Gouden Website
Deel deze blog!

Goede recensie ontvangen? Zo doe je dat!

Ontdek in dit artikel alles wat je moet weten om recensies zó in te zetten dat je meer klanten uit je website haalt…

Laatst gaf ik een lezing voor een groep eigenaren van hotels, vakantieparken, campings en attractieparken. Ik liet ze inzien hoe zij via hun eigen website een terras, attractie of gastenverblijf vol tevreden gasten kunnen realiseren. En dit alles met enkele kleine, maar doeltreffende aanpassingen op hun website.

Zo ontvang je een goede recensie

Welke recensie trekt jou over de streep?

Tijdens de lezing besprak ik verschillende conversie verhogende elementen op een website. Ik startte met één van de belangrijkste en meest onderschatte vormen van marketing, namelijk... recensies!

Ik leidde het onderwerp in met een vraag, die veel inzicht gaf in waarom een goede recensie het verschil maakt tussen wel of niet een boeking of reservering…

Goede recensies - zo ontvang je ze

Laat jij je overtuigen door een goede recensie? 

Als je op vakantie gaat, word je dan overtuigd door een goede recensie?

Waarschijnlijk wel. Stel dat je onderstaande recensies leest. Naar welke camping zou je dan het liefst gaan?

RECENSIE A

We hebben echt al op heel veel campings gestaan. Maar zo luxe als het sanitair hier, dat hebben we nog nooit meegemaakt. Heerlijk warm water, douchen is nog fijner dan thuis. En we staan zo mooi rustig en in het groen. Vanaf onze plaats 7 zien we het pasgeboren kalfje op zijn wankele pootjes in de wei.

Goede recensie van campinggasten

Karel en Dinie

Campinggasten

RECENSIE B

Minicamping die rust uitstraalt. Uitdagende fietsomgeving. 

In een straal van 25 km Nederland op een presenteerblaadje. Wat een luxe sanitair.

De camping heeft hele leuke eigenaren. 

Wij gaan deze camping zeker aanbevelen aan onze vrienden en familie!

Goede recensie van campinggasten

Karel en Dinie

Campinggasten

Deze vraag stelde ik ook aan die zaal vol eigenaren van recreatiebedrijven. De uitkomst was niet zo verrassend maar de impact die deze vraag op de zaal had wel.

Ik vroeg wie er voor recensie A zou kiezen. Iedereen behalve één persoon koos voor de deze recensie. Ik zag de verbazing door de zaal gaan. De toehoorders voelden het verschil. Je zag ze denken: Waarom zet ik dit niet in voor mijn eigen bedrijf?

Door dit voorbeeld begrepen de toehoorders direct welke impact een goede recensie kan hebben.

In dit artikel vertel ik je hoe je recensies inzet om ervoor te zorgen dat je meer klanten of gasten krijgt via je website.  

Het nut van bewijzen op je website

Voordat ik je meer vertel over goede recensies een korte introductie over het nut van bewijzen geven op je website.

Twijfels bij een aankoop

Herken je dat? Je kijkt naar je online winkelwagentje en je begint te twijfelen. Zal ik die investering nu wel echt doen?

Bij het investeren in een product of dienst hebben mensen altijd even twijfels op het moment van aankoop. Het moment dat ze hun geld, waar ze hard voor hebben gewerkt, gaan overmaken doet altijd heel even pijn.

Bewijzen nemen twijfels weg

Elke websitebezoeker heeft dus wat twijfels voordat hij of zij iets koopt. Om een goede conversie te hebben op je website (het percentage bezoekers op je website dat met jou contact opneemt of een product of dienst koopt) heb je bewijs nodig dat al deze twijfels van tafel veegt.

Hierbij geldt ook: hoe hoger de prijs van een product of dienst, hoe belangrijker het is voor de lezer om te weten of hij een goede keuze maakt. 

Ga jij af op wat anderen doen? 

Bezoekers lezen of zien graag wat anderen vinden van het product om hun eigen twijfels weg te nemen.

Daarom gaan wij mensen toch ook graag af op wat anderen doen.

Als je mag kiezen uit een boek wat al 10.000 keer is verkocht of een boek dat slechts 100 keer over de toonbank is gegaan, welk boek kies je dan?

En: op welk terras strijk jij neer, het terras waar niemand zit óf waar het gezellig vol is?  

Je wilt niet het risico lopen dat je in een leeg café zit omdat het café een slechte naam heeft. Oftewel, de meeste mensen wachten dan ook  liever even tot er een tafeltje op het volle terras vrij is.

Vol terras (foto: Feltsigt)

Voorbeelden van bewijzen op je website

  • Testresultaten. Het liefst onafhankelijke testen van derden.
  • Logo's van bedrijven waar jij mee hebt samengewerkt
  • Keurmerken / certificaten. Aan welke keurmerken ben je verbonden? Welke certificaten kun je laten zien?
  • Statistieken. Bijvoorbeeld: zoveel jaar gewerkt, zoveel klanten gekregen, resultaten van je klanten.
  • Geloofwaardige foto’s of filmpjes die het resultaat letterlijk laten zien. Die volle zaal waar jij voor staat, een opgeknapt huis, een volle camping etc.
  • Expertrecensies. Een expert uit dezelfde markt beveelt je aan. Óf een beroemdheid die iedereen kent, vertelt in een recensie hoe goed jij hem hebt geholpen. Dit helpt je enorm bij het creëren van geloofwaardigheid.
  • Recensies van je klanten. Je bewijst dat klanten die in het verleden een artikel van je hebben gekocht of een dienst van je hebben afgenomen, blij zijn met het resultaat.  Het weergeven van recensies is geloofwaardiger dan als bedrijf zelf keer op keer te zeggen hoe goed je product is.

In dit artikel zoom ik in op het laatste punt, de recensies van je klanten.

Een recensie wordt ook wel testimonial, referentie of review genoemd. Het is een reactie van tevreden klanten die je gebruikt voor je marketing. De recensie kan geschreven zijn of via video opgenomen.

Waarom zijn goede recensies belangrijk? 

Recensies behoren tot de meest onderschatte vormen van marketing.

Een recensie is een bewijs aan je websitebezoekers dat zij met jouw product / dienst de beloofde resultaten behalen. Het weergeven van referenties is geloofwaardiger dan als jij als bedrijf elke keer zelf zegt hoe goed je product is (wij van WC eend…) Ervaringen van anderen kunnen angst en onzekerheden wegnemen. Het helpt bezoekers om een beslissing te nemen.

Lees verder en ontdek hoe je recensies inzet om ervoor te zorgen dat je meer klanten of gasten krijgt via je website.  

Voorbeeld van een goede recensie

Jouw rust, het vermogen te kunnen luisteren was heel fijn.

En dan het analyserend vermogen het om te zetten naar wat de klant wil. Je deskundigheid om te schrijven. Je aandacht voor wat de klant wil. Dit doe je op een mooie zuivere dienende manier. Je bent heel deskundig op dit gebied, waar ik met veel bewondering naar kan kijken. Het deelnemen aan dit programma heeft emotioneel en mentaal veel in beweging gezet.

Daar mee aan het werk te gaan heeft me weer meer vrijgemaakt van oude gedachtepatronen. Waardoor mijn eigen autonomie is versterkt. Het thuisgekomen bij wie ik werkelijk ben is meer verankerd. I love it!

Verschil tussen een goede en een gouden recensie

Natuurlijk maak ik hier even het bruggetje van gouden website naar gouden recensie.

Kenmerken van een gouden recensie

Als de lezer overtuigd is dat de oplossing beter dan die van de concullega, dan is het doel van de recensie bereikt.

Ga dit na bij elke recensie die je ontvangt: Is dit het beste dat ik kan krijgen? Een gouden recensie voldoet aan deze voorwaarden:

  1. In de recensie lees je dat diegene al andere oplossingen had geprobeerd, maar dat dat niet voor hem werkte. Dit wel!
  2. Je kunt je verplaatsen in degene die recensie schrijft en je denkt: “Als hij of zij het kan, dan kan ik het ook”. Of: “als hij/zij het zo ervaren heeft dan zal ik dat vast ook zo ervaren.”
  3. De specifieke twijfels die je hebt worden benoemd in de recensie
  4. Een brandende vraag die je nog had wordt beantwoord in de recensie
  5. Je ziet of leest in de recensie hoe de situatie is veranderd na aankoop
  6. De recensies laat jou specifieke resultaten zien
  7. Je herkent je in de taal die gesproken wordt

Voorbeeld van een slechte recensie

“Dit is echt een goed bouwpakket!!!”

Marie


Dit is geen goede recensie. Het helpt niet om angst of twijfels weg te nemen. Er komen veel te veel vragen op bij bezoekers, bijvoorbeeld: 

  1. Wie is Marie?
  2. Welk bedrijf heeft zij?
  3. Wat voor bouwpakket heeft zij afgenomen?
  4. Waarom is het bouwpakket goed?


Voorbeeld van een betere recensie

“Dit is geweldig. Ik ben niet zo technisch, maar kan toch deze kast zelf in elkaar zetten. !!!”

Marie


Deze recensie is al beter. Je kunt je met Marie vereenzelvigen. Jij bent bijv. ook niet zo technisch. Als een bezoeker zich afvraagt of hij deze kast wel moet kopen, omdat hij niet technisch is, dan heeft hij hier meteen het antwoord. Maar vergelijk dit eens met de volgende recensie.

Voorbeeld van een goede recensie

“Ik heb gisteren dit bouwpakket gekocht. En ben meteen aan de slag gegaan, ook al vind ik daar normaal niets aan. Binnen een uur had ik de hele kast zelf in elkaar gezet. Dit is wel wat anders dan het bouwpakket wat ik bij bedrijf X had gekocht. Daar snapte ik niets van de handleidingen. Dit was zo gemakkelijk en het resultaat is top.”

Marie


Zie je welke impact deze recensie heeft?

Hoe ontvang je een goede recensie?

Ben jij bang om een recensie te vragen? Je kunt het gemakkelijk voor maken voor je klanten. Als je dat doet, krijg je niet alleen méér recensies, maar ze worden ook beter.

Allereerst bedenk je aan welke klanten je een recensie vraagt en met welk doel.

Ondernemers met een webshop of bijvoorbeeld een boekingssysteem kunnen automatiseren dat klanten een mailtje krijgen, waarin gevraagd wordt naar hun ervaring. Maar als je een dienst verkoopt, komen recensies niet automatisch in je mailbox. Trek dan de stoute schoenen aan en vraag zelf aan je klanten of ze voor jou een recensie willen schrijven.

Dit doe je zo: Bel een aantal klanten die bij jullie geweest zijn en vraag ze vriendelijk of je ze kort wat vragen mag stellen. Als reden kun je geven dat je bezig bent met een nieuwe website en/of verbeteren van de dienstverlening.

Dit is om meerdere redenen interessant.

  • Je krijgt steengoede recensies;
  • direct inzicht in de taal die de klanten gebruiken;
  • nieuwe tips om de dienstverlening te verbeteren.

Je kunt de recensies gebruiken om de website veel overtuigender te maken, maar ook om je teksten op je website en social media zo goed mogelijk af te stemmen op je doelgroep (waarbij je wél je eigen geluid aanhoudt natuurlijk).  

Merk de positieve opmerkingen in je mail op. Heb je een klant die een positieve ervaring deelt met je via de mail? Vraag hem of je die quote mag gebruiken als recensie op je website. Vind je de opmerking inhoudelijk nog niet zo sterk? Bel deze klant dan op en stel hem wat extra vragen. Grote kans dat hij dat prima vindt.

Houd social media in de gaten. Geef de recensies die je ontvangt op je social media of Google Mijn bedrijf weer op je site. Kijk ook hier wie je kunt bellen om een uitgebreidere review te vragen.

Wat is het beste moment om een recensie te vragen?

Bekijk op welk moment jouw klant zich bevindt. Het mooiste moment om een recensie te vragen is op het moment dat een klant genoeg tijd heeft ontvangen om je product of dienst te ervaren. Maar wacht ook niet al te lang, omdat ze dit dan misschien zijn vergeten. Houdt de individuele klant dus in gedachten bij het vragen naar een recensie. Bekijk voor je eigen bedrijf welke balans je hierin kunt vinden.

Welke vragen stel je voor een goede recensie?

Goede vragen helpen om een overtuigende recensie te ontvangen. Vraag naar concrete resultaten, persoonlijke ervaringen en ook bezwaren. Kies een aantal vragen uit en schrijf deze vragen toe naar jouw product of dienst.

  1. Wat was de aanleiding om dit product of deze dienst af te nemen?
  2. Welke twijfels hadden jullie voordat jullie hierheen gingen?
  3. Hoe was de ervaring met product of dienst?
  4. Wat heeft het product of dienst je opgeleverd?
  5. Wat was het grootste voordeel op deze dag? 
  6. Aan wie zou je product of dienst aanbevelen?
  7. Heb je ook verbeterpunten voor ons?
  8. Wat vind je verder nog leuk om te vertellen over ons?

Even terug naar de lezing. Ik liet zien wat de recensies op de website voor onze eigen camping deden. Dat dit mede leidde tot een volle camping. Lees ook dit artikel waarin ik alle stappen uiteenzet die tot uiteindelijk tot een volle camping in laag- en seizoen leidden. 

Waar en hoe plaats je de recensie op je website?

  1. Plaats de recensies op je site met aanhalingstekens om de tekst. Dit geeft direct aan dat het gaat om een uitspraak van een klant. Plaats ook zijn naam en eventuele andere relevante informatie onder de quote, zoals functie, bedrijf, leeftijd, woonplaats enzovoort. Het toevoegen van een foto geeft een referentie nog meer overtuigingskracht.
  2. Plaats recensies dicht bij het keuzemoment, dus de knop om iets aan te vragen. Wanneer je het over referenties hebt, denk je al snel aan een hele pagina vol ervaringen van klanten. Erg verleidelijk, maar het is niet de enige manier waarop je reviews kunt weergeven. Op mijn website zie je dat ik voor beide vormen heb gekozen. Reviews staan overzichtelijk bij elkaar, ook omdat dit voor mijn bedrijf een soort portfolio is.
  3. Plaats recensies bij het aanbod waar ze bij horen. Het lijkt vanzelfsprekend, maar te vaak zie nog dat er een recensie over dienst X bij pagina Y staat weergegeven. Bied je bijvoorbeeld verschillende behandelingen aan? Plaats dan een recensie over die bepaalde behandeling op de pagina waarop je je behandeling aanprijst.
  4. Plaats de beste recensies bovenaan en onderaan. Deze recensies worden het meeste gelezen.

5. Kies voor verschillende vormen. Hier zie je bijvoorbeeld een filmpje van een klant van mij, maar ook verhaalvormen, casussen en korte tekstjes van de klanten zelf zijn goed. Afwisseling is daarbij het beste.

Goede recensies helpen om hoger in Google te komen

1. Maak er een klantcasus van. Onlangs heb ik in samenwerking met mijn klanten een aantal klantcasussen op mijn website gezet. In 8 artikelen vertellen we over onze samenwerking. Tussen de regels door lees je tips die ik aan mijn klanten gaf, maar ook vertel ik wat ik van hen leerde en hoe ik door elk van hen ben gegroeid, als ondernemer en als persoon. De oplettende lezer ziet misschien ook hoe ik een aantal artikelen voor Google heb geoptimaliseerd. Nadat ik de artikelen plaatste, ontving ik direct extra verkeer naar mijn website. Als je benieuwd bent hoe je zo'n klantcasus schrijft, dan kun je daar zeker inspiratie uit halen.

2. Vraag recensies op Google mijn Bedrijf. 

Bonus: Hoe haal je nog meer uit een recensie?

Zie je recensie als feedback

Bij het vragen om een recensie kun je direct je kans grijpen om diepgaande feedback op je product of dienst te vragen.

Laatst zette een evaluatiemiddag met de klanten uit mijn groeiprogramma mij flink aan het denken. 

Ik wist al wel dat ze allemaal geen moment spijt hadden van hun deelname. Sterker nog, ze vertelden me al eerder dat ze persoonlijk en als ondernemer nog veel meer zijn gegroeid dan ze hadden verwacht.

Dat maakte het programma voor elk van hen best intensief. In hun recensies gaven ze mij dan ook als feedback mee dat het echt wel wat langer mag duren dan de drie maanden die er voor staan…

Toen ik een jaar geleden dit groeiprogramma voor ZZP’ers in elkaar zette, lag mijn focus vooral op de website die de deelnemers aan het eind van het programma van mij ontvangen. Ik had van tevoren vooral wat zorgen of het mijn team ging lukken om voor alle deelnemers tegelijkertijd op tijd een succesvolle website op te leveren.  

Nu zie ik dat er zoveel processen op gang komen, zowel in het hart als in het hoofd van de deelnemers, dat 3 maanden gewoon te kort is. De deelnemers hebben simpelweg meer tijd nodig om keuzes te maken, ernaar te handelen en alles wat verandert op zijn plek te krijgen.

Samen met de deelnemers dacht ik die evaluatiemiddag na over een iets andere aanpak, die meer rust en ruimte biedt. Het programma splits ik nu op in twee los te volgen delen, verdeeld over 4 maanden. Ook heb ik een veelgevraagde module toegevoegd.

Op vrijdag 13 september 2019 gaan we aan de slag met het 1e deel, een focusdag, waarin we in een kleine groep een uitgewerkt plan maken voor de groei van je bedrijf. Ook recensies en klantervaringen komen aan bod. Deze focusdag is ook los te boeken. Er is de 13e nog één plaats beschikbaar. Zie ik je daar?

Over Johanna Oosterbaan

Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

volg mij op:
>