Als je een sterk merk hebt opgebouwd is het niet erg om af en toe van het pad af te wijken. Een iets ander aanbod hebt of helemaal een nieuw aanbod toevoegt aan het bestaande.
In dit artikel leg ik de relatie tussen het bouwen aan een sterk merk, de focus die je nodig hebt om daar te komen en welke cruciale rol deze uitgangspunten spelen in jouw presentatie en zichtbaarheid.
Waarom het bouwen van je bedrijf niet de eerste prioriteit heeft
Als je je bedrijf wilt laten groeien, is het verstandig om je in eerste instantie niet te richten op het bouwen van je bedrijf.
Je prioriteit is namelijk het bouwen van een sterk merk!
Dat dwingt jou om glashelder te zijn over wat je biedt, hoe je dat op jouw unieke wijze doet en voor wie.
Een sterk merk helpt de markt en jouw potentiële klanten in één keer te begrijpen waarvoor ze bij jou moeten zijn. Het zorgt voor grote herkenbaarheid.
Het helpt je om expertstatus / autoriteit op te bouwen.
Laat zien wie je bent.
Want… een sterk merk zorgt direct voor focus en focus zorgt voor groei.
Hoe bouw je een sterk merk?
Hoe meer focus, hoe beter…
Om een sterk merk te bouwen is focus aanbrengen een must.
Een aantal jaar geleden was ik op een congres. Daar leerde ik over een handig model dat je kan helpen focus aan te brengen en hiermee je presentatie te verbeteren.
Een sterk merk betekent een duidelijk aanbod
Zie je bedrijf als een winkel, met een winkelruit (de etalage) en het magazijn.
Focus aanbrengen doe je door te kijken naar wat je allemaal aanbiedt in jouw winkel op dit moment.
Welke producten of diensten wil jij graag verkopen? En wat verkoopt het beste? Welk aanbod levert de grootste winst of marges op?
De etalage
Je besluit zelf welk aanbod je voor de winkelruit zet. Je acties voor zichtbaarheid richt je daarop. Zeker wanneer je daar voor investeringen doet is het belangrijk de juiste acties te selecteren die leiden tot groei.
Je kunt deze redenatie verder doortrekken naar een optimale presentatie van de eerste indruk.
Het venster, de winkelruit, waardoor mensen naar binnen kunnen kijken, kun je namelijk ook nog op verschillende manieren inrichten. Is je website bijvoorbeeld een venster waar je jouw potentiële klanten door naar binnen laat kijken (al dan niet met kleine of grote ruiten)? Óf is je website een beleving, een ‘droomvlucht’ waarbij jij jouw potentiële klanten raakt en ze ondergedompeld worden in datgene wat ze graag willen hebben of ontvangen?

De winkel
In je winkel zet je het aanbod dat je daarnaast biedt en dat zo dicht mogelijk aansluit bij het aanbod achter je winkelruit. Zodra mensen in je winkel komen, kunnen ze zien dat je daarnaast nog andere dingen aanbiedt die mogelijk aansluiten bij hun behoeften.
Op je website staat jouw unieke verhaal en jouw energie centraal. Wanneer een bezoeker op je site komt moet in één klap duidelijk worden wat een klant aan jou heeft. Dit is belangrijk, want als je wel vindbaar bent, maar je website is een klein ‘venster’ of een grote brij aan informatie, zullen zij al snel afhaken en wegklikken.

Je magazijn
En wat doe je dan in het magazijn? Daarin verstop je alle eenmalige maatwerkopdrachten die je ooit gedaan hebt of alle maatwerk opdrachten die wellicht later nog van je gevraagd gaan worden. Je treedt hier niet actief mee naar buiten omdat het mogelijk alleen maar voor verwarring zorgt. Wil je een sterk merk bouwen, kies dan wat je wilt dat anderen zien van jou en over je gaan zeggen.

Draag je visie uit!
Groei van je bedrijf vraagt om focus. Zowel in wat je zichtbaar maakt over je aanbod als waar je jouw energie en activiteiten op richt. Welk aanbod ga jij achter je etalage zetten? En hoe maak jij daar een beleving van?
Je etalage wordt aantrekkelijker door een authentiek geluid. Als mensen in de etalage al je persoonlijkheid en visie zien, lokt dat de klanten sneller naar binnen. Ze zijn benieuwd naar je mening en waarom je bepaalde keuzes maakt in je bedrijf.
In je presentatie zorgt een visie en een authentiek geluid dat mensen naar je toe komen.
De focus zorgde ervoor dat ze vervolgens een overzichtelijke etalage voor zich zien en gemakkelijk een keuze kunnen maken.
Als jij dit toepast, gaan mensen jou als een sterk merk zien.
En komen de klanten vanzelf naar je toe.