Online ondernemen en de 7 lessen die ik hierover leerde

Hoe het antwoord op die ene vraag
de groei van Gouden Website inluidde...



Vertwijfeld kijkt hij me aan. Traag roert hij zijn lepeltje door de koffie die ik net voor hem neer had gezet.

Hij staart naar een knoest op de grote houten tafel. 

Hij had kort iets verteld over zijn zorgen. Dan komt zijn vraag. Ik aarzel. Nu moet ik het gaan zeggen…

Online ondernemen startte voor mij met een droom...

Tijdens dit gesprek aan de houten tafel dwaalden mijn gedachten af naar mijn eerste dag als ondernemer, 4 jaar geleden.

Met mijn gezin nam ik intrek in een oude boerderij met een minicamping. We wisten dat er op dat moment weinig mensen boekten.

Onze ambitie was hoog. Deze prachtige camping zou binnen één jaar vol staan. We zouden er weinig werk mee hebben, het meeste zouden we gaan automatiseren. We zouden zoveel mogelijk online ondernemen.
En we zouden een goede prijs vragen.

Online ondernemen met een camping
Overzichtsfoto camping Toeven


Dat is gelukt. De camping was zelfs twee weken nadat ik de nieuwe website online zette, al een weekend volledig bezet.

Door het simpelweg goed inrichten van de website, op de juiste zoekwoorden, een goed verhaal, overtuigende teksten, goede opbouw van pagina’s en foto’s, krijgen we nu het juiste publiek naar onze camping. (Voor een uitgebreider verhaal, lees het artikel "hoe een website onze camping compleet op zijn kop zette).

Online ondernemen met onze camping is een feit. 

De camping staat nu van 1 april tot 1 oktober vrijwel vol. Vanaf het tweede seizoen konden we al gaan nadenken over het verhogen van prijzen en automatiseren van processen, zoals we het hadden bedacht bij aankoop.

De heftige en bijzondere start van Gouden Website

Met deze ervaring leerde ik in de praktijk wat een effectieve website doet voor je bedrijf. Ik besloot om anderen hiermee te gaan helpen. Na jaren in loondienst als beleids- en communicatieadviseur nam ik een drastisch besluit: ik ga fulltime online ondernemen. In de lente van 2017 richtte ik mijn eigen bedrijf, Gouden Website, op.

Ik startte met websites van andere campings en al snel kwamen daar ook ondernemers uit andere branches bij.

Van tevoren had ik niet verwacht dat het besluit om te gaan ondernemen zoveel impact op mijn leven zou hebben.

Vanaf de dag dat ik mij inschreef bij de KvK gebeurde het volgende.

Eén van de eerste websites die ik maakte...

Ik:

  • Hielp 69 ondernemers bij het inrichten van een website die het werk voor hen ging doen.
  • Volgde honderden webinars, challenges en cursussen over copywriting, funnels, online klantbeleving, en online ondernemen. Ik las er twee boeken per week over.
  • Zag hoeveel impact een effectieve website bij mijn klanten had en hoeveel zij daardoor gegroeid zijn.
  • Durfde mijn zekerheid nog niet los te laten en besloot toch weer een (kleine) duobaan aan te nemen.
  • Ontving zonder enige vorm van acquisitie steeds meer aanvragen voor websites. Op dit moment wel 20 per week.
  • Gaf de meeste aanvragen vervolgens aan andere ondernemers, omdat ik zelf slechts tijd had voor één website per dag.
  • Voelde frustratie omdat ik inmiddels zoveel kennis had, maar te weinig tijd met mijn klanten om die kennis door te geven zodat ze er zelf mee aan de slag gingen.
  • Wilde alle waarde geven die ik in me had.
  • Startte tussendoor een VOF met mijn lieve oud-collega.
  • Zorgde dat er een hulphond in huis kwam voor onze oudste zoon.
  • Ging ’s nachts om 3.00u al achter mijn pc zitten om mijn werk op tijd af te hebben.
  • Wilde er 100% zijn voor mijn gezin, familie, vrienden, buren, campinggasten, klanten, netwerk en collega’s… 
Workshop hoger in Google
Mijn duobaan naast online ondernemen
VIPdag

Je snapt het al, na een jaar besefte ik dat het zo niet langer door kon gaan. Het was een heftige en pittige periode.

Maar het maakte mij ook dankbaar en gelukkig. 

Het was ontwikkelen, dromen, dóén, hard vallen en weer opstaan. Genieten van alle tijd die ik met mijn man en jongens kon doorbrengen, maar daarnaast ook belachelijk hard werken. Intens dankbaar en blij zijn met alle resultaten die mijn klanten met hun nieuwe website behaalden, maar amper tijd om successen te vieren.

Mijn besluit

Om beter voor mezelf en voor mijn klanten te zorgen, nam ik een besluit.

De tijd van heel hard werken wil ik achter me laten. Ik heb verschillende lessen geleerd. Lessen die horen bij het groeien als ondernemer. Lessen die ik moest leren om te staan waar ik nu sta en die ik wil inzetten bij het helpen van andere ondernemers.

Elke fase van groei raakt mij. Ik vind het altijd spannend en moeilijk. Maar het geeft me het beste resultaat dat ik me kan wensen.
De lessen die ik leerde, wil ik graag met je delen. 


7 lessen over online ondernemen die ik leerde, 
nu succesvol toepas en graag met je wil delen

1. Blijf bij jezelf en je missie. Doe geen dingen die je niet wilt.

Voor mij betekent dit, dat ik de juiste prioriteiten stel. Dat ik doe wat goed voelt. Dat ik naar mezelf luister en op tijd aan de bel trek.

Dat rust en een rondje wandelen met de hond echt helpt om mijn hoofd leeg te maken. Zodat ik met een helikopterblik na kan denken of alles wat ik doe bijdraagt aan mijn missie. 

2. Word steengoed in je vak of expertise. En laat dit aan de wereld zien.

Mijn vak is Toegepaste Communicatiewetenschappen. Helpen bij de online groei van ondernemingen door het uitdenken en uitvoeren van een effectieve online marketingstrategie, dat is waar ik goed in ben.

Daar kan ik andere ondernemers echt vooruit mee helpen. Mijn expertise daarbinnen zijn customer journeys / online funnels en optimale conversie door gebruikersvriendelijk design en overtuigende copywriting. Ik blijf constant op zoek naar nieuwe kennis over dit onderwerp, nieuwe theorieën en visies over dit vakgebied, om vervolgens te toetsen of ze bij mij en mijn ideale klanten passen.

Laat jezelf niet teveel afleiden, focus je op je vak. Dan kun je echt de diepte ingaan en je klanten de meeste waarde geven.

3. Investeer in je eigen ontwikkeling en in de mensen die je ondersteunen

Facturen sturen, administratie bijhouden, de hele techniek achter een website, contentplanning. Deze taken besteed ik uit aan mensen die daar hun vak van gemaakt hebben. Ook is het voor mij goedkoper om deze taken uit te besteden dan dat ik het zelf doe. Ik heb inmiddels een fantastisch team van toppers om mij heen verzameld die mij daarbij ondersteunen.

4. Verbind je met mensen die jou verder helpen 

Het afgelopen jaar ontmoette ik heel veel gelijkgestemde ondernemers. Ik werd blij van hun energie, van alle inspiratie en duwtjes in de rug die zij gaven en die ik aan hen mocht geven. Met een aantal ondernemers heb ik nu een hechte samenwerkingsband.

Daarnaast ben ik dit jaar meerdere keren duidelijk geweest, dat ik mijn eigen weg moest gaan toen we elkaar niet verder konden helpen. Mijn kleine baan zegde ik ook op. Dit alles bracht veel rust en focus. 

Anne en Johanna

5. Geef heel veel waarde aan je klanten

Heel veel waarde geven deed ik al. Het liefst wilde ik mijn klanten alles geven om volledig online door te breken. Maar daar betaalden ze niet voor. Uiteindelijk zag ik dat ik mezelf en mijn klanten tekort deed door te weinig uren te berekenen. Mijn klanten verdienen het beste van mij en daarom heb ik mijn waarde omgezet naar een beter aanbod.

Na de zomer van 2018 ga een krachtige online transformatie aanbieden binnen een all-in pakket. De complete inrichting van een online funnel systeem, waarvan de website het fundament is. Zodat mijn klanten het hoogst haalbare resultaat bereiken in productiviteit en efficiëntie. Door een automatisch leadgeneratie-proces (als dit bij hun bedrijf past).

Online ondernemen is geweldig. Vooral als je met je hart onderneemt.  

6. Ontwikkel je eigen methode

Ik besloot mijn expertise verder te ontwikkelen en mijn eigen methode werd begin 2018 een feit. Met deze methode help ik ondernemers met online zichtbaar worden en zichzelf presenteren, ook als ze over een drempel moet stappen. Ik laat ze zien hoe je krachtige funnels maakt, zodat bezoekers een uitmuntende ervaring beleven en daardoor graag met je willen werken of een aanvraag bij je willen doen. Over hoe je je teksten zo schrijft dat klanten ‘ja’ zeggen.  

Dit zijn enkele elementen uit mijn ‘Gouden Website’ methode. De kracht van een Gouden Website is niet alleen design. Het is uitgedaagd worden om je verhaal en aanbod zó te presenteren aan de juiste doelgroep, dat de website voor jou werkt. Zodat je daarna moeiteloos verder bouwt aan een winstgevend bedrijf. En je je vrijheid weer terug krijgt.

7. Je mag de prijs vragen die je aanbod waard is

Voor Gouden Website heb ik mijn aanbod aangescherpt. Ik richt mij op de ervaren ondernemer, die niet alleen een website wil, maar ook wil groeien in winst en meer vrijheid wil krijgen door een continue online klantenstroom.

Ik bied alles wat hiervoor nodig is. Mijn klanten hoeven zich niet, net als ik, jaren te verdiepen in de laatste trends op het gebied van online marketing, social media, e-mailmarketing of effectieve websites. Terwijl ze niet geleerd hebben voor dit vak.

Zij hoeven zich alleen maar bezig te houden met de inhoud van hun eigen vak en strategische groei. We ontwerpen het fundament samen en ik zorg dat de volledige online presentatie staat als een huis.

Daar hoort ook een andere prijs bij. Een prijs die het voor mij mogelijk maakt dat ik nu niet meer op onmogelijke tijden hoef te werken. En dat ik meer tijd heb voor mijn gezin en andere mensen om mij heen. Ook kan ik met deze prijs meer waarde leveren: nu kan ik mijn klanten een volledige krachtige online transformatie bieden, samen met mijn team.

Dat is waar ik in geloof.

Het antwoord op die ene vraag...

Terug naar die middag met mijn potentiële klant aan de houten tafel in mijn workshopruimte. 

Hij vertelde dat hij veel bordjes in de lucht aan het houden was. Dat hij zo graag online zichtbaarder wilde zijn. Dat hij niet wist waar hij moest beginnen. Hij vertelde, dat hij zijn medewerkers aan het werk wil houden. Maar dat hij door de online bomen het bos niet meer zag.

Samen hadden we zijn zorgen doorgenomen. Nu stelde hij die ene vraag:

“Wat kost mij dit eigenlijk?” 

Ik slikte even. Nu moest ik mijn nieuwe prijs noemen. Heel even aarzelde ik nog.

Ik zei tegen mijzelf: Johanna, als jij hem echt alles wilt bieden wat nodig is om zijn business hard te laten groeien, dan ga jij nu staan voor de waarde die je biedt. 

Ik noemde de prijs. 

Hij keek mij aan en zonder aarzelen reageerde hij: Dat is helemaal goed. Dit gaan we samen doen. 

About the Author Johanna Oosterbaan

Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

follow me on:

Leave a Comment:

Add Your Reply