.st0{fill:#FFFFFF;}

Websitecheck, Websites die werken

Jij of u op een website?

 maart 2, 2018

Door  Johanna Oosterbaan

Heb jij je ook wel eens afgevraagd wat het beste is: jij of u op een website? In dit artikel geef ik je enkele handvatten.

Hoe wil je aangesproken worden op een website? Of maakt het u (of jou) niet uit?

Deze vraag legde ik een jaar geleden voor aan 164 campinggasten op twee grote beurzen​.
De gemiddelde leeftijd van de mensen die deze vraag beantwoordden in mijn onderzoek was 60,7 jaar.
Mijn hypothese: mensen op deze leeftijd willen graag met u aangesproken worden op een website. 

In ruil voor de enquête kregen mensen een zakje Achterhoekse snoepjes. Ik vroeg hen hun e-mailadres om hun de enquête te kunnen sturen. Ook vroeg ik ze of ik af en toe informatie mocht sturen over mijn camping. De helft wilde dat wel. Zo was het echt een win - win situatie.

Zoals je hieronder ziet: de hele familie hielp mee 🙂 

jij of u op een website: Enquete op beurs

Hypothese: mensen van 60 willen graag met u worden aangesproken

Ik vroeg mij af: is jij of u gepast op een website met een doelgroep van gemiddeld 60 jaar oud? Ik verwachtte dat mensen graag met u aangesproken zouden willen worden. Maar dit bleek niet het geval.  
Bijna een kwart van de respondenten wil juist liever met jij worden aangesproken. Slechts 15% wil liever met u aangesproken worden. 
De overige respondenten maakt het niet uit hoe ze worden aangesproken op een website. 

Doe altijd onderzoek naar je doelgroep

Wat wil jouw doelgroep? Neem je aan dat zij wat ouder zijn, dus automatisch graag met 'u' worden aangesproken? Of zou het goed zijn om ze dit eens te vragen?

Wilt u mij jij of met u aangesproken worden op een website? Op andere social media kanalen? Of in brieven? In je mailtjes?

Wat je ook kiest, zorg voor consistentie

Consistentie betekent dat je in alle uitingen dezelfde benaming gebruikt. Dus: heb je eenmaal gekozen om jouw doelgroep met u aan te spreken? Zorg er dan voor dat je dat in alle situaties doet. Dus op een formulier, in een mail, op social media, aan de telefoon of als je met iemand in gesprek bent. Voelt dit niet goed? Overweeg dan toch een andere aanspreekvorm. 

Wat doe jij? Spreek je bezoekers met jij of u aan op een website?


Johanna Oosterbaan


Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Johanna Oosterbaan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>