Gouden Website
Deel deze blog!

Hoge klantbeleving via je website… Hoe dan?

Vandaag de dag laten mensen die een website bezoeken zich voor een groot gedeelte leiden door gevoelsmatige, onbewuste elementen. Het begrijpen van die emotionele en onbewuste verwachtingen is dus cruciaal.
Maar hoe realiseer je dat concreet voor jouw klanten? Zodat mensen die op internet je bedrijf bezoeken enthousiast raken om bij jou klant te worden?


Warm welkom op je website

Je klanten met een warm welkom onthalen...
Dat doen wij als ondernemers graag.
We zetten ons met hart en ziel in voor ons bedrijf.
We willen kwaliteit bieden en zoveel mogelijk waarde geven aan onze klanten. En natuurlijk ben je er van overtuigd dat jij met je bedrijf veel mensen op een passende manier kan helpen.

Maar hoe bied jij je klanten die goede klantbeleving als er geen klanten zijn?

Het warme welkom begint natuurlijk niet pas op het moment dat mensen bij jou je dienst of product gaan aannemen. Het echte warme welkom begint al eerder, met jouw zichtbaarheid en presentatie op het internet.

Ik geef jou in deze blog 9 tips voor een website met een hoge impact op klantbeleving. Zodat potentiële klanten jou kunnen vinden en uiteindelijk verleid worden om bij jou te boeken, aan te vragen of te contact op te nemen.

Klantbeleving tip 1: Vindbaar online

Bezoekers moeten jou natuurlijk online kunnen vinden!
Stel: je hebt een bedrijf waarbij je vooral regionale mensen trekt. Als mensen zoeken op ‘bedrijf’ en ‘jouw regio’, kunnen ze jou dan op de eerste pagina van Google vinden? Je kunt de zoekresultaten in Google beïnvloeden door de teksten op je site aan te passen.

De titel van jouw website op de juiste manier invullen bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je snel stijgt in Google! Zorg dat mensen zich welkom voelen op je website, zonder dat je in de titel het woord ‘welkom’ terug laat komen. Dit laatste is namelijk weer niet goed voor je positie in Google.

Klantbeleving tip 2: Snel en duidelijk

Bezoekers willen niet te lang wachten en snel antwoord op hun vraag. Weet jij hoeveel mogelijke bezoekers afhaken omdat ze iets niet kunnen vinden op je website? Richt je website zo in dat mensen direct kunnen vinden waar ze voor komen. De belangrijkste informatie zet je voorop. Gebruik liever geen uitklapmenu’s, dit is niet vriendelijk voor de mobiele gebruikers. Zorg ook voor een snelle website. Als het te lang duurt voordat je website is geladen, klikken mensen weg. Zorg dat je foto’s dus niet te zwaar zijn op je website.   

Klantbeleving tip 3: Geen afleiding

Geef je bezoeker duidelijke informatie zonder afleiding

Een website met onbegrijpelijke taal of structuur, doet ons verwachten dat alles bij dat bedrijf moeilijk zal verlopen. Verwijder alles van je website wat mogelijk afleidt van het doel waarvoor een bezoeker op je website is. Zet bijvoorbeeld op de pagina waar men gaat boeken geen informatie die ervoor zorgt dat men nieuwsgierig wordt en misschien wel daarop klikt (en daarmee uit het boekingsproces gaat). 

Klantbeleving tip 5: Duidelijke positionering

Laat je bezoekers zijn dat jij onderscheidend en uniek bent.  Wees glashelder op je website over wat jouw bedrijf toch echt anders maakt dan andere bedrijven. Waarom zouden klanten voor jou kiezen? Welke beleving bied jij meer of anders dan andere bedrijven? Gebruik daarbij geen begrippen die iedereen uit je branche gebruikt, maar kies voor een unieke stijl.

Geef jouw klanten daarbij het gevoel dat het helemaal om hen draait. De bezoeker van je website heeft een behoefte en is op zoek naar invulling van deze behoefte. Streel zijn ego, geef de klant het gevoel dat het helemaal om hem draait. Toon empathie en begrip. Een voorbeeld van een campingwebsite: ‘wij hebben vloerverwarming’,  maar ‘u zult bij ons nooit koude voeten hebben onder de douche vanwege onze behaaglijk warme vloer.’ 

Klantbeleving tip 6: Goede eerste indruk

Maak een goede eerste indruk!

De eerste indruk is in een paar seconden gevormd. Bezoekers klikken zo weg als ze niet meteen weten op wat voor website zij zijn. Zet geen ‘welkom op mijn website’ bovenaan, maar de unieke kenmerken van je bedrijf. Zoals: 'Sfeervolle, kleine camping in de Achterhoek'.

Schrijf dus geen ‘welkom’, maar zorg dat het zo voelt. Laat direct zien wat jouw bedrijf anders maakt dan anders en licht jouw goede punten uit. Maak bezoekers nieuwsgierig naar wat er nog meer te beleven is op jouw website. Zorg dus voor een onvergetelijke ervaring (goede klantbeleving!) voor je bezoekers op je website (en zet deze voort als zij klant bij je worden).

Klantbeleving tip 7: Duidelijke beelden

Duidelijke beelden zorgen voor een hoge klantbeleving!

Mensen willen vooral eerlijke, verrassende en relevante beelden zien.  

Op je website wil je je bedrijf zo goed mogelijk etaleren. Zorg dat bezoekers op je website op de foto’s zien dat jij aandacht hebt voor alle details. Hierdoor neemt hun vertrouwen toe. Zorg dat de afbeeldingen op de juiste plaats staan.

Klantbeleving tip 8: Bevestiging

Geef je bezoeker bevestiging dat zij de juiste keuze maken.
Geef bevestiging op je website.  Beoordelingen van andere klanten zijn erg belangrijk in het beslissingsproces. En dan niet de beoordelingen uit het online gastenboek, maar van onafhankelijke platforms. Verzamel dus zoveel mogelijk beoordelingen, via social media of Google mijn bedrijf. Stuur klanten een bedankmailtje na het afnemen van je dienst, met de juiste vragen. Klanten vullen dit dan graag voor jou in. Kies de beste recensies uit. Vraag of je de beoordeling met de naam (en foto) van de klant op je site mag zetten. Of plak de reactie met voornaam op de homepage van je website.

Klantbeleving tip 9: Kruip in het hoofd

Kruip in het hoofd van jouw klanten
Eén van de belangrijkste adviezen die ik je kan geven als het gaat om het aantrekken van klanten via je website en het realiseren van een hoge klantbeleving: kruip in de huid van jouw doelgroep. Wat vinden zij prettig, hoe willen ze worden aangesproken, wat zorgt ervoor dat zij meer over jouw bedrijf willen weten?

Conclusie: websites vol klantbeleving!

Als mij één ding duidelijk is geworden de afgelopen jaren is dat een professionele website vol hoge klantbeleving een succesvol recept is. Identificeer dus systemisch kansen om een hoge positieve impact op klantbeleving te realiseren. Creëer daarmee een sterke verhoging van het aantal aanbevelingen en ambassadeurs van jouw bedrijf.

Leave a Comment: