.st0{fill:#FFFFFF;}

Ondernemerschap

Je bedrijf en de coronacrisis

 mei 15, 2020

Door  Johanna Oosterbaan

Impact van de coronacrisis op je bedrijf 

Tijdens de intelligente lockdown van maart, april en mei kwamen de treinen van mijn gezin en bedrijven piepend en krakend tot stilstand.

Hoe was dat voor jou?

Ooit had jij het lef om ondernemer te worden. Maar nu, in deze crisistijd, vraag je misschien wel vertwijfeld af hoe je jouw bedrijf weer van de grond tilt of succesvoller maakt.

Mijn bedrijven stonden stil in het begin van de coronacrisis

Mijn bedrijven stonden tijdens coronatijd flink op zijn kop. In de eerste plaats vroegen de omstandigheden in mijn gezin mijn volledige aandacht. Hierdoor had ik bijna geen tijd om te werken aan mijn bedrijven. Ik kon veel aanvragen niet verwerken, waardoor ik nieuwe klanten verwees naar andere ondernemers.

Mijn groepsprogramma dat in april zou starten moest ik cancelen, want ik had er simpelweg geen tijd voor en groepen bij elkaar laten komen kon niet meer. 

Onze camping moesten we voorlopig sluiten. 

Hadden de corona maatregelen ook zoveel impact op jouw leven en bedrijf?

Voor alle ondernemers in en na crisistijd

In dit artikel wil ik je graag vertellen over hoe mijn bedrijven tot stilstand kwamen na het afkondigen van de maatregelen en hoe ik er mee omging. Welke impact dit op mij en mijn bedrijven had. Maar ook hoe ik langzaam aan weer sterker dan ooit weer terug kom op het (online) toneel. Ik heb er ontzettend veel zin in om weer op volle kracht vooruit te gaan!

Ik hoop dat mijn verhaal je inspireert. Dat als jij ook een lastige tijd had / hebt, net als ik de kracht hebt om weer op te veren en sterker dan ooit uit deze crisis te komen.

Veel leesplezier!

Intelligente lockdown... hoe dan?

De dagen na de start van de intelligente lockdown schreef ik een mail aan mijn klanten en samenwerkingsrelaties over de impact hiervan op mijn gezin, mijn bedrijf en op de samenwerking met mijn klanten. 

In dit stuk geef ik je een persoonlijk inkijkje in hoe mijn leven vanaf dat moment op zijn kop stond. 

Dit eerste stuk publiceerde ik op 25 maart. Daarna gaf ik om de twee weken een korte update. Hieronder lees je het terug. 

  • 25-03: stilstand

  • 15-04: Zorgen

  • 28-04: energie

  • 12-05: Power!

De trein komt piepend en krakend tot stilstand

Dit is een deel van de mail die ik aan mijn klanten en relaties stuurde nadat de coronamaatregelen werden afgekondigd.

We leven sinds een paar weken in een totaal andere wereld. Ook de komende periode brengt ongetwijfeld weer nieuwe en onverwachte uitdagingen met zich mee.

Wat een emotionele rollercoaster. Diep respect voor alle mensen die zo hard werken om ons door deze crisis heen te loodsen.   

Hoe gaat het met jou?

Ondernemen tijdens de coronacrisis

Van alle kanten ervaar en zie ik hoe ondernemers mooie initiatieven opstarten en creatieve oplossingen bedenken, maar dat wat je minder op social media ziet ervaar ik ook: veel ondernemers worstelen en maken zich zorgen over alle veranderende omstandigheden.

In deze artikel deel ik welke bewuste keuzes ik zelf heb gemaakt n.a.v. deze crisis. Daarnaast heb ik nagedacht over hoe ik jou kan ondersteunen indien nodig.
Daar kom ik aan het eind van dit artikel nog op terug.

Voel jij je onrustig?

Op dit moment buitelen de goedbedoelde adviezen over thuis gezond leven, ergonomisch thuis werken, online aanbod maken, adverteren, marketing, strategische keuzes maken (etc...)  over je heen. Schema’s, tips, oefeningen, video's, webinars, e-books, je kunt het zo gek niet bedenken of ik zag het de afgelopen tijd voorbij komen. 

Misschien ben je heel blij met alle gratis content die nu wordt aangeboden, maar het kan ook zijn dat je er onrustig van wordt.

Doe wat voor jou werkt

Wat ik hierover wil zeggen: doe wat voor jou werkt. Eis niet teveel van jezelf. Stel je verwachtingen bij als het niet lukt. We hebben hier te maken met een crisis en ook de gevolgen van deze crisis. Sta jezelf toe dat je niet per se hoeft te knallen nu. Naar binnen keren kan ook veel creativiteit los maken. 

Hoe ga ik zelf met deze coronacrisis om?

Mijn eerste reflex toen onze kinderen niet meer naar school konden was: proberen al die ballen zoveel mogelijk in de lucht te houden. De bestaande structuren van mijn bedrijven zoveel mogelijk intact houden. Maar na één dag zag ik al dat dit niet ging werken.

Onze oudste, die in de 1e van het speciaal voortgezet onderwijs zit, heeft intensieve begeleiding nodig. Nu school, dagbesteding, opvang en sport wegvallen heeft hij ons als ouders keihard nodig. De onzekerheid waar we nu allemaal mee kampen, komt bij hem extra hard binnen.

Terwijl onze jongste geniet van het extra buiten spelen en ook zijn schoolwerk voor een gedeelte zelfstandig kan doen, is deze periode voor onze oudste een enorme opgave. Dit vraagt 100% aandacht en focus van ons als ouders. 

Bedrijfsmatige activiteiten op een laag pitje

Daarom heb ik ervoor gekozen alle bedrijfsmatige activiteiten waarbij ik zelf betrokken ben op een laag pitje te zetten. De focusdagen en het groepsprogramma in het voorjaar gaan niet door. Wel ga ik werken aan een online variant. De deelnemers kunnen verder starten in 1 op 1 trajecten, zodra onze kinderen weer in het normale ritme zitten. 

Een aantal grote projecten, waar ik als projectleider aan verbonden ben, heb ik per direct uitgesteld. En de klanten voor wie wij op dit moment websites maken, weten al dat het misschien wat langer gaat duren en hebben hiervoor gelukkig alle begrip.

Ook gaat onze camping voorlopig niet open.

Hoe kan ik jou helpen? 

Sta je wel in de startblokken, maar weet je even niet waar te beginnen? Stel dan gericht je vraag aan mij voor een persoonlijk advies. Er is ook een aantal ondernemers in mijn netwerk waar ik je naar door kan verwijzen. Stel alsjeblieft je vraag, ik help je graag!

Creativiteit en veerkracht in je bedrijf

Nu weer terug naar jou als ondernemer en de situatie waarin jij verkeert.

Als ondernemer sta jij aan het stuur van je bedrijf. De keuzes die je maakt zijn mede afhankelijk van je directe omgeving, je financiële situatie, je teamsamenstelling en je branche. 

Zelf had ik in het begin van deze crisis niet veel keuze. Mijn gezinssituatie zorgde ervoor dat ik terug moest schakelen. De tijd die ik over had gebruikte ik om veel te lezen en te leren over de ontwikkelingen in mijn gebied. Dit gaf mij weer veel nieuwe inzichten, die ik heb verwerkt in mijn programma

Ik koos ervoor om aan drie pijlers te werken tijdens deze crisis. Nu de maatregelen langzaam versoepeld worden en ik weer wat meer tijd heb, zie ik hoe deze acties hebben geholpen om er uiteindelijk sterker uit te komen.

a) Klanten en relaties informeren en helpen

De eerste week dat mijn kinderen thuis waren en ik inzag dat ik de komende tijd weinig tot geen tijd zou hebben voor nieuwe klanten, dacht ik na over mijn strategie.

Die eerste weken van de lockdown buitelden de gratis challenges, online trainingen en standpunten op social media over elkaar heen. Ik bleef echter stil op social media en besloot alleen tijd besteden aan het verduurzamen van mijn huidige relaties.

Ik dacht lang na en schreef een uitgebreide en openhartige mail naar al mijn (oude) klanten en samenwerkingsrelaties.

Ik vroeg ondernemers (business coaches, merkspecialisten, social media experts, webdesigners) met wie ik samenwerk die wél tijd hadden of zij mij konden helpen bij het beantwoorden van al die vragen die op mij afkwamen, maar die ik simpelweg niet kon beantwoorden omdat ik geen tijd had. Dit pakte goed uit. Er ontstonden nieuwe verbindingen en ik kreeg veel fijne, begripvolle reacties op mijn mail. 

Hoe kun jij andere ondernemers helpen in crisistijd? Of welke ondernemer zou je nu willen bellen met de vraag om samenwerking? 

b) Zoekverkeer naar de website vergroten

Het lukte mij niet om geconcentreerd lang achter elkaar te werken met de kinderen om mij heen. Wel had ik steeds tussendoor wel een half uurtje over. Die gebruikte ik om elke blog op deze website te actualiseren en aan te passen. Daar pluk ik nu de vruchten van. Het aantal bezoekers op mijn website is flink gestegen en daarmee ook het aantal aanvragen. Nu ik deze aanvragen weer langzamerhand kan aannemen, ben ik daar natuurlijk erg blij mee.

Een tip voor jou: als je op dit moment weinig werk hebt, kun je deze periode gebruiken om je zoekverkeer te vergroten (Google positie) en je online netwerk uit te breiden.

Kijk eens naar je huidige artikelen op je website en naar de statistieken daarachter. Welke worden veel gelezen? Wat kun je actualiseren en opnieuw delen?

c) Verdienmodel aanpassen

Ik had opeens geen tijd en mogelijkheid meer om mijn klanten in een 1 op 1 situatie of in een groep te helpen. Daardoor kon ik ook mijn team niet aan het werk zetten. Ik bedacht mij hoe ik toch nog wat extra inkomen kon genereren zonder dat ik hier zelf fysiek mijn uren in moest stoppen.

In de avonduren schreef ik een uitgebreid en compleet handboek over het omzetten van kennis in een online training of product. Deze knipte ik op in verschillende artikelen op mijn website. Er was ontzettend veel vraag naar deze informatie, waardoor ik heel veel mensen heb kunnen helpen die via Google op mijn website kwamen en mijn artikelen lazen. 

Ik vertelde over de online training software die ik zelf gebruik en hoe eenvoudig dit in gebruik is. Omdat ik wat geld verdien met elke ondernemer die via mijn website deze software koopt (affiliate marketing) kon ik nog een aardig bedrag bij elkaar sprokkelen. 

(P.S. Inmiddels heb ik deze informatie verwerkt in mijn eigen online programma en staat het niet meer gratis online.)

Bouw snel en gemakkelijk een online training

Dit systeem helpt je om je aanbod gemakkelijk om te zetten naar een online training

Mijn aanbod voor jouw bedrijf

Ik heb je nu verteld wat ik de afgelopen weken deed om mijn bedrijf draaiende te houden, ondanks de lastige omstandigheden.

Zoals ik al schreef, heb ik ook mijn aanbod vernieuwd. Lees, bekijk of beluister hieronder hoe ik mijn eigen aanbod heb gewijzigd, zodat het nog beter aansluit bij deze tijd en de vragen van ondernemers die er leven.

Nieuw aanbod Gouden Website


Veranderingen in je bedrijf door de coronacrisis

Elke ondernemer heeft op de een of andere manier wel te maken met veranderingen in zijn/haar bedrijf door de coronacrisis. Je kunt blijven ondernemen zoals je altijd al gewend was. Of reageren zoals veel anderen, door bijvoorbeeld zo snel mogelijk een online training te maken en te hopen dat je nog opvalt in de massa.

Je kunt deze tijd ook aangrijpen om je visie of positionering aan te scherpen, je verdienmodel onder de loep te nemen, je marketing te updaten en je website te vernieuwen.

Deze tijd vraagt om innovatieve ondernemers die out-of-the-box denken. Ondernemers die wendbaar en flexibel zijn en zoeken naar nieuwe wegen om hun bedrijf succesvol in de markt te zetten.


Onderscheidend in je vakgebied

Wil jij nu meer dan ooit onderscheidend zijn in je vakgebied? Wil jij steviger als visionair en natuurlijk leider in het ondernemerschap gaan staan? Durf jij nieuwe wegen te ontdekken en in te slaan?


Eerder beloofde ik je dat ik zou vertellen over de vernieuwingen in mijn Gouden Website programma. Normaal gesproken volgen ondernemers die hun bedrijf naar het volgende niveau willen tillen dit programma in een groep. Vervolgens maken wij een overtuigende website die meer klanten oplevert.


Succesvol, duurzaam bedrijf

Een groep op locatie, dát zit er voor mij en mijn klanten helaas voorlopig niet meer in. Online masterclasses en meer 1 op 1 begeleiding komen hiervoor in de plaats. De nadruk komt nog meer te liggen op betekenisvol ondernemen, creativiteit en conceptontwikkeling. Met als resultaat een website en marketing die bijdragen aan een succesvol en duurzaam bedrijf.


Ben jij zo’n ondernemer en wil jij bedrijf naar het volgende niveau tillen? En wil jij daar graag intensieve begeleiding door een deskundig team bij? Wil jij je dromen, ideeën en plannen omzetten naar een website en marketing die voor je werkt?


Unieke oplossing

Heb je op bovenstaande vragen bevestigend geantwoord? Dan is mijn vernieuwde, uitgebreide programma echt iets voor jou. In vier maanden tijd neem ik je stap voor stap mee op de weg die leidt naar meer succes in je bedrijf.

Ik geef jou de kaders en de feedback en ik leid je aan de hand mee door de stappen die je zet. Jij bepaalt hoe snel je wilt gaan en welk succes je nastreeft. Jij kiest ervoor of je deze website door ons laat maken of dat je dit zelf doet met onze begeleiding daarbij.

Dit programma is een totaaloplossing en uniek in Nederland.

Alle tools reik ik je aan om je bedrijf naar het volgende niveau te brengen.

Bekijk hier meer informatie en/of stuur mij een berichtje als je vragen hebt of als je je wilt aanmelden.


Laat me via de mail of app even weten als jij interesse hebt in het programma of een adviesgesprek. Dan kijk ik of ik je zelf kan helpen of met wie ik je in contact kan brengen.

Take care. Houd moed. En blijf gezond!

Lieve groet

Johanna

Johanna Oosterbaan


Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Johanna Oosterbaan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>