Welkom bij de workshop Presenteren!

​Maak verbinding met je doelgroep door je te verplaatsen in hun wensen én hun frustraties.

Zorg dat je je doelgroep door en door kent, zodat jij je op de juiste manier kunt presenteren.

1. Welke nichemarkt?

Een niche is een specifiek deel van een markt waarop jij je richt met je producten en/of diensten.

Hoe specifieker jij de markt kiest waarin jij werkt, hoe... 

  • beter mensen jou herkennen
  • makkelijker jouw website te begrijpen en te vullen is
  • sneller bezoekers op je website komen via Google en social media

En des te meer klanten er vanzelf bij jou gaan aanvragen, omdat jij als expert wordt gezien.

Extra uitleg over waarom je een nichemarkt zou moeten kiezen

Voorbeeld nichemarkt Johanna: Online klantbeleving (bevat: funnels/segmentatie/customer journey/SEO copywriting/effectieve website)

2. Welke doelgroep binnen die markt?

Hoe prikkel je websitebezoekers? Hoe overtuig je ze bij jou te kopen?
Om antwoord te kunnen geven op deze vragen moet je begrijpen wie de bezoekers zijn en wat frustraties / problemen én behoeften zijn.

Kies hiervoor eerst je doelgroep.

(Let op: Je doelgroep is niet iedereen…. We hebben angst om iets te verliezen als we een te krappe doelgroep kiezen.) 

Waarom is het nodig om een specifieke doelgroep te kiezen?

Voorbeeld van Johanna: Gevorderde Ondernemers / MKB in de Achterhoek die online een succesvol bedrijf willen opbouwen.

icoon groeimodel

3. Wat heeft je doelgroep nodig?

Waar wordt jouw doelgroep gelukkig van, wat streeft de doelgroep na? Als jij erin slaagt om dit op je website te benoemen, zal de doelgroep veel sneller verbinding voelen met jou en je product of dienst. Om menselijk gedrag goed te kunnen begrijpen én dit goed in te kunnen zetten in de marketing van je bedrijf, raad ik je aan deze behoeften in te vullen volgens het model van de 6 Human Needs van Tony Robbins, een man die heel wat levens heeft weten te veranderen.

De zes basisbehoeften van Anthony Robbins

Hieronder een aantal voorbeelden. Welke passen bij jouw doelgroep? Of zoekt jouw doelgroep wat anders?  

  1. Meer bezoekers naar hun website (zekerheid)
  2. Een betere relatie met hun puber (liefde/verbinding)
  3. Meer controle over hun leven, inkomen, tijd (zekerheid)
  4. Meer vrijheid in hun bedrijf (variatie)
  5. Trots zijn op hun bedrijf (significantie)
  6. Beter/anders/meer onderscheidend dan de concurrent (significantie)
  7. Ergens bij horen (liefde/verbinding)
  8. Anderen bereiken met hun passie/dienst/product (bijdrage leveren)
  9. Succesvoller worden als ondernemer (groei/ontwikkeling)
  10. Zichzelf mooier / gezonder voelen / beter in hun vel zitten (verbinding)
icoon keuzemodule

4. Grootste probleem, pijn of frustratie?

 De meeste ondernemers zijn vooral bezig met de oplossing. Zij willen graag constructief zijn en helpen. Het probleem, en de pijn of impact ervan, wordt vaak niet benoemd. Of we houden onszelf tegen om dit te benoemen op de website, omdat het we het stiekem zelf ongemakkelijk vinden. Het is exact hierom dat je klant niet in beweging komt. Het roept simpelweg geen urgentie op.

Waarom probleem of pijn benoemen? 

Voorbeelden van problemen van jouw doelgroep: 

  • Bang om ziek te worden 
  • Bang om failliet te gaan
  • Bang om er niet bij te horen
  • Controle verlies (verlies van keuzemogelijkheid) 
  • Falen als ondernemer
  • Er alleen voor staan
  • Negatieve groei (liever behouden van oude patronen dan risico nemen)
  • Niet gezien worden

icoon persoonlijke groei

5.  ‘Gap’ tussen frustraties doelgroep en het aanbod van je concullega's?

Je kent vast wel wat bedrijven of ondernemers in de omgeving die ongeveer hetzelfde aanbieden als jij. Denk nu eens om. Hoe kun jij op een andere manier inspelen op de problemen van de doelgroep die je bij vraag vier hebt genoemd? Welke alternatieve oplossing draag jij aan? Hiervoor zorg je ervoor dat klanten bij jou aankloppen en niet bij je concullega's?


Uitgewerkt voorbeeld van mijn eigen bedrijf: In de buurt van mijn bedrijf zijn veel websitebouwers. Wat ik echter vaak zag (en het probleem waarmee nieuwe klanten vaak bij mij komen is), is dat zij een nieuwe, prachtige website hebben laten opleveren voor veel geld, maar dat er vervolgens geen nieuwe klanten uit kwamen. 

De gap of kloof waar ik vervolgens op heb ingespeeld is: Ik maak websites die er niet alleen mooi eruit zien of technisch op orde zijn, maar ik bied een totaalpakket dat daadwerkelijk klanten gaat opleveren.  


6. Waarom voor jou kiezen?

Je hebt het probleem van de doelgroep benoemd en nagedacht over hoe je concullega's dit probleem benaderen. Nu is het tijd je websitebezoekers gerust te stellen. Op dit moment breng je het product en de dienst onder de aandacht en vertel je hoe jij het probleem voor ze kan oplossen. Dit is ook het moment om al jouw unique sellingpoints uit de kast te halen!

Wat maakt jou uniek en authentiek? 

Niet: wij hebben lage prijzen of goede bereikbaarheid. Ook niet: 'wij leveren goede kwaliteit.' Blijf niet in het 'saaie' gemiddelde, maar gebruik teksten en verhalen die verwoorden wat jou écht anders maakt. 

Voorbeeld USP's Johanna:

Expertise: Academisch geschoold op communicatie; breed geschoold op internetmarketing + effectief webdesign
Ervaring: Om een effectieve website te bouwen, combineer ik mijn ervaring: 11+ jaar ervaring in projectmanagement, onderzoek, copywriting, communicatie- en beleidsadvies. Daarnaast maakte ik samen met mijn team al meer dan 100 succesvolle websites.
Exclusiviteit: Ik ontwerp effectieve customer journeys en succesvolle websites die qua klantbeleving uitstijgen boven een gemiddelde website
Energie: Ik stop er al mijn ziel en zaligheid in om mijn klanten dát te geven waar ze behoefte aan hebben. Ik loop met mijn klanten mee en geef ze af en toe een extra duwtje in de goede richting, zodat zij deze energie ook voelen.

icoon persoonlijk verhaal

7. Pitch

Nu je bovenstaande helder hebt, is het tijd voor je pitch. 

Deze pitch kun je bijvoorbeeld op je website en op LinkedIn in je kopregel verwerken. Zo is het voor je doelgroep direct duidelijk wat jij voor ze kunt betekenen.


Vul in: Ik help < de niche> om <probleem/uitdaging> met <oplossing>

Voorbeeld: Met mijn Gouden Website Methode help ik ondernemers die te weinig klanten aantrekken aan een website die wél succesvol is  

 


icoon klantbeleving en funnel

8. In de praktijk 

Nu is het tijd voor een reality check. Wat kun je in je presentatie en in je teksten veranderen zodat potentiële bezoekers op je website daadwerkelijk klant worden? Hoe kun je bovenstaande elementen verwerken in je website, zodat je mensen daadwerkelijk overtuigt?

Ga in je groepje de verschillende websites van de groepsleden langs en beantwoordt de volgende vragen voor elkaar:


1. Hoe komt de website van je groepslid op jou over?

2. Noem drie complimenten en drie verbeterpunten.

3. Stel: jij behoort tot de doelgroep. Wat is er ervoor nodig zodat jij contact opneemt? Wat moet er veranderd worden zodat jij overtuigd wordt?