.st0{fill:#FFFFFF;}

Websitecheck

Zo kies je de juiste afbeeldingen voor je website

 februari 4, 2020

Door  Johanna Oosterbaan

Je kunt een totaal verkeerd beeld neerzetten als je een slechte foto gebruikt op je website. Bezuinig daarom niet op een fotograaf als je een profielfoto van jezelf of een foto van jezelf in actie met een klant wilt laten zien. Goede foto’s en video’s maken dat je gelijk al boven een groot deel van de websites van je concullega's uitsteekt! 

In dit artikel lees je hoe je de juiste afbeeldingen uitkiest en hoe je ze op een goede manier inzet op je website

De juiste afbeeldingen ondersteunen je teksten

Denk daarom bij iedere afbeelding op je website na wat het DOEL van deze afbeelding is. En bij twijfel: laat eens wat mensen met je meekijken die eerlijke feedback durven geven.

Gebruik maken van beelden / afbeeldingen op een website ondersteunen je boodschap. Internet is een visueel medium waarbij beelden even krachtig zijn als tekst. Je kent dit gezegde vast wel: 'Eén foto zegt meer dan 1000 woorden'. Gebruik maken van de juiste beelden kan hét verschil maken.

Het investeren in beelden verdient zich terug!

Denk bij de afbeeldingen die je uitkiest na over de volgende vragen:

  • Wat wil je overbrengen aan de bezoeker? Wil je expertise uitstralen, rust, enthousiasme? Houdt hier rekening mee bij de keuze van de afbeeldingen.
  • Welke foto’s sluiten aan bij jou als persoon / oprichter / CEO / teamleden?
  • Welke foto’s passen goed bij jouw bedrijf?

Bij alle programma's ontvang je een toolbox t.w.v. €1997,-. Met de praktische handleidingen en de 9 plug-ins laat je je bedrijf online exponentieel groeien. Naar wens richten wij de toolbox voor je in tijdens het ontwikkelen van je website.
Dit ontvang je onder andere:  

1. Visual editor voor WordPress : snel en gemakkelijk in gebruik. 

2. Software om met professionele scans en quizzes de betrokkenheid van je potentiële klanten te vergroten

3. Opt-in formulieren die je e-maillijsten exponentieel laten groeien

4. A/B testing software voor hogere conversies op de belangrijkste webpagina's

5. Met deze plug-in maak je reageren op je website net zo leuk als op social media

6. Een tool om de allerbeste reviews te verzamelen en snel te plaatsen

7. Software om moeiteloos je eigen online programma of cursus te bouwen

Foto’s van jou als persoon zijn het krachtigst. Liefst foto’s waarbij jij in actie bent. Hierbij hoort de juiste foto op de juiste plek.

Presentatie 3e livedag

Heb je een sprekerspagina? Zorg dan dat jouw foto bovenaan staat en laat direct je expertise zien.

De juiste afbeelding op een sprekerspagina

Geef je een workshop, laat dan een foto zien van een volle workshop, waarbij je deelnemers gemotiveerd bezig zijn met de les. Bedenk ook goed of de deelnemers die op de foto staan jouw ideale klanten zijn, mensen waar websitebezoekers zich mee identificeren.

Workshops voor campingeigenaren

Wil je een gevoel oproepen? Kijk dan naar een foto die hierbij aansluit. Deze foto laat prachtig zien hoe ontspannen het is om een koe te knuffelen. 

De juiste foto - Koeien knuffelen Achterhoek

Laat goed zien hoe jouw product / dienst werkt, met mensen die op dat moment gebruik maken van jouw product (of dienst). Dit is een foto op een website voor huisliften waarbij ik heb geadviseerd een lift daadwerkelijk in actie te tonen.

Juiste afbeelding op de website - Mensen in actie

Deze foto straalt plezier en kracht uit. Dit is tijdens een opstelling van Sabine (Systemische blik). Sabine laat hier zien dat een familie opstelling ook opluchting en vrolijkheid geeft.

Systemisch-werken-Sabine-Adamzek

Met foto's kun je de blik van bezoekers ook een bepaalde kant op sturen, bijvoorbeeld naar een knop waar zij op mogen klikken om verder te gaan.

Johanna Oosterbaan geeft presentatie

De juiste afbeeldingen op je website: dit is handig om te weten!

Vraag je een pasfoto van iemand die een recensie voor je schrijft, zorg dan altijd dat die persoon lachend op de foto staat.

Fred de Heer, directeur DolEvents

Professioneel gemaakte, relevante afbeeldingen wekken vertrouwen en versterken daarmee de inhoud van je website.

Gebruik afbeeldingen om bepaalde punten die je maakt beter uit te leggen of nader toe te lichten.

De juiste afbeelding: oplossing van Jelien Lammers

Illustraties of infographics helpen om een methode uit te leggen of moeilijke materie in één keer duidelijk te maken.

Titels optimaliseren voor je website


Gebruik van stockfoto's

Heb je niet voldoende foto’s, of heb je bijzonder materiaal nodig? Kijk dan eens of een stockfoto je verhaal kan ondersteunen. Op onderstaande links bijvoorbeeld vind je duizenden video’s, illustraties en video’s.

De rechten van een afbeelding op een website

Wanneer iemand een afbeelding of foto heeft gemaakt heeft diegene de rechten van deze afbeelding. Een ander mag deze afbeelding dus niet zomaar zonder toestemming gebruiken. Een goede manier om zeker te weten dat je recht heeft om een afbeelding te gebruiken is dus om voor stock afbeeldingen te kiezen.

Het zomaar gebruiken van afbeeldingen zonder daarvoor de rechten te hebben kan zorgen voor flinke problemen en claims van fotografen / makers van afbeeldingen. Zorg dus altijd dat je zeker weet dat je de afbeeldingen op je website mag gebruiken! En zorg altijd voor een vermelding van de fotograaf.

Pas goed op met verkeerd gekozen stockfoto's. Sommige zijn goedkoop, smaakloos en niet-origineel. Alle clichés zie je dan terug en daar beginnen websitebezoekers steeds allergischer voor te worden.

Je onderscheidt je niet als je voor het gemak van de voor de hand liggende stockfoto kiest. Besteed daarom iets meer tijd om een goede, passende foto of video te vinden of laat er eentje maken. Dit kan alsnog een stockfoto zijn, maar dan wel eentje die goed past bij wat je wilt uitstralen met je website.


Stockfoto met de juiste uitstraling

We sluiten dit artikel af met een zorgvuldig uitgekozen stockfoto waar je het heerlijk warm van krijgt. Welk gevoel roept dit bij je op?

Hoge impact op klantbeleving

Welke afbeeldingen kies jij uit voor je bedrijf?

Johanna Oosterbaan


Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Johanna Oosterbaan

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>