.st0{fill:#FFFFFF;}

Websites die werken

Welk gevoel roept je merk op?

 april 1, 2020

Door  Johanna Oosterbaan

Marketing komt voor een groot deel neer op je bouwen van je merk, oftewel branding. Branding is alles wat je onderneemt om je merk een plek te geven in het hart én dus het lange termijn geheugen van je klant.

Om jouw merk in het lange termijn geheugen van je klant te laten beklijven, is de emotie die je website oproept cruciaal. 

Emotie speelt namelijk een grote rol in de digitale ervaring van je (potentiële) klanten. De emotie die je merk bij je klanten oproept heeft grote invloed op de impact van jouw boodschap. Als jouw klanten die associatie voelen met jouw merk vergeten ze jouw merk niet snel meer. Dit heeft dus ook invloed op het aantal aanvragen dat je in de toekomst ontvangt van je klanten. 

Jouw merk in het lange termijn geheugen van je potentiële klanten

Om meer gevoel voor je merk te genereren is een lange adem nodig. Je klanten hebben namelijk pas echt gevoel bij je merk als je merk in hun lange termijn geheugen is vastgezet. Hiervoor hebben zij vaak meerdere contactmomenten nodig.

Maak daarom op de meest passende manier gebruik van emotie. Zo help je om dit zaadje sneller in het geheugen van je potentiële klanten te planten. Emotie bepaalt namelijk of en hoe we ervaringen die we elke dag meemaken als ervaringen opslaan in ons lange of korte termijn geheugen. Pas als ervaringen sterk genoeg zijn om emoties op te roepen, vormen emoties herinneringen die een ervaring verschuiven van het korte termijn naar het lange termijn geheugen.

Welk gevoel roep jij op bij je klanten?

Denk na over welke gevoelens jij op je website oproept bij je klanten. Op welke bestaande gevoelens of motivaties haakt jouw merk in? Hoe voelen je klanten zich nadat je website hebben gezien en meer van je willen weten? Welke associaties creëer je? Welk (positief) gevoel wil jij bij ze oproepen?

  • Begrepen
  • Bemoedigd
  • Betoverd
  • Betrokken
  • Blij
  • Energiek
  • Enthousiast
  • Exclusiviteit
  • Gefascineerd
  • Geïnspireerd
  • Gesterkt
  • Jeugdig
  • Krachtig
  • Onder de indruk
  • Op hun gemak
  • Opgelucht (eindelijk een oplossing voor hun probleem)
  • Opgewonden
  • Stoer
  • Strijdlustig
  • Vastberaden
  • Veilig
  • Verbluft
  • Verrast
  • Verwachtingsvol
  • Verwonderd
  • Vol mededogen
  • Vrolijk
  • Waakzaam

Johanna Oosterbaan


Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Johanna Oosterbaan

  • […] Succesvolle merken weten dat zij hun marketing consistent en congruent in kunnen zetten door één archetype te kiezen. Ze kennen zichzelf en hun ideale klanten. En ze spelen bewust in op de match door één archetype te omarmen. Hun (publieke) identiteit en hun verhalen passen bij de dromen, hoop en aspiraties van die klanten. Zij trekken ze naar zich toe, maken het hun ideale klanten makkelijk om zich met ze te identificeren. […]

    Reply

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >