Gouden Website
Deel deze blog!

Inzicht in de online klantreis

Hoe komt jouw klant op je website? Via social media, een blog, een Google Zoek opdracht?

Breng dit in kaart met een online klantreis. In dit artikel lees je hoe je dat doet.



Wat kun je doen met een online klantreis?


Met een online klantreis kun je systematisch optimaliseren en waar mogelijk automatiseren. Je brengt focus aan en je organiseert je marketing slimmer. Een funnel of online klantreis in kaart brengen is een methode om processen vanuit de klant te ervaren, te visualiseren en te verbeteren. 


Als je de online klantreis slim hebt ingericht én je hebt er inzicht in, zul je zien dat het jou en je klant veel overzicht brengt. Je bent veel minder tijd kwijt met het zelf op klanten afstappen.

Je kunt je bedrijf schaalbaar en (deels) geautomatiseerd maken.

Dit stelt je uiteindelijk in staat je missie na te leven en je omzetdoelstellingen naar omhoog bij te stellen.


Vertrouwen en binding zijn heel belangrijk en de meeste mensen denken nog je alleen offline vertrouwen kan wekken.


Maar let op: juist ook op het internet kun je vertrouwen aanwakkeren en klanten binden. Een voorbeeld: soms bellen potentiële klanten mij met de vraag of er alsjeblieft nog een plaats over is voor bijvoorbeeld mijn programma. Het komt voor dat ik ze op dat moment nog nooit gezien of gesproken had. Ze volgen mij dan al een tijdje en hebben veel gelezen van mij op het internet. Ze hebben het gevoel dat ze mij al heel goed kennen, ik heb hun vertrouwen al gewekt.

Inzicht in de huidige online klantreis

Welke online klantreis leggen je klanten nu af? Daarvoor kun je verschillende tools gebruiken. Eén van de belangrijkste is Google Analytics. Google Analytics is een gratis dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Hoe zet je dat in? 


Waarom zet je Google Analytics in voor je online klantreis?

Google Analytics zet je in zodat je inzicht krijgt in hoeveel bezoekers je op je verschillende pagina's hebt. Ook kun je zien hoeveel bezoekers terugkeren op je website en via welke kanalen mensen binnen komen.


Voorbeeld van de online klantreis van mijn klanten

Om een persoonlijk geheimpje te verklappen: de bezoekers op www.goudenwebsite.nl die daadwerkelijk contact opnemen met mij als zzp’er, blijken voor 90% afkomstig van mijn profiel op LinkedIn.

Dankzij gerichte segmentaties is duidelijk te zien dat bezoekers die via LinkedIn hier uitkomen op zoek zijn naar een specifieke deskundige (de ‘over mij pagina’ en de contactpagina) en dat andere bezoekers die via Google komen meer zoeken naar specifieke inhoudelijke kennis. Mijn blogpost “Wat is het verschil tussen een goede en een gouden website” wordt vaak via Google gevonden. Met andere woorden: de ene groep zoekt iets, de andere groep zoekt iemand. Reden voor mij als ZZP’er om veel moeite te steken in het bijhouden van mijn LinkedIn-profiel!

Welke gegevens kun je uit Google Analytics halen?

Af en toe op Google Analytics inloggen is leerzaam. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers er per dag en moment op je website komen, op welke pagina’s ze binnenkomen en waar ze je website weer verlaten. Ik bespreek hier de belangrijkste drie parameters.

1. Hoe komen mensen op je website?

Het is handig dat je kunt zien vanuit welke bron mensen je website bezoeken. Is dit via een andere website, social media (en welk kanaal dan?) of Google? Dit helpt je om erachter te komen welke blogs goed gevonden worden op Google. En welke titels mensen interessant vinden op social media, zodat ze doorklikken. Dis alles kun je zien in het veld 'Acquisitie' van Google Analytics.

2. Waar verlaten mensen de website? 

Via het veld 'Gebruikersstroom' kun je zien op welke pagina mensen binnenkomen, hoe ze door je website scrollen én waar ze de website verlaten. Springt er een pagina uit? Dan is het belangrijk om er achter te komen waardoor dit komt en waar nodig deze pagina aan te passen. Is de knop om naar een volgende pagina te gaan misschien niet duidelijk of aantrekkelijk genoeg?

3. Optimaliseren van pagina's en berichten

Bekijk ook eens de pagina’s of berichten die veel bezocht worden. Dit kun je zien bij het veld 'Doelgroep'. Selecteer een langere periode, zodat je meer gegevens hebt. Wat kun je nog aan deze pagina’s verbeteren? Is het mogelijk om er een knop bij te maken naar je aanbod?

Contact over de online klantreis

Heb je inzicht gekregen in de online klantreis en wil je deze optimaliseren met mijn hulp? Neem dan vooral even contact op: support@goudenwebsite.nl


Over Johanna Oosterbaan

Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

volg mij op:
  • […] klanten je wilt aanspreken en hoe je écht verbinding met ze maakt, zonder dat je het gevoel hebt dat je verkopering […]

  • >