.st0{fill:#FFFFFF;}

Websites

Jouw en mijn bedrijf tijdens de coronacrisis

 maart 25, 2020

Door  Johanna Oosterbaan

We leven sinds een paar weken in een totaal andere wereld. Ook de komende periode brengt ongetwijfeld weer nieuwe en onverwachte uitdagingen met zich mee.

Wat een emotionele rollercoaster. Diep respect voor alle mensen die zo hard werken om ons door deze crisis heen te loodsen.   

Hoe gaat het met jou?

Van alle kanten ervaar en zie ik hoe ondernemers mooie initiatieven opstarten en creatieve oplossingen bedenken, maar dat wat je minder op social media ziet ervaar ik ook: veel ondernemers worstelen en maken zich zorgen over alle veranderende omstandigheden.

In deze artikel deel ik welke bewuste keuzes ik zelf heb gemaakt n.a.v. deze crisis. Daarnaast heb ik nagedacht over hoe ik jou kan ondersteunen indien nodig.
Daar kom ik aan het eind van dit artikel nog op terug.


Stel niet te hoge eisen aan jezelf

Op dit moment buitelen de goedbedoelde adviezen over thuis gezond leven, ergonomisch thuis werken, online aanbod maken, adverteren, marketing, strategische keuzes maken (etc, etc...)  over je heen. Schema’s, tips, oefeningen, video's, webinars, e-books, je kunt het zo gek niet bedenken of ik zag het de afgelopen tijd voorbij komen. 

Misschien ben je heel blij met alle gratis content die nu wordt aangeboden, maar het kan ook zijn dat je er onrustig van wordt.

Wat ik hierover wil zeggen: doe wat voor jou werkt. Eis niet teveel van jezelf. Stel je verwachtingen bij als het niet lukt. We hebben hier te maken met een crisis en ook de gevolgen van deze crisis. Sta jezelf toe dat je niet per se hoeft te knallen nu. Naar binnen keren kan ook veel creativiteit los maken. 

In dit artikel geef ik je wat tips hiervoor. Misschien heb je nu echt geen zin of energie om deze te lezen.  Laat dan ook mijn goedbedoelde tips voor wat het is. 

Sta je wel in de startblokken, maar weet je even niet waar te beginnen? 

Stel dan gericht je vraag aan mij voor een persoonlijk advies. Ik help je graag!

Hoe ga ik zelf met deze crisis om? 

Mijn eerste reflex toen onze kinderen niet meer naar school konden was: proberen al die ballen zoveel mogelijk in de lucht te houden. De bestaande structuren van mijn bedrijven zoveel mogelijk intact houden. Maar na één dag zag ik al dat dit niet ging werken.

Onze oudste, die in de 1e van het speciaal voortgezet onderwijs zit, vraagt intensieve begeleiding. Nu school, dagbesteding, opvang en sport wegvallen heeft hij ons als ouders keihard nodig. De onzekerheid waar we nu allemaal mee kampen, komt bij hem extra hard binnen.

Terwijl onze jongste geniet van het extra buiten spelen en ook zijn schoolwerk voor een gedeelte zelfstandig kan doen, is deze periode voor onze oudste een enorme opgave. Dit vraagt 100% aandacht en focus van ons als ouders. 

Daarom heb ik ervoor gekozen alle bedrijfsmatige activiteiten waarbij ik zelf betrokken ben op een laag pitje te zetten. De focusdagen en het groepsprogramma in het voorjaar gaan niet door. Wel heb ik een online variant beschikbaar gesteld. De deelnemers starten in 1 op 1 trajecten, zodra onze kinderen weer in het normale ritme zitten. 

Een aantal grote projecten, waar ik als projectleider aan verbonden ben, heb ik per direct uitgesteld. En de klanten voor wie wij op dit moment websites maken, weten al dat het misschien wat langer gaat duren en hebben hiervoor gelukkig alle begrip.

Ook gaat onze camping voorlopig niet open.

Inspelen op de veranderende tijd

Iedereen gaat anders met deze crisis om. Er zijn mensen die naar binnen keren, en bij anderen stroomt de creativiteit volop. Er is geen goed of fout.

Vanuit beide groepen ontvang ik nu heel veel vragen. Van klanten, volgers en vooral veel van onbekende ondernemers via social media en mijn website.

Ik heb de meest voorkomende vragen die mij nu bereiken op een rijtje gezet. 

Welke vragen leven er onder ondernemers?

  1. Heb je ideeën over hoe ik mijn aanbod kan aanpassen, nu steeds meer mensen in versneld tempo inzien dat online werken en leren ook heel waardevol is?
  2. Kan ik nu nog wel mijn aanbod promoten op social media, dat voelt niet passend? Hoe kan ik mijn marketing beter aansluiten?
  3. Hoe kan ik mijn groep online trainen?
  4. De inkomsten lopen terug n.a.v. de crisis, kun je met me meedenken over een aanbod waarmee ik mijn klanten nu juist kan helpen?
  5. Ik heb een nieuw idee gekregen, kun je me helpen dit te vertalen en te vermarkten?
  6. Hoe communiceer ik de nieuwe maatregelen n.a.v. corona naar mijn klanten? Kun je me helpen dit aan te passen op mijn website?
  7. Welke mogelijkheden zie jij voor mijn bedrijf, nu ik om mij heen zie dat klanten zaken vanuit een ander perspectief gaan bekijken?

Heb jij ook een dergelijke vraag? Ik wil je hier zeker bij helpen en heb ook veel ondernemers in mijn netwerk die heel graag willen bijspringen. Stel dus gerust je vraag aan mij. Ik geef je zo snel mogelijk antwoord.

Welke kansen pak jij?

Voor ondernemers die graag verder willen in deze tijd, heb ook ik een aantal tips op een rij gezet.  Hierbij realiseer ik me dat de keuzes die je maakt natuurlijk mede afhankelijk zijn van je directe omgeving, je financiële situatie, je teamsamenstelling, je branche en in hoeverre je branche hierdoor geraakt is.

1. Kennis updaten en delen

Ik heb op dit moment de keuze gemaakt om terug te schakelen en naar binnen te keren. De tijd die ik over heb, gebruik ik voor het beantwoorden van vragen, veel te lezen en een uitgebreid en compleet handboek te schrijven over het omzetten van kennis in een online training of product. Deze knip ik ook weer op in verschillende artikelen voor op mijn website.

Als je op dit moment weinig werk hebt, kun je deze periode gebruiken om je zoekverkeer te vergroten (Google positie) en je online netwerk uit te breiden. Kijk eens naar je huidige artikelen op je website. Welke worden veel gelezen? Wat kun je actualiseren en opnieuw delen?

2. Bemoedigen

Welke lichtpuntjes kun jij brengen? Mensen hebben meer dan ooit behoefte aan contact en steun. Kun je je volgers op social media mee laten kijken met wat jij op dit moment aan het doen bent of met welke issues jij op dit moment te maken hebt? Denk aan een kijkje achter de schermen, een filmpje met een bemoedigende boodschap of een oefening.

Ook kun je je volgers vragen wat zij op dit moment graag op het gebied van jouw expertise willen horen. Wie weet levert dit wel hele verrassende inzichten én meer volgers op.

3. Creativiteit aanwenden

Veel ondernemers realiseren zich nu dat als zij hun aanbod op dit moment niet herzien, er ook geen inkomsten binnen komen. Denk eens na over deze vraag: wat kun jij in je bedrijf veranderen om een dergelijke crisis in de toekomst beter op te vangen?

Er komt gelukkig een dag dat deze crisis voorbij is. Denk goed na over de visie en strategie van je onderneming ná de crisis. Een cruciale fase voor de continuïteit van je bedrijf.

Hoe kan ik jou helpen? 

Ik probeer zoveel als mogelijk om alle vragen die nu binnenkomen te beantwoorden. Ook heb ik veel ondernemers in mijn netwerk (zoals business coaches, merkspecialisten, social mediaspecialisten en webdesigners) waar ik je eventueel naar toe kan verwijzen.

Laat me via de mail of app even weten als jij bijvoorbeeld zo’n vraag hebt als hierboven en graag even wilt brainstormen. Dan kijk ik of ik je zelf kan helpen of met wie ik je in contact kan brengen.

Take care. Houd moed. Blijf gezond. Laten we dit samen doen!

Lieve groet,

Johanna

P.s. Om de rust en structuur in ons huis te bewaren, ben ik telefonisch alleen bereikbaar op afspraak.

Johanna Oosterbaan


Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Johanna Oosterbaan

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>