Gouden Website
Deel deze blog!

Zo voer je een A/B test uit

Wat is een A/B test?

A/B testen is een kwantitatieve onderzoeksmethode voor het vergelijken van twee varianten. Door dit te vergelijken ontdek je welke de beste is.

Bij een A/B test wordt een testgroep in tweeën gedeeld. Het eerste deel krijgt het origineel (versie A) te zien en het tweede deel de variant (versie B). Gevorderden kunnen zelfs nog meerdere variabelen laten zien. Door te vergelijken welke versie het beste presenteert ten opzichte van bijvoorbeeld het aantal kliks op het artikel wordt vastgesteld welke versie het beste is. 

Als je WordPress gebruikt, heb je de keuze uit allerlei tools en plug-ins die je kunnen helpen om een A/B test uit te voeren. Zelf gebruik ik Thrive Optimize - AB Testing for WordPress​.

In dit artikel vertel ik hoe ik met deze tool testen uitvoer en waarom dit belangrijk is voor mijn bedrijf. En vooral: wat kun jij ermee voor jouw business?

A/B testen voor landingspagina's

Deze tool beschikt over de meest krachtige split-test-engine voor landingspagina’s. Thrive Optimize voert hoogwaardige, statistisch geldige tests uit op websites. Niet alleen dat: Thrive Optimize is ook uitgerust met een "set it and forget it" automatische winnaaroptie.

Dat betekent dat je, wanneer je een test start, kunt beslissen om Thrive Optimize de test voor je te laten beheren. De plug-in bewaakt automatisch de resultaten en elimineert slecht presterende variaties zodra er voldoende gegevens zijn verzameld. Na verloop van tijd wordt alleen de hoogst converterende variant getoond aan alle bezoekers. Alles zonder dat je een vinger hoeft op te tillen.

A/B testen voor titels

Een titel is het belangrijkste van je blog. Een titel bepaalt hoe vaak jouw blog gelezen wordt. Hoe beter je titel is, hoe vaker je blog gelezen wordt. Lees ook hier meer over het belang van A/B testen om zo een onweerstaanbare titel uit te kunnen kiezen. 

Voor titels kun je ook een A/B test uitvoeren. Je test dan welke titel het beste aanslaat bij jouw doelgroep.  

Een schat aan informatie

Onlangs voerde ik een A/B test uit om erachter te komen welke titel mijn doelgroep het meeste aansprak. Respondenten die eerder deelnamen aan een groot onderzoek over campingwebsites kregen een mail van mij met een link naar het rapport met onderzoeksresultaten. Daarnaast had ik de resultaten gedeeld op mijn blog en verspreid op social media in groepen waar veel campinggasten komen.

AB testen landingspages

Werkwijze van de A/B test

Bij het klikken naar de link kwam de doelgroep eerst op een pagina met vier artikelen. Elk van de vier artikelen had twee variaties. De ene helft van de respondenten kreeg titel A te zien, de andere helft zag titel B. Na het aanklikken van de titel en het lezen van het bijbehorende artikel, hadden ze de mogelijkheid om het rapport te downloaden.  

Uitkomsten 

A/B test 1: Levert een concrete titel meer kliks op?

Met de eerste titel toetste ik de hypothese:  “Een concrete titel (Titel B)  levert meer kliks op”
Dit zijn de variabelen:

A Wie deden er mee aan het onderzoek (control)
B Wie waren de deelnemers aan het onderzoek?

Uitkomst
Titel A werd 930 keer getoond aan het publiek en er werd 510 keer op geklikt. Dat betekent een engagement rate van bijna 55%.

Titel B werd aan 740 andere bezoekers getoond. Hier werd 500 keer op geklikt. Dit zorgde voor een engagement rate van 68%.

De kans is 95% dat Titel B altijd beter zal scoren dan Titel A.
De hypothese is in dit verband dus waar. Een concrete titel levert meer kliks op.

A/B test 2: Een cijfer in de titel, of toch liever niet?

Is het beter om wel of niet een cijfer in de titel te vermelden? Dit testte ik door de volgende twee vragen te vergelijken.

A 91 x een teleurstellende ervaring na aankomst op camping(control)
B Een teleurstellende ervaring na aankomst op de camping

Uitkomst

Titel A werd 700 keer getoond aan het publiek en er werd 320 keer op geklikt. Dat betekent een engagement rate van bijna 46%.

Titel B werd aan 690 andere bezoekers getoond. Hier werd 390 keer op geklikt. Dit zorgde voor een engagement rate van 57%.

De kans is 90% dat Titel B altijd beter zal scoren dan Titel A.
De kans is niet groot genoeg om titel A te verwerpen. Ik kan dus niet met zekerheid zeggen dat een cijfer in de titel het beter doet.

A/B test 3 Langere, meer concrete titel? Of toch een kortere, krachtige titel…

Het testen van deze titels deed ik ik door de volgende twee vragen te vergelijken:
A Dit vinden campinggasten het belangrijkste (control)          
B Dit vinden campinggasten het belangrijkste op een website

Uitkomst

De gemiddelde engagement rate was 50%. De helft van alle respondenten die een van de twee titels zag, klikte op één van de titels.

Het percentage kliks op deze titels lagen heel dicht bij elkaar. Conclusie: er is geen titel die meer betrokkenheid oplevert.    

A/B test 4: Verrassing in de titel toevoegen? 

Met de eerste titel toetste ik de hypothese:  “Een concrete titel (Titel B)  levert meer kliks op”
Dit zijn de variabelen:

A Jij of u op een website? (control)        
B Verrassende uitkomst: aanspreken met jij of u op een website?          

Uitkomst

De gemiddelde engagement rate was 33%.
Beide titels zijn door een groep van 550 bezoekers gezien, in totaal deden dus 1100 mensen mee aan dit deel van het experiment. Het aantal kliks op titel B lag op 190, terwijl het aantal kliks op titel A 170 is. Het aantal kliks ligt dus zover bij elkaar, dat ik hier geen conclusie aan kon verbinden.

Welke onderwerpen vond het publiek het meest interessant?

1. ‘De deelnemers van het onderzoek’ bleek het belangrijkste onderwerp voor de campinggasten. Bijna 2/3 van de bezoekers van de website klikte op een van de twee titels behorende bij dit onderwerp.
2. De titels behorende bij de onderwerpen: ‘wat vindt een campinggast belangrijk’ en ‘een teleurstellende ervaring na aankomst op de camping’ werden gemiddeld door de helft van de bezoekers aangeklikt.
3. U of jij op een website: dit onderwerp was voor de campinggasten het minst interessante onderwerp. 1/3 van de bezoekers klikte op een van de twee titels van dit artikel.

Conclusie van deze A/B test


De test werd uitgevoerd onder een groot publiek waaronder veel campinggasten. Het is duidelijk dat zij het eerst op titels klikken die het dichtst bij hun belevingswereld liggen. Een andere conclusie is dat een concrete titel in dit verband meer oplevert dan een vagere titel.

Dus.. als je continu de beste titel pakt, ontvang je altijd meer kliks en meer lezers die betrokken zijn bij jouw blog. Dit geeft jou een voorsprong in de markt. Vind je dit interessant? In mijn programma maak ik ook gebruik van A/B testen voor mijn klanten. Neem gerust contact met mij op voor meer informatie.

Welke tool gebruik ik voor het A/B testen?

Ik gebruik de Thrive Optimize - AB Testing for WordPress plug-in voor het optimaliseren van titels en landingspagina's. 

Over Johanna Oosterbaan

Als online marketing- en communicatieadviseur help ik ambitieuze ondernemers om de online klantbeleving te verbeteren. Zodat zij bezoekers op hun website ontvangen die informatie feilloos kunnen vinden, begrijpen, een connectie willen aangaan en uiteindelijk klant worden.

volg mij op:
>

Heb jij al een gouden website?

Ik help je graag gratis op weg om meer klanten uit je website te halen.