken als dat nodig is.

Hoort hard werken bij het archetype heerser?

Zeker. En ook bij de held, die ook in mijn profiel zit. Die wil gewoon doorzetten en resultaten behalen. Zo herken ik ook de wijsgeer in mezelf, omdat ik alles wat ik doe onderbouw met kennis.

Wij noemen heersers ook nog wel eens leiders. Als wat voor type leider typeer jij jezelf?

Ik zie nu, dankzij het perspectief van de heerser, dat mijn klanten verwachten dat ik ze aan de hand meeneem. Een exclusief programma, dat ze naar een next level brengt. En waarin ik de rol van dienend leider heb. Ik deed dat al, en begrijp nu het succes. Ik zie dankzij de archetypen vrij duidelijk waarom het ene type klant beter bij me past dan het andere. Ik ben erachter gekomen dat ik het beste tot mijn recht kom als klanten hun bedrijf al behoorlijk hebben staan. Ondernemers die nog zoekende zijn, verwijs ik graag eerst door naar een andere coach die helemaal aan gaat op dat stuk. Als ze dan later terugkomen voor hun website, is dat een win-win voor iedereen. Beter voor hun resultaten, voor de dynamiek in de groepen waarmee ik werk en voor mijn rol in hun succes.

Zo zo. Dat klinkt als heel wat inzichten over archetypes. 

Haha ja. En als ik eenmaal inzichten heb gekregen, houd ik ook van snel handelen. Zoals het een goede heerser betaamt: als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb dan moet het ook direct gebeuren. Dus ben ik nog niet eens halverwege het Native Brand programma en is mijn website al volledig op de schop. Het Native Brand programma kwam ook precies op het goede moment. Ik zocht naar een manier om me bewust te worden van allerlei onbewuste dingen. En om alles in één lijn te brengen, mijn merk sterker in de markt te zetten. Want Gouden Website groeit hard.

In dat opzicht kan ik me voorstellen dat jij en Francien een interessante match zijn.

Haha ja. Ik hoopte iemand te treffen die mij daadwerkelijk ergens van kan overtuigen. Iemand van wie ik dingen van aanneem. Eerlijk is eerlijk, daarvoor moet je best een sterke persoonlijkheid zijn. Ik neem niet zomaar iets aan en volg graag mijn eigen koers. Maar Francien kan ondernemers en bedrijven goed lezen en dit vertalen. Ik vind het prettig werken dat ze ook snel denkt en dingen doorziet. Ze is heel betrokken en ik kan op hetzelfde niveau met haar sparren. Normaal gesproken neem ik vaak de lead. Maar in dit programma werken we echt samen. Haar vragen zetten me bovendien aan het denken, nodigen me uit om dingen op een andere manier te bekijken. Hilarisch wel, want om mij te triggeren moet je toch best wel van goede huize komen. 🙂 

  

Toepassing van archetypes voor je online marketing

Heb je het archetype dat het meest dominant is in je profiel scherp? Mooi, want dat is voor een ondernemer cruciaal om jezelf en je klanten te kennen. Zo weet je wat jouw merk uniek maakt.

Je kunt dan ook alle beelden, kleuren, berichten én de tone of voice in lijn brengen met dit archetype.

Toepassen van archetypes voor je offline marketing

Denk bij het inzetten van je archetype ook aan je offline marketing. Het archetype dat het meest dominant is in mijn profiel is 'Heerser'. Binnen het archetype ‘Heerser’ is er veel ruimte. Aan de ene kant van het spectrum zie je de dictators, aan de andere kant de dienend leiders. Ik zie mij zeker aan de kant van het ‘dienend leiderschap’.

Rood en goud hoort bij mijn merk. Ik zorg er dus voor dat ik altijd met een rood jurkje op de foto sta, maar ook op ondernemersbijeenkomsten vind je mij vaak in een rood jurkje. Op de foto's sta ik altijd voor een groep, ben ik aan het luisteren of laat ik zien dat ik met iets nieuws bezig ben. 

Hoe pas jij een passend archetype toe in je marketing?

Johanna Oosterbaan


Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Johanna Oosterbaan

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>