Stel: je hebt een nieuw idee en je bent benieuwd hoe jouw idee in de markt valt? Stel dan je vragen aan de juiste doelgroep!
Pak het model van Rogers erbij en ga op zoek naar de vernieuwers en pioniers. Zorg dat zij jouw idee gaan omarmen, dan volgen de andere groepen vanzelf!
Heb je een nieuw idee en verwacht je al dat de doelgroep eerst zal moeten wennen aan het idee? Ga dan op zoek naar de doelgroep 'vernieuwers' en pioniers en ga eerst bij hen te rade of dit iets voor de markt zou kunnen zijn.

Vernieuwers. De vernieuwers, of ‘trendsetters’, omarmen een nieuw idee vaak als eerste. Deze kleine groep staat altijd open voor verandering en verbetering en stopt graag en veel energie in vernieuwing.
Pioniers. Net als de vernieuwers proberen de pioniers graag nieuwe dingen uit. Ze deinzen er niet voor terug om daar tijd in te investeren. De pioniers hebben vaak al veel voorkennis van het nieuwe idee, waardoor ze een belangrijke rol spelen in de ‘mond-tot-mondreclame’ en de naamsbekendheid van het idee.
Voorlopers. De groep voorlopers is liefhebber van vernieuwende ideeën. Wel kijken de voorlopers in eerste instantie de kat uit de boom, voordat ze er iets met het idee willen gaan doen. Als de groep voorlopers het idee omarmt, gaat het idee breder leven en wordt het bekend bij veel mensen.
Achterlopers. De groep achterlopers loopt achter de feiten aan en gaat pas over tot acceptatie, nadat het idee al door velen is geaccepteerd. De reden om de trend af te wachten heeft te maken met vertrouwen in het idee of plan, maar vaak ook met opgedane ervaringen vanuit het verleden.
Achterblijvers. De groep achterblijvers blijft achter en houdt niet van vernieuwingen en veranderingen. Achterblijvers hechten sterk aan traditie en staan vaak wantrouwend tegenover nieuwigheden.
Nieuw idee op de markt brengen
Wat kun jij nu met deze theorie van Rogers? Hoe maak je nu die keuzes wie je wel en niet en in welke fase betrekt bij het realiseren van je idee of droom?
Maak hier per situatie opnieuw een inschatting van. De ene verandering past nu eenmaal beter bij je doelgroep dan de ander. Geef je doelgroep de tijd om eraan te wennen.