.st0{fill:#FFFFFF;}

Websites die werken

In 9 stappen naar een succesvolle website

 mei 26, 2019

Door  Johanna Oosterbaan

Is jullie bedrijfswebsite gemaakt door een technische bouwer of creatieve designer? Of door een groot professioneel bedrijf met diverse disciplines? En leverde dat een prachtige, maar minder succesvolle website op?

Misschien herken je dit dan wel. Je stak tijd, energie en geld in de nieuwe website en bij de lancering was je er heel trots op. Maar nu de nieuwe website een tijdje online staat, blijkt dat de verkopen en aanvragen toch wel erg tegenvallen. De forse investering lijkt niet op te leveren wat jullie ervan verwachtten. 

Geen nood, vaak kun je met een aantal kleine aanpassingen groot resultaat behalen. In dit artikel leg ik je uit welke 9 stappen je hiervoor kunt doorlopen. 

Een website met een strak design is niet altijd succesvol

Het punt is: Een website met een strak design doet niet altijd wat het moet doen. Veel bedrijven missen een aantal essentiële punten op hun website, waardoor bezoekers niet overtuigd worden om een connectie te maken of iets te kopen.

Wat bedrijven vertellen op hun website is vaak informerend, maar helaas niet uniek of persoonlijk en zeker niet overtuigend. 

Voor bedrijven die succesvol willen worden met behulp van hun website heb ik dit artikel geschreven. Je ontdekt het antwoord op het geheim van een succesvolle website: een website met meer impact en daardoor meer klanten. 

1. Groeistrategie

2. Marketingstrategie

3. Optimale klantbeleving

4. Over ons verhaal

5. Uitstraling & merk

6. Inrichting websitepagina's

7. Contentstrategie

8. Marketingautomation

9. Optimaliseren en schalen

Stappenplan voor een succesvolle website

01

Groeistrategie- en ontwerp

Breng je missie, visie, dromen, doelen en wensen in kaart. Stel je doelgroep, je verhaal en je aanbod scherp. Wil je klantgerichter, herkenbaarder, zichtbaarder worden? Hoe wil je je positioneren? Welke belemmeringen en kansen verwacht je daarbij? Maak een plan waarin de strategische doelstellingen van jou en je bedrijf zijn uitgewerkt. 


02

Marketingstrategie- en ontwerp

Wie is jouw doelklant? Kun jij deze zo voor je zien? Welke verlangens heeft deze klant en waar ligt hij wakker van? Hoe kun jij zijn problemen oplossen? Geef antwoord op deze belangrijke vraag: welke reden is er voor je potentiële klanten om nú contact met je op te nemen? Na de module heb jij een praktisch groei- en marketingplan in handen.


Optimaliseer je klantcontact momenten om zo effectief je doelen te behalen. Zowel de momenten van daadwerkelijk contact, als potentieel dat jij nu nog laat liggen omdat bezoekers jouw website wegklikken of erger nog, niet eens op je website komen. Maak een passende funnel waarmee jij moeiteloos een duurzame klantenstroom op gang brengt. 


03

Optimale klantbeleving

Bepaal je de waarde van je aanbod (en dat is vaak hoger dan je denkt). Hoe krachtiger jij je onderscheidt en hoe unieker je aanbod is, hoe gemakkelijker dat is. Bouw vervolgens een passende funnel waarmee jij een duurzame klantenstroom op gang brengt. 


04

Over ons / over mij verhaal

Bedenk wat jouw visie, jouw verhaal verbindt met het verhaal van je klanten. Wat roept herkenning bij ze op? Schrijf dan een krachtige 'over mij pagina' en een verhaal(lijn) voor je profiel op sociale media.  


05

Uitstraling en merk van je succesvolle website

Maak een plan over hoe jij gezien wil worden met je bedrijf. Welke afbeeldingen passen daarbij, hoe wil je dat mensen jouw 'merk' ervaren? Wat wil jij uitstralen? Luchtig, zakelijk, respectvol of juist expertise? Welke tone of voice kies je? Waar haal jij je beelden vandaan en zet je deze consistent en effectief in? Dit is de basis voor je website en uitingen op social media.


06

Inrichting van je websitepagina's

Maak een concept van de belangrijkste pagina's van jouw website. Zelf doe ik dat volgens de evidence based inzichten uit de neuromarketing

Schrijf de teksten zó, dat je klanten overtuigd worden om meer te weten over jou en je expertise. Bouw en schrijf je websitepagina's, waaronder je homepage en verkooppagina, zó, dat je je klanten overtuigt om contact op te nemen of iets bij je aan te vragen. 


07

Contentstrategie - en kalender

Als je website is ingericht is het tijd voor een contentstrategie- en kalender. Op deze manier bouw je een duurzame relatie op met je (potentiële) klanten. Op welke manier ga je mensen naar je website trekken? Schrijf artikelen, maak video's / audio's en social media berichten die voor je bezoekers prettig zijn om te lezen of te bekijken, sterker nog: die uitstijgen boven de middenmoot. 


Laat hierin een uniek geluid zien, maak berichten die impact maken op je klanten die ze niet snel zullen vergeten. Denk na over hoe jij er voor zorgt dat jij en je bedrijf/product/dienst continu en herkenbaar in beeld blijft?  

08

Marketing automation

In deze stap schrijf je teksten voor je e-mailmarketing. Dit is naast social media namelijk dé manier om je contacten warm te houden.


09

Optimaliseren en schalen

Denk niet: nu is mijn website klaar en nu moet ik wachten tot de klanten binnenkomen. Maar: Meet, analyseer en stel waar nodig bij. Dit kan bijvoorbeeld met A/B testen als je voldoende verkeer op je website hebt. 

Heel veel succes met het inrichten van jouw succesvolle website!

Johanna Oosterbaan


Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Johanna Oosterbaan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>