.st0{fill:#FFFFFF;}

Ondernemerschap, Website onderzoek, Websites die werken

Zo ontvang je goede recensies

 augustus 18, 2020

Door  Johanna Oosterbaan

Ontdek in dit artikel alles wat je moet weten om recensies zó in te zetten dat je meer klanten uit je website haalt…

Quick Navigation

Laatst gaf ik een lezing voor een groep eigenaren van hotels, vakantieparken, campings en attractieparken. Ik liet ze inzien hoe zij via hun eigen website een terras, attractie of gastenverblijf vol tevreden gasten kunnen realiseren. En dit alles met enkele kleine, maar doeltreffende aanpassingen op hun website.

Zo ontvang je een goede recensie

Welke recensie trekt jou over de streep?

Tijdens de lezing besprak ik verschillende conversie verhogende elementen op een website. Ik startte met één van de belangrijkste en meest onderschatte vormen van marketing, namelijk... recensies!

Ik leidde het onderwerp in met een vraag, die veel inzicht gaf in waarom een goede recensie het verschil maakt tussen wel of niet een boeking of reservering…

Goede recensies - zo ontvang je ze

Laat jij je overtuigen door een goede recensie? 

Als je op vakantie gaat, word je dan overtuigd door een goede recensie?

Waarschijnlijk wel. Stel dat je onderstaande recensies leest. Naar welke camping zou je dan het liefst gaan?

RECENSIE A

We hebben echt al op heel veel campings gestaan. Maar zo luxe als het sanitair hier, dat hebben we nog nooit meegemaakt. Heerlijk warm water, douchen is nog fijner dan thuis. En we staan zo mooi rustig en in het groen. Vanaf onze plaats 7 zien we het pasgeboren kalfje op zijn wankele pootjes in de wei.

Goede recensie van campinggasten

Karel en Dinie

Campinggasten

RECENSIE B

Minicamping die rust uitstraalt. Uitdagende fietsomgeving.

In een straal van 25 km Nederland op een presenteerblaadje. Wat een luxe sanitair.

De camping heeft hele leuke eigenaren. 

Wij gaan deze camping zeker aanbevelen aan onze vrienden en familie!

Goede recensie van campinggasten

Karel en Dinie

Campinggasten

Deze vraag stelde ik ook aan die zaal vol eigenaren van recreatiebedrijven. De uitkomst was niet zo verrassend maar de impact die deze vraag op de zaal had wel.

Ik vroeg wie er voor recensie A zou kiezen. Iedereen behalve één persoon koos voor de eerste recensie. Ik zag de verbazing door de zaal gaan. De toehoorders voelden het verschil. Je zag ze denken: Waarom zet ik dit niet in voor mijn eigen bedrijf?

Door dit voorbeeld begrepen de toehoorders direct welke impact een goede recensie kan hebben.

In dit artikel vertel ik je hoe je recensies inzet om ervoor te zorgen dat je meer klanten of gasten krijgt via je website.  

Het Nut van bewijzen op je website

Voordat ik je meer vertel over goede recensies een korte introductie over het nut van bewijzen geven op je website.

Twijfels bij een aankoop

Herken je dat? Je kijkt naar je online winkelwagentje en je begint te twijfelen. Zal ik die investering nu wel echt doen?

Bij het investeren in een product of dienst hebben mensen altijd even twijfels op het moment van aankoop. Het moment dat ze hun geld, waar ze hard voor hebben gewerkt, gaan overmaken doet altijd heel even pijn.

Bewijzen nemen twijfels weg

Elke websitebezoeker heeft dus wat twijfels voordat hij of zij iets koopt. Om een goede conversie te hebben op je website (het percentage bezoekers op je website dat met jou contact opneemt of een product of dienst koopt) heb je bewijs nodig dat al deze twijfels van tafel veegt.

Hierbij geldt ook: hoe hoger de prijs van een product of dienst, hoe belangrijker het is voor de lezer om te weten of hij een goede keuze maakt. 

Ga jij af op wat anderen doen? 

Bezoekers lezen of zien graag wat anderen vinden van het product om hun eigen twijfels weg te nemen.

Daarom gaan wij mensen toch ook graag af op wat anderen doen.

Als je mag kiezen uit een boek wat al 10.000 keer is verkocht of een boek dat slechts 100 keer over de toonbank is gegaan, welk boek kies je dan?

En: op welk terras strijk jij neer, het terras waar niemand zit óf waar het gezellig vol is?  

Je wilt niet het risico lopen dat je in een leeg café zit omdat het café een slechte naam heeft. Oftewel, de meeste mensen wachten dan ook  liever even tot er een tafeltje op het volle terras vrij is.

Vol terras (foto: Feltsigt)

Johanna Oosterbaan


Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

Johanna Oosterbaan

>