Een A/B test op je website, is dat niet iets voor gevorderden? Nee hoor, niet als je dit artikel gelezen hebt.
Na het lezen weet jij waarom het belangrijk is om een A/B testen uit te voeren, hoe je dit gemakkelijk zelf kunt doen. Het resultaat is een betrouwbaar beeld over welke titel, landingspagina, kleur of afbeelding het beste werkt op jouw website.
Wat is een A/B test?
A/B testen is een kwantitatieve onderzoeksmethode voor het vergelijken van twee varianten van titels of webpagina's. Door twee of meer varianten te vergelijken ontdek je welke variant het meest wordt aangeklikt door je webbezoekers.
Twee testgroepen
Bij een A/B test op je website deel je een testgroep in tweeën. Het eerste deel krijgt het origineel (versie A) te zien en het tweede deel de variant (versie B). Gevorderden kunnen zelfs nog meerdere variabelen laten zien.
Door te vergelijken welke versie het beste presenteert ten opzichte van bijvoorbeeld het aantal kliks op het artikel stel je vast welke versie het beste is.
A/B testen voor WordPress
Als je WordPress gebruikt, heb je de keuze uit allerlei tools en plug-ins die je kunnen helpen om een A/B test op je website uit te voeren. Zelf gebruik ik Thrive Optimize - AB Testing for WordPress.
In dit artikel vertel ik hoe ik met deze tool testen uitvoer en waarom dit belangrijk is voor mijn bedrijf. En vooral: wat kun jij ermee voor jouw business?
Automatische winnaarsoptie
Een automatische winnaarsoptie betekent dat je, wanneer je een test start, kunt beslissen om Thrive Optimize de test voor je te laten beheren. De plug-in bewaakt automatisch de resultaten en elimineert slecht presterende variaties zodra er voldoende gegevens zijn verzameld. Na verloop van tijd wordt alleen de hoogst converterende variant getoond aan alle bezoekers, alles zonder dat je een vinger hoeft op te tillen.
A/B testen voor titels
Een titel is het belangrijkste van je blog, omdat hij bepaalt hoe vaak jouw blog gelezen wordt. In dit artikel kun je meer lezen over het belang van onweerstaanbare titels. Een A/B test is ook geschikt voor titels. Je test dan welke titel het beste aanslaat bij jouw doelgroep.
A/B testen voor landingspagina's
Thrive optimize beschikt over de meest krachtige split-test-engine voor landingspagina’s. Ik raad je deze tool aan voor de meest krachtige A/B test op je website.
Thrive Optimize voert hoogwaardige, statistisch geldige tests uit op websites. Niet alleen dat: Thrive Optimize is ook uitgerust met een "set it and forget it" automatische winnaarsoptie.
Een schat aan informatie door A/B testen
Onlangs voerde ik een A/B test uit om erachter te komen welke titel mijn doelgroep het meeste aansprak. Respondenten die eerder deelnamen aan een groot onderzoek over campingwebsites kregen een mail van mij met een link naar het rapport met onderzoeksresultaten. Daarnaast had ik de resultaten gedeeld op mijn blog en verspreid op social media in groepen waar veel campinggasten komen.

Werkwijze van de A/B test
Bij het klikken naar de link kwam de doelgroep eerst op een pagina met vier artikelen. Elk van de vier artikelen had twee variaties. De ene helft van de respondenten kreeg titel A te zien, de andere helft zag titel B. Na het aanklikken van de titel en het lezen van het bijbehorende artikel hadden ze de mogelijkheid om het rapport te downloaden.
Uitkomsten A/B op mijn eigen website
- test 2
- test 3
- test 4
A/B test 1: Levert een concrete titel meer kliks op?
Met de eerste titel toetste ik de hypothese: “Een concrete titel (Titel B) levert meer kliks op..
Variabelen
A Wie deden er mee aan het onderzoek (control)
B Wie waren de deelnemers aan het onderzoek?
Uitkomst
Titel A werd 930 keer getoond aan het publiek en er werd 510 keer op geklikt. Dat betekent een engagement rate van bijna 55%.
Titel B werd aan 740 andere bezoekers getoond. Hier werd 500 keer op geklikt. Dit zorgde voor een engagement rate van 68%.
De kans is 95% dat Titel B altijd beter zal scoren dan Titel A.
De hypothese is in dit verband dus waar. Een concrete titel levert meer kliks op.
Grafische weergave uitkomst test 1

Resultaten A/B testen
- ‘De deelnemers van het onderzoek’ bleek het belangrijkste onderwerp voor de campinggasten. Bijna 2/3 van de bezoekers van de website klikte op een van de twee titels behorende bij dit onderwerp.
- De titels behorende bij de onderwerpen: ‘wat vindt een campinggast belangrijk’ en ‘een teleurstellende ervaring na aankomst op de camping’ werden gemiddeld door de helft van de bezoekers aangeklikt.
- U of jij op een website: dit onderwerp was voor de campinggasten het minst interessante onderwerp. 1/3 van de bezoekers klikte op een van de twee titels van dit artikel.
Conclusie A/B testen
De test werd uitgevoerd onder een groot publiek, waaronder veel campinggasten. Het is duidelijk dat zij het eerst op titels klikken die het dichtst bij hun belevingswereld liggen. Een andere conclusie is dat een concrete titel in dit verband meer oplevert dan een vagere titel.
Dus.. als je continu de beste titel kiest, ontvang je altijd meer kliks en meer lezers die betrokken zijn bij jouw blog.
Wil je ook gebruik maken van het A/B testen?
Ik gebruik de Thrive Optimize - AB Testing for WordPress plug-in voor het optimaliseren van titels en landingspagina's. Ik ben erg fan van deze plug-in.
Als je deze plug-in goed gebruikt geeft het jou direct een voorsprong in de markt.
Vind je dit interessant? In mijn programma maak ik ook gebruik van A/B testen voor mijn klanten. Neem gerust contact met mij op voor meer informatie.