.st0{fill:#FFFFFF;}

Websites die werken

Hoe verhoog je de klantbeleving op je website?

 februari 21, 2020

Door  Johanna Oosterbaan

Het verhogen van klantbeleving op je website doe je als je wilt dat je websiteboekers goed door je website kunnen navigeren en als zij zich websitebezoekers zich aangesproken en welkom voelen. 

Mensen die een website bezoeken laten zich voor een groot gedeelte leiden door gevoelsmatige, onbewuste elementen. Het begrijpen van die emotionele en onbewuste verwachtingen is cruciaal voor een goede klantbeleving.

Maar hoe realiseer je dat concreet voor jouw klanten? Zodat mensen die op internet je bedrijf bezoeken enthousiast raken om bij jou klant te worden?

In dit artikel geef ik je 10 tips voor het verhogen van klantbeleving op je website.


Warm welkom op je website

Je klanten met een warm welkom onthalen, dat doe je als ondernemer natuurlijk graag...
Je zet je met hart en ziel in voor je bedrijf, levert kwaliteit en waarde aan je klanten. 
Ook ben je er van overtuigd dat jij met je bedrijf veel mensen op een passende manier kan helpen. Klantbeleving is voor jou belangrijk. Maar waarom zou je je niet ook nog meer richten op het verhogen van klantbeleving op je website? 

Hoge klantbeleving op je website?

Het warme welkom begint natuurlijk niet pas op het moment dat mensen bij jou je dienst of product gaan aannemen. Het begint al eerder, met jouw zichtbaarheid en presentatie op het internet.

Ik geef jou in deze blog 10 tips voor een website met een hoge impact op klantbeleving. Zodat potentiële klanten jou kunnen vinden en uiteindelijk op je website verleid worden om bij jou te boeken, aan te vragen of te contact op te nemen.

Hoge klantbeleving tip 1: Goed vindbaar online

Bezoekers moeten jou natuurlijk online kunnen vinden!
Stel: je hebt een bedrijf waarbij je vooral regionale potentiële klanten trekt. Als mensen zoeken op [naam van jouw bedrijf] en [jouw regio], kunnen ze jou dan op de eerste pagina van Google vinden? Je kunt de zoekresultaten in Google beïnvloeden door de teksten en elementen op je site op een slimme manier te vullen.

Het juist gebruik van titels op je website zorgt bijvoorbeeld voor een betere positie binnen Google. Zorg dat mensen zich welkom voelen op je website, zonder dat je in de titel het woord ‘welkom’ terug laat komen. Dit laatste is namelijk weer niet goed voor je positie in Google.

Verhogen van klantbeleving tip 2: Wees snel en duidelijk

Bezoekers willen niet te lang wachten en snel antwoord op hun vraag. Weet jij hoeveel mogelijke bezoekers afhaken omdat ze iets niet kunnen vinden op je website? Richt je website zo in dat mensen direct kunnen vinden waar ze voor komen. De belangrijkste informatie zet je voorop. Gebruik liever geen uitklapmenu’s, dit is niet vriendelijk voor de mobiele gebruikers.

Zorg ook voor een snelle website. Als het te lang duurt voordat je website is geladen, klikken mensen weg. Je website sneller maken doe je bijvoorbeeld door de afbeeldingen op je website niet te zwaar te maken. 

Hoge klantbeleving tip 3: Geen afleiding

Geef je bezoeker duidelijke informatie zonder afleiding

Een website met onbegrijpelijke taal of structuur laat je websitebezoekers vermoeden dat alles bij je bedrijf moeilijk zal verlopen. Verwijder alle afleiding van je website en zeker van de pagina's waar men een aanvraag zou kunnen doen.

Voorkom dat de websitebezoekers hun doel uit het oog verliezen.

Klantbeleving tip 4: Persoonlijk verhaal

Bezoekers lezen graag een persoonlijk verhaal.

De ‘over mij' of 'over ons’ pagina is één van de belangrijkste en meest gelezen pagina’s op een website.

Websitebezoekers zijn dol op een persoonlijk verhaal. 

Bij het lezen ervan begrijpen zij wie jij bent en waar jij warm voor loopt. 

Wie zijn jullie en welke visie willen jullie uitdragen? Waarom besloot je een bedrijf te starten en waarom kies je voor een bepaalde doelgroep?

Vertel jouw authentieke verhaal. Zet er een enthousiaste foto bij om je verhaal te onderstrepen. Laat vooral ook zien wat jij de websitebezoeker kunt bieden en zorg voor relevante informatie die voor je lezers interessant is.

Bouw snel en gemakkelijk een goede over mij pagina

Deze plug-in helpt je om je over mij pagina zó op te maken, dat jij hierdoor meer klanten ontvangt via de belangrijkste pagina van je website

Klantbeleving tip 5: Duidelijke positionering

Laat je bezoekers zijn dat jij anders bent dan je concullega's.

Wees kristalhelder op je website over wat jouw bedrijf toch echt anders maakt dan andere bedrijven. Waarom zouden klanten voor jou kiezen? Welke klantbeleving bied jij meer of anders dan andere bedrijven?

Gebruik daarbij geen begrippen die iedereen uit je branche gebruikt, maar kies voor een unieke stijl.

Geef je klanten daarbij het gevoel dat het helemaal om hen draait. De bezoeker van je website heeft een behoefte en is op zoek naar invulling daarvan.

Geef de websitebezoeker het gevoel dat het helemaal om hem draait. Toon empathie en begrip.

Een voorbeeld van taal op een campingwebsite

Niet: ‘Wij hebben vloerverwarming’,  maar: ‘U zult bij ons nooit koude voeten hebben onder de douche vanwege onze behaaglijk warme vloer.’ 

Verhogen van klantbeleving op je website

Hoge klantbeleving tip 6: Goede eerste indruk

Maak een goede eerste indruk!

De eerste indruk is in een paar seconden gevormd. Bezoekers klikken zo weg als ze niet meteen weten op wat voor website zij zijn. Zet geen ‘welkom op mijn website’ bovenaan, maar de unieke kenmerken van je bedrijf. Zoals: 'Sfeervolle, kleine camping in de Achterhoek'.

Schrijf dus geen ‘welkom’, maar zorg dat het zo voelt. Laat direct zien wat jouw bedrijf anders maakt dan anders en licht belangrijke punten uit. Maak bezoekers nieuwsgierig naar wat er nog meer te beleven is op jouw website.

Zorg dus voor een onvergetelijke ervaring (hoge klantbeleving!) voor je bezoekers op je website.

En zet deze ervaring natuurlijk vooral voort als zij klant bij je worden.

Hoge klantbeleving tip 7: Duidelijke beelden

Duidelijke, passende en sfeervolle beelden zorgen voor een hoge klantbeleving op je website! Websitebezoekers willen vooral eerlijke, verrassende en relevante beelden zien.  

Op je website wil je je bedrijf zo goed mogelijk etaleren.

Geef bezoekers op je website het vertrouwen dat jij aandacht hebt voor de kleinste details. Dit doe je door te letten op alle details op de foto's. Hierdoor neemt het vertrouwen toe.

Zorg ook dat de afbeeldingen op de juiste plaats staan. Dat ze de tekst op een goede manier ondersteunen.

Verhogen van klantbeleving op je website - Afbeeldingen op je website

Klantbeleving tip 8: Geef bezoekers bevestiging

Geef je bezoekers bevestiging dat zij de juiste keuze maken.

Beoordelingen van andere klanten zijn erg belangrijk in het beslissingsproces op een website. Ik bedoel dan niet de beoordelingen uit het online gastenboek, maar van onafhankelijke platforms. Verzamel dus zoveel mogelijk beoordelingen, via social media of Google mijn bedrijf. Stuur klanten een bedankmailtje na het afnemen van je dienst, met de juiste vragen. Klanten vullen dit dan graag voor jou in. Kies de beste recensies uit.

Vraag of je de beoordeling met de naam (en foto) van de klant op je site mag zetten. Of plaats de reactie met voornaam op de homepage van je website.

Hoge klantbeleving op je website door deze plug-in

Met deze plug-in kun je automatisch goede recensies op je website plaatsen.

Klantbeleving tip 9: Ken je doelgroep

Eén van de belangrijkste adviezen die ik je kan geven als het gaat om het aantrekken van klanten via je website en het realiseren van een hoge klantbeleving: ken je doelgroep door en door. Wat vindt je doelgroep prettig, hoe wil de doelgroep worden aangesproken, wat zorgt ervoor dat de doelgroep meer over jouw bedrijf willen weten? Spreek vervolgens de taal van de doelgroep op je website, zodat je herkenning oproept. Door een goede copywriter in te schakelen of dit zelf te leren kun je daarin grote stappen zetten.

Hoge klantbeleving tip 10: AB-testen

Door AB testen identificeer je systematisch kansen om een hoge positieve impact op klantbeleving te realiseren. Je maakt twee verschillende pagina's en je kijkt welke pagina het beste scoort. In dit artikel lees je alles over het inzetten van AB-testen om zo een hoge klantbeleving op je website te realiseren. 

Een eenvoudig systeem voor een AB-Test

Identificeer eenvoudig systematisch kansen om een hoge positieve impact op klantbeleving te realiseren met een AB-test. 

Websites met hoge klantbeleving werken!

Als mij één ding duidelijk is geworden de afgelopen jaren is dat een professionele website vol hoge klantbeleving een succesvol recept is.

Je creëert daarmee niet alleen een sterke verhoging van het aantal aanbevelingen en ambassadeurs van jouw bedrijf.

Maar je zorgt er ook voor dat bezoekers je vertrouwen en klant bij je willen worden.

Hulp nodig bij het verhogen van klantbeleving op je website?

Mail mij en ik kijk wat ik voor je kan doen. 

Johanna Oosterbaan


Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Johanna Oosterbaan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>