Gouden Website
Deel deze blog!

In 9 stappen naar een succesvolle website

In dit artikel leg ik uit welke 9 stappen ik hanteer voor het bouwen van een succesvolle website.

Is jullie bedrijfswebsite gemaakt door een technische bouwer of creatieve designer? Of door een groot professioneel bedrijf met diverse disciplines? En leverde dat een prachtige website op?

Misschien herken je dit dan stiekem wel. Je stak veel tijd, energie en geld in de nieuwe website en bij de lancering was je er heel trots op. Maar nu de nieuwe website een tijdje online staat, blijkt dat de verkopen en aanvragen toch wel erg tegenvallen. De forse investering lijkt niet op te leveren wat jullie ervan verwachtten.

Het punt is: Een website met een strak design doet niet altijd wat het moet doen. Veel bedrijven missen een aantal essentiële punten op hun website, waardoor bezoekers niet overtuigd worden om een connectie te maken of iets te kopen.

Wat bedrijven vertellen op hun website is vaak informerend, maar helaas niet uniek of persoonlijk en zeker niet overtuigend. 

Voor bedrijven die succesvol willen worden met behulp van hun website is dit artikel. Je ontdekt het antwoord op het geheim van een website met meer impact en daardoor meer klanten.  

1. Groeistrategie

2. Marketingstrategie

3. Inrichten websitepagina's

4. Over ons verhaal

5. Uitstraling

6. Inrichten websitepagina's

7. Contentstrategie

8. Marketingautomation

9. Optimaliseren en schalen

01

Stap 1 voor een succesvolle website

Groeistrategie- en ontwerp

Breng je missie, visie, dromen, doelen en wensen in kaart. Stel je doelgroep, je verhaal en je aanbod scherp. Wil je klantgerichter, herkenbaarder, zichtbaarder worden? Jezelf positioneren als expert in jouw markt? Welke belemmeringen en kansen verwacht je daarbij? Maak een plan waarin de strategische doelstellingen van jou en je bedrijf zijn uitgewerkt. 



02

Stap 2 voor een succesvolle website

Marketingstrategie- en ontwerp

Wie is jouw doelklant? Kun jij deze zo voor je zien? Welke verlangens heeft deze klant en waar ligt hij wakker van? Hoe kun jij zijn problemen oplossen? Geef antwoord op deze belangrijke vraag: welke reden is er voor je potentiële klanten om nú contact met je op te nemen? Na de module heb jij een praktisch groei- en marketingplan in handen.


Kijk waar jij de klantcontact momenten kunt optimaliseren om zo effectief je doelen te behalen. Zowel de momenten van daadwerkelijk contact, maar ook al het potentieel dat jij nu nog laat liggen omdat bezoekers jouw website wegklikken of erger nog, niet eens op je website komen. Maak een passende funnel waarmee jij moeiteloos een duurzame klantenstroom op gang brengt. 


03

Stap 3 voor een succesvolle website

Aanbod, passend bij je klant

Bepaal je de waarde van je aanbod (en dat is vaak hoger dan je denkt). Hoe krachtiger jij je onderscheidt en hoe unieker je aanbod is, hoe gemakkelijker dat is. Bouw vervolgens een passende funnel waarmee jij een duurzame klantenstroom op gang brengt. 


04

Stap 4 voor een succesvolle website

Schrijf je over ons / over mij verhaal

Bedenk wat jouw visie, jouw verhaal verbindt met het verhaal van je klanten. Wat roept herkenning bij ze op? Schrijf dan een krachtige 'over mij pagina' en een verhaal(lijn) voor je profiel op sociale media.  


05

Stap 5 voor een succesvolle website

Wat wil jij uitstralen met je bedrijf?

Maak een plan over hoe jij gezien wil worden met je bedrijf. Welke afbeeldingen passen daarbij, hoe wil je dat mensen jouw 'merk'  ervaren? Wat wil jij uitstralen? Luchtig, zakelijk, respectvol of juist expertise? Welke tone of voice? Waar haal jij je beelden vandaan en zet je deze consistent en effectief in? Dit is de basis voor je website en uitingen op social media.


06

Stap 6 voor een succesvolle website

Inrichten van je websitepagina's

Maak een concept van de belangrijkste pagina's van jouw website. Zelf doe ik dat volgens de evidence based inzichten uit de neuromarketing

Schrijf de teksten zó, dat je klanten overtuigd worden om meer te weten over jou en je expertise. Bouw en schrijf je websitepagina's, waaronder je homepage en verkooppagina, zó, dat je je klanten overtuigt om contact op te nemen of iets bij je aan te vragen. 


07

Stap 7 voor een succesvolle website

Contentstrategie

Als je website is ingericht is het tijd voor een contentstrategie- en kalender. Op deze manier bouw je een duurzame relatie op met je (potentiële) klanten. Op welke manier ga je mensen naar je website trekken? Schrijf artikelen, maak video's / audio's en social media berichten die voor je bezoekers prettig zijn om te lezen of te bekijken, sterker nog: die uitstijgen boven de middenmoot.


Laat hierin een uniek geluid zien, maak berichten die impact maken op je klanten, die ze niet snel zullen vergeten. Denk na over hoe jij er voor zorgt dat jij en je bedrijf/product/dienst continu en herkenbaar in beeld blijft?  

08

Stap 8 voor een succesvolle website

Marketing automation

In deze stap schrijf je teksten voor je e-mailmarketing. Dit is naast social media namelijk dé manier om je contacten warm te houden.


09

Stap 9 voor een succesvolle website

Optimaliseren en schalen. 

Denk niet: nu is mijn website klaar en nu moet ik wachten tot de klanten binnenkomen. Maar: Meet, analyseer en stel waar nodig bij. Dit kan bijvoorbeeld met A/B testen als je voldoende verkeer op je website hebt. 


Heel veel succes!

Over Johanna Oosterbaan

Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

volg mij op:
>
In gesprek Johanna

Focusdag 13 december

Tijdens de focusdag zetten we samen een marketingstrategie uit. Ook maak je een praktisch plan om meer klanten uit je website te halen en te groeien met je bedrijf. Via mijn GOUDEN VRIJDAG ACTIE kun je nu voor een klein bedrag deelnemen.